JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Bestemor gjev flest gåver

Nordmenn planlegg å bruke mindre pengar på julehandelen i år enn i fjor. Fire av ti brukar likevel meir enn planlagt, ifølgje forbrukarøkonom Silje Sandmæl i DNB.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nordmenn handlar meir på nettet og gjev i større grad vekk opplevingar i staden for ting til jul.

Nordmenn handlar meir på nettet og gjev i større grad vekk opplevingar i staden for ting til jul.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Nordmenn handlar meir på nettet og gjev i større grad vekk opplevingar i staden for ting til jul.

Nordmenn handlar meir på nettet og gjev i større grad vekk opplevingar i staden for ting til jul.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

4752
20171222

SAMTALEN

Silje Sandmæl

forbrukarøkonom i DNB

AKTUELT

Julehandelen 2017

4752
20171222

SAMTALEN

Silje Sandmæl

forbrukarøkonom i DNB

AKTUELT

Julehandelen 2017

eva@dagogtid.no

Ei internasjonal undersøking gjennomført av finske Farratum Group syner at nordmenn kjem til å bruke 13,4 prosent av den disponible inntekta på julehandelen i år. Det er litt meir enn finnane og danskane bruker, men mindre enn svenskane og britane bruker.

Talet inneber òg at nordmenn kjem til å bruke 17 prosent mindre på julehandelen i år enn i fjor. Kor vidt det faktisk vert tilfelle, er derimot ei anna sak, ifølgje forbrukarøkonom Silje Sandmæl i DNB.

– Undersøkingar vi har gjort, syner at summane folk planlegg å bruke på julegåver, har gått gradvis nedover dei siste seks åra. Samstundes seier fire av ti at dei enda med å bruke meir enn planlagt. 93 prosent set ikkje opp noko budsjett, så om det vert ein reell nedgang eller ikkje, får vi fyrst sjå etter jul. Eg trur ikkje handelsstanden treng vere uroa for at nordmenn skal knipe att.

– Kvifor ser vi føre oss å bruke mindre?

– Eg trur det har samanheng med den økonomiske veksten som har vore i Noreg. Då skulle ein jo tru at julehandelen gjekk opp, men eg trur at fordi folk generelt har fått betre råd, kjøper mange det dei har lyst på når dei treng det. Det fører til at det står veldig lite eller «veit ikkje» på mange ønskelister til jul.

– Så forbruket har ikkje nådd noko mettingspunkt?

– Jau, det òg. Eg trur mange har gått lei av dei store haugane med gåver. Særleg gjeld det dei som har barn. Somme får jo så mykje at dei ikkje får tid til å opne alle gåvene. Vi ser det også ut frå kva folk ønskjer seg til jul. Vi har spurt om det i ei undersøking Respons Analyse har gjennomført. Det som toppar ønskelista for dei fleste i år, er opplevingar. For dei unge er det pengar. Det å ønskje seg ting har det vorte mindre av. Dei fleste har nok ting frå før.

– Forbruket har altså ikkje gått ned, berre spreidd seg meir utover året?

– Forbruket generelt har ikkje gått ned, nei, men juleforbruket har nok moderert seg. Samstundes går ikkje julehandelen berre føre seg i desember lenger. Han startar i november med Black Friday og Black Week og breier seg utover. Så handelsstanden har framleis god inntening på julehandelen.

Er det store geografiske skilnader eller generasjonsskilnader i julehandelen?

– Ikkje store geografiske, men undersøkinga vår syner skilnader mellom generasjonane. Den som kjem til å gje mest julegåver i år, er bestemor. Det trur eg handlar om at mange, når dei når den alderen, har nedbetalt gjeld og noko romslegare økonomi. Då ser dei på jula som eit høve til å gje store gåver til barn og barnebarn. Skilnader mellom kjønna er det òg. Det er gjerne mannen som panikkhandlar og brukar meir enn planlagt. Kvinner i undersøkinga seier dei tek mest ansvar og handlar flest gåver.

– Er det julegåver vi brukar mest pengar på?

– Julegåver og julemat. Tala frå undersøkinga vår syner at nordmenn planlegg å bruke nesten 46 milliardar kroner på julefeiringa i år. Det er i snitt 11.100 kroner per person. Over halvparten, 5700 kroner, vert brukte på julegåver.

– Kva er det vi gjev kvarandre mest av til jul?

– Det er opplevingar. Det kan vere alt frå kinobillettar til turar i skogen, på ski eller med fly. Mange kjøpar reiser i gåve. Det er ikkje prislappen, men tida ein får saman, som tel. Det handlar om å gje tid, som dei fleste har for lite av, i staden for ting. Du hugsar sjeldan kva ting du får, men du hugsar opplevingar. Undersøkinga vår syner at kvinner har gåvekort på andreplass på ønskelista, og så bøker og reiser. Menn ønskjer seg klede og elektronikk nest etter opplevingar.

– Nordmenn vil bruke meir på julehandelen enn finnar, tyskarar, danskar og nederlendarar, ifølgje den europeiske undersøkinga. Kva kjem det av?

– Vi har betre privatøkonomi enn nabolanda. Inntektsveksten vår har vore stor, vi har låg arbeidsløyse og no har vi også låg bustadlånerente. Eg har også gjort målingar frå Europa, som syner at nordmenn er blant dei dårlegaste på privatøkonomisk styring generelt. Når ein har god økonomi, vert ein mindre medviten om pengebruket, og det resulterer i at vi brukar meir.

– Netthandelen aukar òg i Noreg, frå 22,32 prosent av julehandelen i fjor til 26,8 prosent i år, ifølgje undersøkinga. Kva er det vi handlar på nett?

– Det har vi ikkje tal på, men langt fleire handlar på nett fordi det er enklare. Du slepp å finne parkering, springe rundt på kjøpesenter og stå i lange køar. Julehandelen kan gjerast i ein fei frå stova og med julemusikk i bakgrunnen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

eva@dagogtid.no

Ei internasjonal undersøking gjennomført av finske Farratum Group syner at nordmenn kjem til å bruke 13,4 prosent av den disponible inntekta på julehandelen i år. Det er litt meir enn finnane og danskane bruker, men mindre enn svenskane og britane bruker.

Talet inneber òg at nordmenn kjem til å bruke 17 prosent mindre på julehandelen i år enn i fjor. Kor vidt det faktisk vert tilfelle, er derimot ei anna sak, ifølgje forbrukarøkonom Silje Sandmæl i DNB.

– Undersøkingar vi har gjort, syner at summane folk planlegg å bruke på julegåver, har gått gradvis nedover dei siste seks åra. Samstundes seier fire av ti at dei enda med å bruke meir enn planlagt. 93 prosent set ikkje opp noko budsjett, så om det vert ein reell nedgang eller ikkje, får vi fyrst sjå etter jul. Eg trur ikkje handelsstanden treng vere uroa for at nordmenn skal knipe att.

– Kvifor ser vi føre oss å bruke mindre?

– Eg trur det har samanheng med den økonomiske veksten som har vore i Noreg. Då skulle ein jo tru at julehandelen gjekk opp, men eg trur at fordi folk generelt har fått betre råd, kjøper mange det dei har lyst på når dei treng det. Det fører til at det står veldig lite eller «veit ikkje» på mange ønskelister til jul.

– Så forbruket har ikkje nådd noko mettingspunkt?

– Jau, det òg. Eg trur mange har gått lei av dei store haugane med gåver. Særleg gjeld det dei som har barn. Somme får jo så mykje at dei ikkje får tid til å opne alle gåvene. Vi ser det også ut frå kva folk ønskjer seg til jul. Vi har spurt om det i ei undersøking Respons Analyse har gjennomført. Det som toppar ønskelista for dei fleste i år, er opplevingar. For dei unge er det pengar. Det å ønskje seg ting har det vorte mindre av. Dei fleste har nok ting frå før.

– Forbruket har altså ikkje gått ned, berre spreidd seg meir utover året?

– Forbruket generelt har ikkje gått ned, nei, men juleforbruket har nok moderert seg. Samstundes går ikkje julehandelen berre føre seg i desember lenger. Han startar i november med Black Friday og Black Week og breier seg utover. Så handelsstanden har framleis god inntening på julehandelen.

Er det store geografiske skilnader eller generasjonsskilnader i julehandelen?

– Ikkje store geografiske, men undersøkinga vår syner skilnader mellom generasjonane. Den som kjem til å gje mest julegåver i år, er bestemor. Det trur eg handlar om at mange, når dei når den alderen, har nedbetalt gjeld og noko romslegare økonomi. Då ser dei på jula som eit høve til å gje store gåver til barn og barnebarn. Skilnader mellom kjønna er det òg. Det er gjerne mannen som panikkhandlar og brukar meir enn planlagt. Kvinner i undersøkinga seier dei tek mest ansvar og handlar flest gåver.

– Er det julegåver vi brukar mest pengar på?

– Julegåver og julemat. Tala frå undersøkinga vår syner at nordmenn planlegg å bruke nesten 46 milliardar kroner på julefeiringa i år. Det er i snitt 11.100 kroner per person. Over halvparten, 5700 kroner, vert brukte på julegåver.

– Kva er det vi gjev kvarandre mest av til jul?

– Det er opplevingar. Det kan vere alt frå kinobillettar til turar i skogen, på ski eller med fly. Mange kjøpar reiser i gåve. Det er ikkje prislappen, men tida ein får saman, som tel. Det handlar om å gje tid, som dei fleste har for lite av, i staden for ting. Du hugsar sjeldan kva ting du får, men du hugsar opplevingar. Undersøkinga vår syner at kvinner har gåvekort på andreplass på ønskelista, og så bøker og reiser. Menn ønskjer seg klede og elektronikk nest etter opplevingar.

– Nordmenn vil bruke meir på julehandelen enn finnar, tyskarar, danskar og nederlendarar, ifølgje den europeiske undersøkinga. Kva kjem det av?

– Vi har betre privatøkonomi enn nabolanda. Inntektsveksten vår har vore stor, vi har låg arbeidsløyse og no har vi også låg bustadlånerente. Eg har også gjort målingar frå Europa, som syner at nordmenn er blant dei dårlegaste på privatøkonomisk styring generelt. Når ein har god økonomi, vert ein mindre medviten om pengebruket, og det resulterer i at vi brukar meir.

– Netthandelen aukar òg i Noreg, frå 22,32 prosent av julehandelen i fjor til 26,8 prosent i år, ifølgje undersøkinga. Kva er det vi handlar på nett?

– Det har vi ikkje tal på, men langt fleire handlar på nett fordi det er enklare. Du slepp å finne parkering, springe rundt på kjøpesenter og stå i lange køar. Julehandelen kan gjerast i ein fei frå stova og med julemusikk i bakgrunnen.

– Det som toppar ønskelista for dei fleste i år, er opplevingar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis