JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KommentarSamfunn

Sensitivitetssjåarane

Det ligg stor makt i kvit makt-skuldingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nasjonalmuseet i Oslo.

Nasjonalmuseet i Oslo.

Foto: NTB / Annika Byrde

Nasjonalmuseet i Oslo.

Nasjonalmuseet i Oslo.

Foto: NTB / Annika Byrde

4043
20230310
4043
20230310

Hugskot

havard@dagogtid.no

Roald Dahl, Donald Duck, Helt super, Christian Krohg, James Bond. Finst ein samnemnar i debattane? Ja, om me held oss til visuell kunst, finst ein del sams i reaksjonane på Rasmus A. Sivertsens animasjonsfilm Helt super (2022) og Christian Krohgs Leiv Eiriksson-måleri (1893).

Verka møtte ein reaksjon prega av aksjon. På filmfestivalen i Berlin vart gallapremieren til Helt super stogga. På Nasjonalmuseet i Oslo vart Leiv Eiriksson-måleriet forvist.

Filmen vart synt seinare på festivalen, i lag med ei åtvaring, og måleriet vart hengt opp, i lag med ei orsaking. Men saka er at verka vart møtte med meir enn debatt. Somme hadde makt til å ta dei ned.

Då kjem me til den andre samnemnaren i reaksjonane på filmen og måleriet. Dei handfaste aksjonane mot dei var i båe høva legitimerte med referansar til «kvit makt».

Helt super-premieren i Berlin vart stogga etter protestar frå Artef, ein organisasjon som meinte at ei maske som vert nytta i animasjonsfilmen, krenkjer farga. Fremst i eigenpresentasjonen sin nyttar Artef eit sitat av den britiske forfattaren Layla Saad: «Kvit makt er eit system som ikkje vart skapt av nokon som er i live i dag, men det vert halde ved like og halde opp av alle som har kvite privilegium.» Kor langt ein kan tøya utsegna, vert eit tolkingsspørsmål. Kva er kvite privilegium? Er du strukturelt sett ein rasist om du er kvit, men ikkje vekt, woke?

Leiv Eiriksson-måleriet vart i Aftenposten stempla som kolonialistisk av Nasjonalmuseet-direktør Stina Högkvist, før stemplinga vart både svekt og forsterka. Ho vart svekt av museumsleiinga, som orsaka karakteristikken, men samstundes forsterka av ein nær samarbeidspartnar av museet –?ikkje Johan Fredriksen-arvingane, men kunsthistorieprofessoren Øystein Sjåstad – som elles samarbeider med Nasjonalmuseet om eit avkanoniseringsprosjekt. Der Högkvist i Aftenposten såg kolonialisme, ser Sjåstad meir i Morgenbladet: «Bildet uttrykker kolonial heroisme og hvit makt på sitt mest opplagte.»

Fyrst og fremst av di NS synte biletet i 1942. Året etter gav dei dikta til Rolf Jacobsen liknande merksemd. For dikta sin del er det godt at Sjåstad ikkje er sensitivitetslesar, men sensitivitetssjåar.

Det er ikkje tilfeldig at dei same verka som vart råka av kvit makt-referansar, vart mellombels stogga. Andre skuldingar gjev ikkje så stor makt.

For mykje handlar om makt, og Sjåstad likar ordet. «Kanon er en maktgest» (ein maktdemonstrasjon) er grunngjevinga hans for avkanoniseringsprosjektet, ein del av avkoloniseringsprosjektet, som mellombels fekk Leiv Eiriksson-måleriet ned frå veggen. Magasineringa er grei nok, men ikkje maktbruken.

Ei heilt eiga makt har til alle tider vore den ein er blind for, eller læst som om ein ikkje ser. I implisitte og eksplisitte kvit makt-skuldingar ligg mykje makt, som døma syner.

Ei anna makt dei har, dei som har makt til å sverta kunstverk med skuldingar om kvit makt, er makta til å reinsa dei same verka. Etter å ha slått fast at Krohg-måleriet «uttrykker kolonial heroisme og hvit makt», kan Krohg-kjennaren Sjåstad som ein sjaman reinsa biletet: Krohg var eigenleg «anti-nasjonalist, sosialist og modernist», og «jeg tror at det er bevisst at Eiriksson står som det gule korset i et svensk flagg omgitt av blått, og at man kan lese bildet som en ironisk nasjonalisme fra Krohgs side».

Kvit makt-skuldinga var visst berre ein maktgest.

Som me ser: Woke-venstre har vorte det nye skrotvenstre, i ein slik grad at ein spør seg om dei høyrer til venstresida. I Høgre finn ein vel så mykje woke som i Raudt, og undersøkingar syner at kvinner gjerne er meir woke enn menn. Identitetspolitikken fylgjer sjølvsagt identitetspolitiske skiljeliner, ikkje høgre–venstre-aksen.

Resultatet er alt anna enn vent. Samstundes som Nasjonalmuseet hoverer identitetspolitisk, kan Noregs rikaste kjøpa ein bit av verdien til varemerket og kurateringa, politisk umogeleg for nokre tiår sidan.

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Hugskot

havard@dagogtid.no

Roald Dahl, Donald Duck, Helt super, Christian Krohg, James Bond. Finst ein samnemnar i debattane? Ja, om me held oss til visuell kunst, finst ein del sams i reaksjonane på Rasmus A. Sivertsens animasjonsfilm Helt super (2022) og Christian Krohgs Leiv Eiriksson-måleri (1893).

Verka møtte ein reaksjon prega av aksjon. På filmfestivalen i Berlin vart gallapremieren til Helt super stogga. På Nasjonalmuseet i Oslo vart Leiv Eiriksson-måleriet forvist.

Filmen vart synt seinare på festivalen, i lag med ei åtvaring, og måleriet vart hengt opp, i lag med ei orsaking. Men saka er at verka vart møtte med meir enn debatt. Somme hadde makt til å ta dei ned.

Då kjem me til den andre samnemnaren i reaksjonane på filmen og måleriet. Dei handfaste aksjonane mot dei var i båe høva legitimerte med referansar til «kvit makt».

Helt super-premieren i Berlin vart stogga etter protestar frå Artef, ein organisasjon som meinte at ei maske som vert nytta i animasjonsfilmen, krenkjer farga. Fremst i eigenpresentasjonen sin nyttar Artef eit sitat av den britiske forfattaren Layla Saad: «Kvit makt er eit system som ikkje vart skapt av nokon som er i live i dag, men det vert halde ved like og halde opp av alle som har kvite privilegium.» Kor langt ein kan tøya utsegna, vert eit tolkingsspørsmål. Kva er kvite privilegium? Er du strukturelt sett ein rasist om du er kvit, men ikkje vekt, woke?

Leiv Eiriksson-måleriet vart i Aftenposten stempla som kolonialistisk av Nasjonalmuseet-direktør Stina Högkvist, før stemplinga vart både svekt og forsterka. Ho vart svekt av museumsleiinga, som orsaka karakteristikken, men samstundes forsterka av ein nær samarbeidspartnar av museet –?ikkje Johan Fredriksen-arvingane, men kunsthistorieprofessoren Øystein Sjåstad – som elles samarbeider med Nasjonalmuseet om eit avkanoniseringsprosjekt. Der Högkvist i Aftenposten såg kolonialisme, ser Sjåstad meir i Morgenbladet: «Bildet uttrykker kolonial heroisme og hvit makt på sitt mest opplagte.»

Fyrst og fremst av di NS synte biletet i 1942. Året etter gav dei dikta til Rolf Jacobsen liknande merksemd. For dikta sin del er det godt at Sjåstad ikkje er sensitivitetslesar, men sensitivitetssjåar.

Det er ikkje tilfeldig at dei same verka som vart råka av kvit makt-referansar, vart mellombels stogga. Andre skuldingar gjev ikkje så stor makt.

For mykje handlar om makt, og Sjåstad likar ordet. «Kanon er en maktgest» (ein maktdemonstrasjon) er grunngjevinga hans for avkanoniseringsprosjektet, ein del av avkoloniseringsprosjektet, som mellombels fekk Leiv Eiriksson-måleriet ned frå veggen. Magasineringa er grei nok, men ikkje maktbruken.

Ei heilt eiga makt har til alle tider vore den ein er blind for, eller læst som om ein ikkje ser. I implisitte og eksplisitte kvit makt-skuldingar ligg mykje makt, som døma syner.

Ei anna makt dei har, dei som har makt til å sverta kunstverk med skuldingar om kvit makt, er makta til å reinsa dei same verka. Etter å ha slått fast at Krohg-måleriet «uttrykker kolonial heroisme og hvit makt», kan Krohg-kjennaren Sjåstad som ein sjaman reinsa biletet: Krohg var eigenleg «anti-nasjonalist, sosialist og modernist», og «jeg tror at det er bevisst at Eiriksson står som det gule korset i et svensk flagg omgitt av blått, og at man kan lese bildet som en ironisk nasjonalisme fra Krohgs side».

Kvit makt-skuldinga var visst berre ein maktgest.

Som me ser: Woke-venstre har vorte det nye skrotvenstre, i ein slik grad at ein spør seg om dei høyrer til venstresida. I Høgre finn ein vel så mykje woke som i Raudt, og undersøkingar syner at kvinner gjerne er meir woke enn menn. Identitetspolitikken fylgjer sjølvsagt identitetspolitiske skiljeliner, ikkje høgre–venstre-aksen.

Resultatet er alt anna enn vent. Samstundes som Nasjonalmuseet hoverer identitetspolitisk, kan Noregs rikaste kjøpa ein bit av verdien til varemerket og kurateringa, politisk umogeleg for nokre tiår sidan.

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

Meldingar

Den vanskelege sameksistensen

Rita Paramalingam skriv overtydande om sosial dysfunksjonalitet.

Odd W. Surén
Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

Meldingar

Den vanskelege sameksistensen

Rita Paramalingam skriv overtydande om sosial dysfunksjonalitet.

Odd W. Surén

Teikning: May Linn Clement

BokMeldingar
Olav H. Hauge

Olav H. Hauge-dagbøkene

15. mars 1938: «Sume er so redde for å ta frå andre, eller rettare vera ved at dei låner; dei prøver på død og liv vera originale.»

Det er seks år sidan Norma Winstone gav ut førre album.

Det er seks år sidan Norma Winstone gav ut førre album.

Foto: Michael Putland / ECM Records

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Hand-i-hanske-duo

Norma Winstone er ein tekstforfattar av rang.

Erling Indreeide har mellom anna skrive fleire diktsamlingar, musikk- drama og essay.

Erling Indreeide har mellom anna skrive fleire diktsamlingar, musikk- drama og essay.

Foto: Julie Engvik

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Noko for seg sjølv og noko for kvarandre

Erling Indreeide har skrive ei bok som eig ei uvanleg sterk poetisk tankekraft.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Foto: Heiko Junge / NTB

Ordskifte

«Det dreier seg om å ha eit truverdig forsvar som held fiendar borte.»

Tor OlavHauge
Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Foto: Heiko Junge / NTB

Ordskifte

«Det dreier seg om å ha eit truverdig forsvar som held fiendar borte.»

Tor OlavHauge

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis