Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieSamfunn

Michelet avviser skuldingane

Marte Michelet kan ikkje sjå at «motboka» som no ligg føre, rokkar ved hovudkonklusjonane i boka hennar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marte Michelet held innlegg for historikarar etter presentasjonen av boka om Heimefronten i 2008.

Marte Michelet held innlegg for historikarar etter presentasjonen av boka om Heimefronten i 2008.

Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Marte Michelet held innlegg for historikarar etter presentasjonen av boka om Heimefronten i 2008.

Marte Michelet held innlegg for historikarar etter presentasjonen av boka om Heimefronten i 2008.

Foto: Ørn E. Borgen / NTB

3595
20201030
3595
20201030

Historie

janh@landro.bergen.no

Michelet meiner at mykje av dette blei teke opp i debatten for to år sidan, då Hva visste hjemmefronten? kom ut.

 – Eg er sterkt undrande til at tre såpass kompetente historikarar har brukt to år av livet sitt på denne nærsynte jakta på feil i mi bok. Mitt prosjekt var å opne eit nytt felt for gransking, nemleg motstandsrørslas respons på jødeforfølgingane under krigen. Dei forsøker å lukke den døra, og det er merkeleg at den historiske nyfikna ikkje er større. Det finst så mange kunnskapshol om holocaust i Noreg som dei heller kunne ha brukt tid og krefter på. 

 – Dei tre historikarane påstår at du har sitert feil, kutta sitat slik at den rette meininga ikkje kjem fram, at kjeldevalet ditt er selektivt, at du har nytta kjeldene dine selektivt og at mange av premissane dine ikkje er støtta av det empiriske kjeldematerialet. Kva seier du til det?

 – Det er det same som dei insisterte på for to år sidan, og eg ser ikkje at dei kjem med noko særleg nytt. Eg er ikkje samd i framstillinga deira. Og eg står på mitt: Det er norsk historieskriving på dette feltet som har vore selektiv, skeiv og uempirisk, og altfor mange historikarar har vore meir lojale mot Heimefronten enn mot offera for jødeforfølginga. 

 – Dei meiner også at mange av påstandane og konklusjonane dine er vanskelege å etterprøve.

 – Dei fotnotefeila vi har funne, er for lengst blitt retta opp i dei nye utgåvene, så der kunne dei ha spart seg mykje arbeid. 

 – Historikarane meiner å kunne prove at flyktningrutene til Sverige ikkje blei stengde for jødar berre fordi dei var jødar, slik du påstår, og at jødar ikkje blei handsama annleis enn andre som skulle over grensa. 

 – Dei vil gjerne prove det, trass i dokumentasjon av det motsette. Men det var rett og slett ikkje slik at jødane blei sett på som vanlege nordmenn. Det fanst ein utbreidd motvilje mot jødar også langt inn i motstandsrørslas rekkjer. Igjen handlar det om skilnader i korleis vi tolkar kjeldene. Eg merkar meg at desse forfattarane konsekvent tolkar alt til fordel for Heimefronten. 

 – Dei finn ikkje grunnlag for påstanden din om at jødar på flukt blei utsette for pengeutpressing av profittdrivne menneskesmuglarar, sjølv om noko slikt kan ha skjedd?

 – Eg har lagt fram min dokumentasjon, som dei tolkar annleis. Kommande generasjonar av forskarar får gjere seg opp si eiga meining. 

 – Dei hevdar at du har sverta Alf T. Pettersen heilt utan grunn. Held du fast på din versjon?

 – Eg har aldri ønskt å sverte nokon. Men eg har heller ikkje teke helteforteljingane for gitt berre fordi dei har handla om såkalla «heidersmenn». Mitt sentrale ønske har heile tida vore at det burde bli sett i gang eit breitt forskingsprosjekt som kan gå grundig gjennom økonomien i flukta. Det har ikkje skjedd. I staden kjem denne boka som verkar som eit partsinnlegg og ein freistnad på å reetablere den gamle forteljinga om fluktapparatets heroiske innsats for jødane. Den norske tilnærminga til dette er tidvis flau og heilt annleis enn i land det er naturleg å samanlikne seg med.

 – Du meiner altså framleis at historikarar og sentrale aktørar gjennom heile etterkrigstida har prøvd å skjule problematiske sanningar om korleis dei norske jødane blei handsama?

 – Ja, dessverre, og det kastar framleis lange skuggar inn i dagens debatt. 

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historie

janh@landro.bergen.no

Michelet meiner at mykje av dette blei teke opp i debatten for to år sidan, då Hva visste hjemmefronten? kom ut.

 – Eg er sterkt undrande til at tre såpass kompetente historikarar har brukt to år av livet sitt på denne nærsynte jakta på feil i mi bok. Mitt prosjekt var å opne eit nytt felt for gransking, nemleg motstandsrørslas respons på jødeforfølgingane under krigen. Dei forsøker å lukke den døra, og det er merkeleg at den historiske nyfikna ikkje er større. Det finst så mange kunnskapshol om holocaust i Noreg som dei heller kunne ha brukt tid og krefter på. 

 – Dei tre historikarane påstår at du har sitert feil, kutta sitat slik at den rette meininga ikkje kjem fram, at kjeldevalet ditt er selektivt, at du har nytta kjeldene dine selektivt og at mange av premissane dine ikkje er støtta av det empiriske kjeldematerialet. Kva seier du til det?

 – Det er det same som dei insisterte på for to år sidan, og eg ser ikkje at dei kjem med noko særleg nytt. Eg er ikkje samd i framstillinga deira. Og eg står på mitt: Det er norsk historieskriving på dette feltet som har vore selektiv, skeiv og uempirisk, og altfor mange historikarar har vore meir lojale mot Heimefronten enn mot offera for jødeforfølginga. 

 – Dei meiner også at mange av påstandane og konklusjonane dine er vanskelege å etterprøve.

 – Dei fotnotefeila vi har funne, er for lengst blitt retta opp i dei nye utgåvene, så der kunne dei ha spart seg mykje arbeid. 

 – Historikarane meiner å kunne prove at flyktningrutene til Sverige ikkje blei stengde for jødar berre fordi dei var jødar, slik du påstår, og at jødar ikkje blei handsama annleis enn andre som skulle over grensa. 

 – Dei vil gjerne prove det, trass i dokumentasjon av det motsette. Men det var rett og slett ikkje slik at jødane blei sett på som vanlege nordmenn. Det fanst ein utbreidd motvilje mot jødar også langt inn i motstandsrørslas rekkjer. Igjen handlar det om skilnader i korleis vi tolkar kjeldene. Eg merkar meg at desse forfattarane konsekvent tolkar alt til fordel for Heimefronten. 

 – Dei finn ikkje grunnlag for påstanden din om at jødar på flukt blei utsette for pengeutpressing av profittdrivne menneskesmuglarar, sjølv om noko slikt kan ha skjedd?

 – Eg har lagt fram min dokumentasjon, som dei tolkar annleis. Kommande generasjonar av forskarar får gjere seg opp si eiga meining. 

 – Dei hevdar at du har sverta Alf T. Pettersen heilt utan grunn. Held du fast på din versjon?

 – Eg har aldri ønskt å sverte nokon. Men eg har heller ikkje teke helteforteljingane for gitt berre fordi dei har handla om såkalla «heidersmenn». Mitt sentrale ønske har heile tida vore at det burde bli sett i gang eit breitt forskingsprosjekt som kan gå grundig gjennom økonomien i flukta. Det har ikkje skjedd. I staden kjem denne boka som verkar som eit partsinnlegg og ein freistnad på å reetablere den gamle forteljinga om fluktapparatets heroiske innsats for jødane. Den norske tilnærminga til dette er tidvis flau og heilt annleis enn i land det er naturleg å samanlikne seg med.

 – Du meiner altså framleis at historikarar og sentrale aktørar gjennom heile etterkrigstida har prøvd å skjule problematiske sanningar om korleis dei norske jødane blei handsama?

 – Ja, dessverre, og det kastar framleis lange skuggar inn i dagens debatt. 

– Det er det same som dei insisterte på for to år sidan, og eg ser ikkje at dei kjem med noko særleg nytt.

Marte Michelet , forfattar

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis