Hugskot

Julekrybbe

Når eg granskar julekrybba endå nærmare, ser eg ei hollandsk vindmølle.

Publisert

Alle har sett dei: julekrybbene. Ein liten stall der nokre husdyr luntar fredeleg ikring, og Josef, Maria, dei tre vise menn – og sjølvsagt, midt i all herlegdomen: Jesusbarnet. 

Kvar jul dukkar dei opp, julekrybbene – og i ei portugisisk gate eg er svært glad i, fann eg ein gong ei julekrybbe, ho stod i vindauget til ein sliten kafé, ein stad som definitivt har sett sine beste dagar – og det har dei som vankar der òg – men likevel: Dei som driv denne kaféen, har laga ei julekrybbe. Der eg sit med espressoen min ved eit utebord, kan eg sjå at dette er ei julekrybbe utanom det vanlege. Ja, Josef er der, Maria, Jesusbarnet, eit esel og ein sau og nokre lamungar – som det står skrive. Litt nedanfor krybba har dei dandert ei slags ur av småstein, som steinrøysa neri bakken, og midt i steinrøysa neri bakken har ein av dei tre vise menn gått på trynet. Solid. Har han fått i seg dårleg myrra? Eller har han – etter å ha følgt Betlehemsstjerna, drassa på ein haug med presangar, vore fånyttes innom vriompeisen Herodes, men så, med hjelp av stjernetyding, til slutt oppdaga jordas frelsar – blitt så glad at han har tømt tre svære krukker vin på styrten? Har han fyrt opp ein heil pakke røykjelse og inhalert? 

Det veit vi ikkje, nei, det einaste vi veit, er at dette er ei julekrybbe som fortel at Frelsaren er fødd. Litt bortanfor steinrøysa neri bakken ser eg òg ein kalkun og ei oransje plast-and, ikkje veit eg om dette er bibelsk korrekt, eg kan ikkje hugse nokre bibelord som inneheld noko om oransje plastender eller kalkunar, men uansett, både anda og kalkunen er der, og kva sa kalkunane på den tida? Jo, dei sa som dei framleis seier: gobble gobble, denne gongen altså som vitne til den store evangeliske juleforteljinga. Så vidt eg veit, oppstod kalkunen før Jesus, så ingen kan eigentleg protestere på dette. Men så, når eg granskar julekrybba endå nærmare, ser eg ei hollandsk vindmølle. Skaparen av dette kunstverket meinte nok at ja, eg har jo ei hollandsk vindmølle på lager, komplett med vasshjul og det heile, ho vil sikkert gjere susen i julekrybba, sjå ikkje bort frå det, noko meir tvilsam er den spanske flamencodansarinna som òg står oppstilt litt bortanfor den heilage Baltasar som har gått så solid på snørra. Ei vakker spansk flamencodansarinne med brusande skjørt, det hadde Jesus garantert sett pris på, i alle fall etter at han blei vaksen, Frelsaren hadde jo sans for damer, etter kva eg har høyrt, sjølv om kyrkjefedrane har gjort så godt dei kan for å skjule det. 

I Bibelen finn ein til dømes ikkje Johannes’ andre brev til flamencodansarinnene, men det kan hende det finst, ein eller annan stad i ei hole i ørkenen ligg det kanskje ein uoppdaga papyrusrull der det står på hebraisk at alle flamencodansarinner bør vende seg til Kristus, gå den smale vegen og ikkje leie single gjetarar og soldatar ut i freisting. Med langt, blankt og svart hår, duvande bryst og eggjande rørsler vil dansarinnene naturleg nok vende tankane bort frå Herrens ord, og kanskje få dei til å putte både fem og ti sølvshekel ned i utringinga si. 

Og som om ikkje dette var nok: bak flamencodansarinna: ei riddarborg, de veit, ei sånn Monty Python-type riddarborg. Og det er då eg tenkjer: Ja – den som har laga denne julekrybba, er i sin fulle rett til å plassere ei riddarborg like i nærleiken av Jesu føderom. Hovudsaka er at jo ein lagar ei julekrybbe, og her har kunstnaren gjort seg flid og nytta fantasien, og det er heilt greitt! Hovudsaka er at ein lagar ei julekrybbe, så godt ein kan. På same vis som ein må nytte fantasien for å forstå religionen, har skaparen av denne julekrybba òg nytta fantasien og brukt dei plastdingsane som var tilgjengelege. Og ære vere han for det. Han har gjort så godt han kan, det er det viktigaste, og han har meint det godt, det er endå viktigare. Han har meint det godt. 

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement