JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KommentarSamfunn

Sensitivitetssjåarane

Det ligg stor makt i kvit makt-skuldingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nasjonalmuseet i Oslo.

Nasjonalmuseet i Oslo.

Foto: NTB / Annika Byrde

Nasjonalmuseet i Oslo.

Nasjonalmuseet i Oslo.

Foto: NTB / Annika Byrde

4043
20230310
4043
20230310

Hugskot

havard@dagogtid.no

Roald Dahl, Donald Duck, Helt super, Christian Krohg, James Bond. Finst ein samnemnar i debattane? Ja, om me held oss til visuell kunst, finst ein del sams i reaksjonane på Rasmus A. Sivertsens animasjonsfilm Helt super (2022) og Christian Krohgs Leiv Eiriksson-måleri (1893).

Verka møtte ein reaksjon prega av aksjon. På filmfestivalen i Berlin vart gallapremieren til Helt super stogga. På Nasjonalmuseet i Oslo vart Leiv Eiriksson-måleriet forvist.

Filmen vart synt seinare på festivalen, i lag med ei åtvaring, og måleriet vart hengt opp, i lag med ei orsaking. Men saka er at verka vart møtte med meir enn debatt. Somme hadde makt til å ta dei ned.

Då kjem me til den andre samnemnaren i reaksjonane på filmen og måleriet. Dei handfaste aksjonane mot dei var i båe høva legitimerte med referansar til «kvit makt».

Helt super-premieren i Berlin vart stogga etter protestar frå Artef, ein organisasjon som meinte at ei maske som vert nytta i animasjonsfilmen, krenkjer farga. Fremst i eigenpresentasjonen sin nyttar Artef eit sitat av den britiske forfattaren Layla Saad: «Kvit makt er eit system som ikkje vart skapt av nokon som er i live i dag, men det vert halde ved like og halde opp av alle som har kvite privilegium.» Kor langt ein kan tøya utsegna, vert eit tolkingsspørsmål. Kva er kvite privilegium? Er du strukturelt sett ein rasist om du er kvit, men ikkje vekt, woke?

Leiv Eiriksson-måleriet vart i Aftenposten stempla som kolonialistisk av Nasjonalmuseet-direktør Stina Högkvist, før stemplinga vart både svekt og forsterka. Ho vart svekt av museumsleiinga, som orsaka karakteristikken, men samstundes forsterka av ein nær samarbeidspartnar av museet –?ikkje Johan Fredriksen-arvingane, men kunsthistorieprofessoren Øystein Sjåstad – som elles samarbeider med Nasjonalmuseet om eit avkanoniseringsprosjekt. Der Högkvist i Aftenposten såg kolonialisme, ser Sjåstad meir i Morgenbladet: «Bildet uttrykker kolonial heroisme og hvit makt på sitt mest opplagte.»

Fyrst og fremst av di NS synte biletet i 1942. Året etter gav dei dikta til Rolf Jacobsen liknande merksemd. For dikta sin del er det godt at Sjåstad ikkje er sensitivitetslesar, men sensitivitetssjåar.

Det er ikkje tilfeldig at dei same verka som vart råka av kvit makt-referansar, vart mellombels stogga. Andre skuldingar gjev ikkje så stor makt.

For mykje handlar om makt, og Sjåstad likar ordet. «Kanon er en maktgest» (ein maktdemonstrasjon) er grunngjevinga hans for avkanoniseringsprosjektet, ein del av avkoloniseringsprosjektet, som mellombels fekk Leiv Eiriksson-måleriet ned frå veggen. Magasineringa er grei nok, men ikkje maktbruken.

Ei heilt eiga makt har til alle tider vore den ein er blind for, eller læst som om ein ikkje ser. I implisitte og eksplisitte kvit makt-skuldingar ligg mykje makt, som døma syner.

Ei anna makt dei har, dei som har makt til å sverta kunstverk med skuldingar om kvit makt, er makta til å reinsa dei same verka. Etter å ha slått fast at Krohg-måleriet «uttrykker kolonial heroisme og hvit makt», kan Krohg-kjennaren Sjåstad som ein sjaman reinsa biletet: Krohg var eigenleg «anti-nasjonalist, sosialist og modernist», og «jeg tror at det er bevisst at Eiriksson står som det gule korset i et svensk flagg omgitt av blått, og at man kan lese bildet som en ironisk nasjonalisme fra Krohgs side».

Kvit makt-skuldinga var visst berre ein maktgest.

Som me ser: Woke-venstre har vorte det nye skrotvenstre, i ein slik grad at ein spør seg om dei høyrer til venstresida. I Høgre finn ein vel så mykje woke som i Raudt, og undersøkingar syner at kvinner gjerne er meir woke enn menn. Identitetspolitikken fylgjer sjølvsagt identitetspolitiske skiljeliner, ikkje høgre–venstre-aksen.

Resultatet er alt anna enn vent. Samstundes som Nasjonalmuseet hoverer identitetspolitisk, kan Noregs rikaste kjøpa ein bit av verdien til varemerket og kurateringa, politisk umogeleg for nokre tiår sidan.

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Hugskot

havard@dagogtid.no

Roald Dahl, Donald Duck, Helt super, Christian Krohg, James Bond. Finst ein samnemnar i debattane? Ja, om me held oss til visuell kunst, finst ein del sams i reaksjonane på Rasmus A. Sivertsens animasjonsfilm Helt super (2022) og Christian Krohgs Leiv Eiriksson-måleri (1893).

Verka møtte ein reaksjon prega av aksjon. På filmfestivalen i Berlin vart gallapremieren til Helt super stogga. På Nasjonalmuseet i Oslo vart Leiv Eiriksson-måleriet forvist.

Filmen vart synt seinare på festivalen, i lag med ei åtvaring, og måleriet vart hengt opp, i lag med ei orsaking. Men saka er at verka vart møtte med meir enn debatt. Somme hadde makt til å ta dei ned.

Då kjem me til den andre samnemnaren i reaksjonane på filmen og måleriet. Dei handfaste aksjonane mot dei var i båe høva legitimerte med referansar til «kvit makt».

Helt super-premieren i Berlin vart stogga etter protestar frå Artef, ein organisasjon som meinte at ei maske som vert nytta i animasjonsfilmen, krenkjer farga. Fremst i eigenpresentasjonen sin nyttar Artef eit sitat av den britiske forfattaren Layla Saad: «Kvit makt er eit system som ikkje vart skapt av nokon som er i live i dag, men det vert halde ved like og halde opp av alle som har kvite privilegium.» Kor langt ein kan tøya utsegna, vert eit tolkingsspørsmål. Kva er kvite privilegium? Er du strukturelt sett ein rasist om du er kvit, men ikkje vekt, woke?

Leiv Eiriksson-måleriet vart i Aftenposten stempla som kolonialistisk av Nasjonalmuseet-direktør Stina Högkvist, før stemplinga vart både svekt og forsterka. Ho vart svekt av museumsleiinga, som orsaka karakteristikken, men samstundes forsterka av ein nær samarbeidspartnar av museet –?ikkje Johan Fredriksen-arvingane, men kunsthistorieprofessoren Øystein Sjåstad – som elles samarbeider med Nasjonalmuseet om eit avkanoniseringsprosjekt. Der Högkvist i Aftenposten såg kolonialisme, ser Sjåstad meir i Morgenbladet: «Bildet uttrykker kolonial heroisme og hvit makt på sitt mest opplagte.»

Fyrst og fremst av di NS synte biletet i 1942. Året etter gav dei dikta til Rolf Jacobsen liknande merksemd. For dikta sin del er det godt at Sjåstad ikkje er sensitivitetslesar, men sensitivitetssjåar.

Det er ikkje tilfeldig at dei same verka som vart råka av kvit makt-referansar, vart mellombels stogga. Andre skuldingar gjev ikkje så stor makt.

For mykje handlar om makt, og Sjåstad likar ordet. «Kanon er en maktgest» (ein maktdemonstrasjon) er grunngjevinga hans for avkanoniseringsprosjektet, ein del av avkoloniseringsprosjektet, som mellombels fekk Leiv Eiriksson-måleriet ned frå veggen. Magasineringa er grei nok, men ikkje maktbruken.

Ei heilt eiga makt har til alle tider vore den ein er blind for, eller læst som om ein ikkje ser. I implisitte og eksplisitte kvit makt-skuldingar ligg mykje makt, som døma syner.

Ei anna makt dei har, dei som har makt til å sverta kunstverk med skuldingar om kvit makt, er makta til å reinsa dei same verka. Etter å ha slått fast at Krohg-måleriet «uttrykker kolonial heroisme og hvit makt», kan Krohg-kjennaren Sjåstad som ein sjaman reinsa biletet: Krohg var eigenleg «anti-nasjonalist, sosialist og modernist», og «jeg tror at det er bevisst at Eiriksson står som det gule korset i et svensk flagg omgitt av blått, og at man kan lese bildet som en ironisk nasjonalisme fra Krohgs side».

Kvit makt-skuldinga var visst berre ein maktgest.

Som me ser: Woke-venstre har vorte det nye skrotvenstre, i ein slik grad at ein spør seg om dei høyrer til venstresida. I Høgre finn ein vel så mykje woke som i Raudt, og undersøkingar syner at kvinner gjerne er meir woke enn menn. Identitetspolitikken fylgjer sjølvsagt identitetspolitiske skiljeliner, ikkje høgre–venstre-aksen.

Resultatet er alt anna enn vent. Samstundes som Nasjonalmuseet hoverer identitetspolitisk, kan Noregs rikaste kjøpa ein bit av verdien til varemerket og kurateringa, politisk umogeleg for nokre tiår sidan.

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis