JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Boka om Krigen

1980: Han blei kalla Sfinksen og snakka monotont. Då han til slutt skreiv si krigshistorie, selde forlaget 155.000 bøker på fire veker.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
DÅ SFINKSEN TALTE. Trygve Bratteli gav ut sju bøker mellom 1940 og 1981, dei fleste til innvortes bruk i arbeidarrørsla. På få veker i 1980 blei han ein folkekjær forfattar.

DÅ SFINKSEN TALTE. Trygve Bratteli gav ut sju bøker mellom 1940 og 1981, dei fleste til innvortes bruk i arbeidarrørsla. På få veker i 1980 blei han ein folkekjær forfattar.

Foto: Henrik Laurvik / NTB scanpix

DÅ SFINKSEN TALTE. Trygve Bratteli gav ut sju bøker mellom 1940 og 1981, dei fleste til innvortes bruk i arbeidarrørsla. På få veker i 1980 blei han ein folkekjær forfattar.

DÅ SFINKSEN TALTE. Trygve Bratteli gav ut sju bøker mellom 1940 og 1981, dei fleste til innvortes bruk i arbeidarrørsla. På få veker i 1980 blei han ein folkekjær forfattar.

Foto: Henrik Laurvik / NTB scanpix

2692
20190215
2692
20190215

«Det var noe bråk i gangen i første etasje. Jeg hørte mørke, sinte stemmer, og mellom dem en svak kvinnestemme. Ble fort klar over hva det dreide seg om, kjente til at Gestapo-representanter fra Ålesund i disse dager hadde lagt sin virksomhet til Kristiansund. Tunge støvler trampet i stor fart oppover trappene til annen etasje og stormet inn i rommet hvor jeg oppholdt meg.»

Slik opna Trygve Bratteli (1910–84) den nøkterne minneboka Fange i natt og tåke i 1980. Etter år som både visargut og kvalfangar hadde han flytta til Kristiansund hausten 1940. Ein bomba by skulle byggjast opp att, og dei trong mange tømrarar. Gestapo interesserte seg ikkje for tømrar Trygve. Det var den politiske aktivisten og motstandsmannen Bratteli dei arresterte på hybelen i andre etasje grytidleg om morgonen 10. juni 1942.

Fange nr. NN 65.663 kom til Sachsenhausen nord for Berlin 3. mai 1943. Dit kom mange av dei som blei arresterte etter ei forordning frå Adolf Hitler 7. desember 1941.

Gestapo og Schutzstafel gav ordren det forsterkande bokstavrimet Nacht und Nebel, på norsk ‘natt og tåke’. Motstandsfolk i Benelux-landa, Frankrike og Noreg skulle forsvinne sporlaust i Tyskland, og viste det seg at dei var uskuldige, skulle dei haldast fengsla utan at pårørande fekk vite noko. Avskrekking var føremålet. Det er dokumentert at 6639 personar blei arresterte, og truleg blei 340 av desse avretta. Dei fleste norske overlevde.

«15. mai 1945 stilte jeg igjen på Arbeiderpartiets hovedkontor», skriv Trygve Bratteli, så knapt som berre han kunne. At boka blei som den blei, skal nok kona og journalisten Randi Bratteli ha mykje ære for. Grunnlaget var 95 sider som Bratteli skreiv då han kom heim. Tiden Norsk Forlag lanserte boka 20. november 1980. Julaftan hadde forlaget selt 155.000 eksemplar.

Med denne fangeskildringa, trudde mange, runda tidlegare statsminister Trygve Bratteli av den omfangsrike norske memoarlitteraturen frå andre verdskrigen. Berre i 1945 kom det 208 bøker om det som enno, i 2019, er krigen. Lenge dominerte soldatskildringar som Det vil helst gå godt av Max Manus (1945) og sjølvbiografiske fangebøker som Jeg vil leve av NN-fangen Oscar Magnusson (1967).

Frå 1970-åra gjekk dei såkalla revisjonistane meir kritisk til verks, og interessa auka for dei som tapte krigen. Utover på 2000-talet heldt ein ny generasjon fram med nyansering og moralisering i bøker med mange fleire adjektiv enn Trygve Bratteli hadde bruk for.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke: På latin frå København

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Det var noe bråk i gangen i første etasje. Jeg hørte mørke, sinte stemmer, og mellom dem en svak kvinnestemme. Ble fort klar over hva det dreide seg om, kjente til at Gestapo-representanter fra Ålesund i disse dager hadde lagt sin virksomhet til Kristiansund. Tunge støvler trampet i stor fart oppover trappene til annen etasje og stormet inn i rommet hvor jeg oppholdt meg.»

Slik opna Trygve Bratteli (1910–84) den nøkterne minneboka Fange i natt og tåke i 1980. Etter år som både visargut og kvalfangar hadde han flytta til Kristiansund hausten 1940. Ein bomba by skulle byggjast opp att, og dei trong mange tømrarar. Gestapo interesserte seg ikkje for tømrar Trygve. Det var den politiske aktivisten og motstandsmannen Bratteli dei arresterte på hybelen i andre etasje grytidleg om morgonen 10. juni 1942.

Fange nr. NN 65.663 kom til Sachsenhausen nord for Berlin 3. mai 1943. Dit kom mange av dei som blei arresterte etter ei forordning frå Adolf Hitler 7. desember 1941.

Gestapo og Schutzstafel gav ordren det forsterkande bokstavrimet Nacht und Nebel, på norsk ‘natt og tåke’. Motstandsfolk i Benelux-landa, Frankrike og Noreg skulle forsvinne sporlaust i Tyskland, og viste det seg at dei var uskuldige, skulle dei haldast fengsla utan at pårørande fekk vite noko. Avskrekking var føremålet. Det er dokumentert at 6639 personar blei arresterte, og truleg blei 340 av desse avretta. Dei fleste norske overlevde.

«15. mai 1945 stilte jeg igjen på Arbeiderpartiets hovedkontor», skriv Trygve Bratteli, så knapt som berre han kunne. At boka blei som den blei, skal nok kona og journalisten Randi Bratteli ha mykje ære for. Grunnlaget var 95 sider som Bratteli skreiv då han kom heim. Tiden Norsk Forlag lanserte boka 20. november 1980. Julaftan hadde forlaget selt 155.000 eksemplar.

Med denne fangeskildringa, trudde mange, runda tidlegare statsminister Trygve Bratteli av den omfangsrike norske memoarlitteraturen frå andre verdskrigen. Berre i 1945 kom det 208 bøker om det som enno, i 2019, er krigen. Lenge dominerte soldatskildringar som Det vil helst gå godt av Max Manus (1945) og sjølvbiografiske fangebøker som Jeg vil leve av NN-fangen Oscar Magnusson (1967).

Frå 1970-åra gjekk dei såkalla revisjonistane meir kritisk til verks, og interessa auka for dei som tapte krigen. Utover på 2000-talet heldt ein ny generasjon fram med nyansering og moralisering i bøker med mange fleire adjektiv enn Trygve Bratteli hadde bruk for.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og litteraturvitar.

Neste veke: På latin frå København

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis