JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokKultur

Epilog med etterskrift

2019: Epilogar bør lesast like nøye som resten av boka. Det gjeld også Mikael Niemis kloke epos om Lars Levi Læstadius.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
NABOEN. Mikael Niemi med røysterett til det svenske Sametinget voks opp hundre meter frå denne prestegarden i Pajala. Her budde Lars Levi Læstadius med si Brita Kajsa og mange barn frå 1849 til han døydde i 1861.

NABOEN. Mikael Niemi med røysterett til det svenske Sametinget voks opp hundre meter frå denne prestegarden i Pajala. Her budde Lars Levi Læstadius med si Brita Kajsa og mange barn frå 1849 til han døydde i 1861.

Foto: Stig B. Hansen / A-magasinet

NABOEN. Mikael Niemi med røysterett til det svenske Sametinget voks opp hundre meter frå denne prestegarden i Pajala. Her budde Lars Levi Læstadius med si Brita Kajsa og mange barn frå 1849 til han døydde i 1861.

NABOEN. Mikael Niemi med røysterett til det svenske Sametinget voks opp hundre meter frå denne prestegarden i Pajala. Her budde Lars Levi Læstadius med si Brita Kajsa og mange barn frå 1849 til han døydde i 1861.

Foto: Stig B. Hansen / A-magasinet

2790
20190712
2790
20190712

Ein epilog er ein del av romanen, minte Mikael Niemi om i e-post 29. april 2019. Etterord er det ikkje. Det var også Knut Hamsun på det reine med, men det tok tid før lesarane såg kva det innebar. Med epilogen «Glahns Død. Et Papir fra 1861» tvingar spørsmålet seg fram om kven forteljaren i Pan er. Slik er det også i Koke bjørn av Mikael Niemi, utgitt i Sverige 2017 og i Noreg 2019.

Romanen er eit regnbogerikt portrett av Læstadius, tenkt og skrive slik berre ein Edvard Hoem kunne ha gjort det i Noreg. I det ytre er det ei forteljing om fire drap og oppklaringa av dei. Med si blanding av presis naturvitskap, gjennomtenkt kulturkunnskap og sterke tru opplyser Læstadius både folket sitt og den verdslege øvrigheita. Einast han forstår det heile. Den respekten for Læstadius som pregar tidlegare romanar og biografiar om han, fyller kvar ei linje i denne romanen. «Tack för at ni fanns», skriv Niemi til ekteparet Læstadius i eit rørande etterord i den svenske billigutgåva i 2018.

I hovudforteljinga er det den samiske vagabonden Jussi som fører ordet. Bygdefolket kallar han hittebarnet fordi Læstadius tok han til seg i von om å gjere han til ein opplyst predikant. Sjølv drøymer Jussi om å kunne skrive ei bok.

Epilogen er av ein allvitande forteljar som veit meir enn Jussi og like mykje som forfattaren, og som blandar fiksjon og historiske faktum. Denne forteljaren viser til minneskriftet Mu eallin (Mitt liv) av ein ukjend forfattar som blei «publisert i Nord-Norge omkring år 1890». Den skildringa «har i høy grad inspirert denne romanen», står det. Då Martina Montelius melde romanen i Expressen, slo ho fast at «utan denna bakgrund hadde jag läst boken på ett helt annat sätt». Truleg hadde ho lese heile boka før ho fekk vite dette, men la no det vere.

Koke bjørn er også ein idéroman om det å kunne lese og skrive. Den kunna får direkte og uventa følgjer i kriminalforteljinga. Setningane i epilogen får lesaren til å fabulere om at det kan ha vore Jussi som skreiv Mu eallin. Slik låner fiksjonen autentisitet frå den faktiske historia på fleire nivå. Så sant lesaren kan stole på forteljaren i epilogen.

Mest av alt handlar bokhistoria om kor viktig lese- og skrivekunsten er. På ei av dei vakre sidene i den historia held Jussi til. I mangel på papir sit han med sin flyktige skrivesand, viskar ut, byrjar på nytt, som bibelsk jag etter vind, og set i gang noko der skrifta jamvel kan trumfe Skrifta. Det som er skrive, kan ikkje gløymast – berre nokon les historiene.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Serien Bokhistorier er trykt i
22 delar i perioden 8. februar–
12. juli 2019.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ein epilog er ein del av romanen, minte Mikael Niemi om i e-post 29. april 2019. Etterord er det ikkje. Det var også Knut Hamsun på det reine med, men det tok tid før lesarane såg kva det innebar. Med epilogen «Glahns Død. Et Papir fra 1861» tvingar spørsmålet seg fram om kven forteljaren i Pan er. Slik er det også i Koke bjørn av Mikael Niemi, utgitt i Sverige 2017 og i Noreg 2019.

Romanen er eit regnbogerikt portrett av Læstadius, tenkt og skrive slik berre ein Edvard Hoem kunne ha gjort det i Noreg. I det ytre er det ei forteljing om fire drap og oppklaringa av dei. Med si blanding av presis naturvitskap, gjennomtenkt kulturkunnskap og sterke tru opplyser Læstadius både folket sitt og den verdslege øvrigheita. Einast han forstår det heile. Den respekten for Læstadius som pregar tidlegare romanar og biografiar om han, fyller kvar ei linje i denne romanen. «Tack för at ni fanns», skriv Niemi til ekteparet Læstadius i eit rørande etterord i den svenske billigutgåva i 2018.

I hovudforteljinga er det den samiske vagabonden Jussi som fører ordet. Bygdefolket kallar han hittebarnet fordi Læstadius tok han til seg i von om å gjere han til ein opplyst predikant. Sjølv drøymer Jussi om å kunne skrive ei bok.

Epilogen er av ein allvitande forteljar som veit meir enn Jussi og like mykje som forfattaren, og som blandar fiksjon og historiske faktum. Denne forteljaren viser til minneskriftet Mu eallin (Mitt liv) av ein ukjend forfattar som blei «publisert i Nord-Norge omkring år 1890». Den skildringa «har i høy grad inspirert denne romanen», står det. Då Martina Montelius melde romanen i Expressen, slo ho fast at «utan denna bakgrund hadde jag läst boken på ett helt annat sätt». Truleg hadde ho lese heile boka før ho fekk vite dette, men la no det vere.

Koke bjørn er også ein idéroman om det å kunne lese og skrive. Den kunna får direkte og uventa følgjer i kriminalforteljinga. Setningane i epilogen får lesaren til å fabulere om at det kan ha vore Jussi som skreiv Mu eallin. Slik låner fiksjonen autentisitet frå den faktiske historia på fleire nivå. Så sant lesaren kan stole på forteljaren i epilogen.

Mest av alt handlar bokhistoria om kor viktig lese- og skrivekunsten er. På ei av dei vakre sidene i den historia held Jussi til. I mangel på papir sit han med sin flyktige skrivesand, viskar ut, byrjar på nytt, som bibelsk jag etter vind, og set i gang noko der skrifta jamvel kan trumfe Skrifta. Det som er skrive, kan ikkje gløymast – berre nokon les historiene.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Serien Bokhistorier er trykt i
22 delar i perioden 8. februar–
12. juli 2019.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis