JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Farlege tankesmier

Terroren har vist seg på norsk jord igjen. Også denne gongen er det dei høgreradikale miljøa som har levert tankegodset som ligg bak.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4170
20190816
4170
20190816

Kommentar

janinge.sorbo@hivolda.no

Åtaket på Al-Noor Islamic Centre i Bærum var målretta og heng saman med førestillingar om at innvandrarar generelt, og muslimar spesielt, er eit trugsmål mot eit norsk «oss».

Når ei sak som denne skal etterforskast og utgreiast, vil det heilt sikkert koma fram element som er knytte til gjerningsmannens biografi, psykiske helse og utvikling mot eit destruktivt handlingsmønster. Slik må det vera.

Men denne opprullinga må ikkje dekka over at vi har å gjera med eit politisk problem, og djupe politiske straumdrag. Mange av dei høgreradikale terroristane i inn- og utland har vore gjennom kriser, kjærleikstap og isolasjon og har vore plaga individ. Det kan ha sitt å seia når dei tek ei resolutt avgjerd om å drepa og øydeleggja. Om dei var lukkelege, hadde meiningsfullt arbeid og var i gode relasjonar, ville dei kanskje ikkje sett seg sjølve og andre på spel på denne måten.

Kollektive mønster

Men kva slags handlingar ein grip til når ein er desperat, er inga individuell sak. Det har å gjera med kollektive mønster som ligg i kulturen. Når individa blir svake og skrøpelege, ser dei seg om etter roller som gjer dei store og heroiske, og i dag kan ein finna dei i politiske ideologiar. Og den politiske ideologien som har ført til størst skade her til lands, er høgreekstremismen.

Det ligg i sjølve førestillinga om at kulturen vår er under åtak frå «dei andre», at vi er i ein krigstilstand som mange ikkje har oppfatta, men som den høgreradikale har ei slags privilegert innsikt i, og som han freistar å gjera tydeleg gjennom terrorens blodige språk. Difor er han i eigne augo ikkje berre krigshelt, han er også ein profet som riv sløret bort og viser oss at vi er i krig.

Slike førestillingar florerer på nettet. Nettstaden Gates of Vienna, der barnemordaren på Utøya fekk avgjerande inspirasjon, spelar nettopp på krigen som bilete. Portane i Wien var grensa mot det islamske, ottomanske riket på 1600-talet. Dei høgreekstreme vil ha oss til å tru at vi er i same situasjon, trass i at ein overveldande majoritet av muslimane i Europa er overtydde demokratar og vil halda på det europeiske systemet.

Tankegangane i den islamistiske terroren er nokså lik; også der handlar det om ein krig mellom sivilisasjonar. Begge retningane har internasjonale nettverk, og begge appellerer til folk i sosialt og psykologisk vanskelege situasjonar.

«Svenske tilstandar»

Med tanke på den høgreideologiske terroren, som vi fekk eit avskyeleg eksempel på sist helg, er det nødvendig å sjå kritisk på heile ordskiftet om innvandring. Ein har lenge argumentert med at ein må unngå «svenske tilstandar», som tyder at ein teier om vanskane med integreringa. Dette har skapt aksept for å koma med ytringar som ein for nokre år sidan ville forkasta som rasistiske og uakseptable. Politikarar i posisjon må vera klare over at om dei gir seg inn på teoriar om at innvandringa er ein fare for heile nasjonen, vil det høgreideologiske undergrunnsmiljøet straks ta dette til inntekt for militante handlemåtar. Det stiller krav til den politiske diskusjonen. Innvandring og integrering er politiske tema som må drøftast, men ein må heile tida vita at formuleringane kan takast til inntekt for dei mørke kreftene. Når til dømes Donald Trump omtaler innvandrarar i dyremetaforar og snakkar om rottereir og så vidare, er det ein språkbruk som i underverda blir oppfatta som klarsignal til å rydda ut denne gruppa.

Dette stiller krav også til dei innvandringskritiske politikarane våre, som rett som det er slår om seg med teoriar om at det norske velferdssamfunnet står i fare.

Men størst ansvar har dei som slepper hatet laus i kommentarfelta. Det finst eit mørkt nett, også politisk, som fører unge menneske inn i meiningslause og desperate handlingar. Å halda desse kreftene under kontroll har media og politikken eit felles ansvar for.

Jan Inge Sørbø er professor ved Høgskulen i Volda og fast skribent
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Kommentar

janinge.sorbo@hivolda.no

Åtaket på Al-Noor Islamic Centre i Bærum var målretta og heng saman med førestillingar om at innvandrarar generelt, og muslimar spesielt, er eit trugsmål mot eit norsk «oss».

Når ei sak som denne skal etterforskast og utgreiast, vil det heilt sikkert koma fram element som er knytte til gjerningsmannens biografi, psykiske helse og utvikling mot eit destruktivt handlingsmønster. Slik må det vera.

Men denne opprullinga må ikkje dekka over at vi har å gjera med eit politisk problem, og djupe politiske straumdrag. Mange av dei høgreradikale terroristane i inn- og utland har vore gjennom kriser, kjærleikstap og isolasjon og har vore plaga individ. Det kan ha sitt å seia når dei tek ei resolutt avgjerd om å drepa og øydeleggja. Om dei var lukkelege, hadde meiningsfullt arbeid og var i gode relasjonar, ville dei kanskje ikkje sett seg sjølve og andre på spel på denne måten.

Kollektive mønster

Men kva slags handlingar ein grip til når ein er desperat, er inga individuell sak. Det har å gjera med kollektive mønster som ligg i kulturen. Når individa blir svake og skrøpelege, ser dei seg om etter roller som gjer dei store og heroiske, og i dag kan ein finna dei i politiske ideologiar. Og den politiske ideologien som har ført til størst skade her til lands, er høgreekstremismen.

Det ligg i sjølve førestillinga om at kulturen vår er under åtak frå «dei andre», at vi er i ein krigstilstand som mange ikkje har oppfatta, men som den høgreradikale har ei slags privilegert innsikt i, og som han freistar å gjera tydeleg gjennom terrorens blodige språk. Difor er han i eigne augo ikkje berre krigshelt, han er også ein profet som riv sløret bort og viser oss at vi er i krig.

Slike førestillingar florerer på nettet. Nettstaden Gates of Vienna, der barnemordaren på Utøya fekk avgjerande inspirasjon, spelar nettopp på krigen som bilete. Portane i Wien var grensa mot det islamske, ottomanske riket på 1600-talet. Dei høgreekstreme vil ha oss til å tru at vi er i same situasjon, trass i at ein overveldande majoritet av muslimane i Europa er overtydde demokratar og vil halda på det europeiske systemet.

Tankegangane i den islamistiske terroren er nokså lik; også der handlar det om ein krig mellom sivilisasjonar. Begge retningane har internasjonale nettverk, og begge appellerer til folk i sosialt og psykologisk vanskelege situasjonar.

«Svenske tilstandar»

Med tanke på den høgreideologiske terroren, som vi fekk eit avskyeleg eksempel på sist helg, er det nødvendig å sjå kritisk på heile ordskiftet om innvandring. Ein har lenge argumentert med at ein må unngå «svenske tilstandar», som tyder at ein teier om vanskane med integreringa. Dette har skapt aksept for å koma med ytringar som ein for nokre år sidan ville forkasta som rasistiske og uakseptable. Politikarar i posisjon må vera klare over at om dei gir seg inn på teoriar om at innvandringa er ein fare for heile nasjonen, vil det høgreideologiske undergrunnsmiljøet straks ta dette til inntekt for militante handlemåtar. Det stiller krav til den politiske diskusjonen. Innvandring og integrering er politiske tema som må drøftast, men ein må heile tida vita at formuleringane kan takast til inntekt for dei mørke kreftene. Når til dømes Donald Trump omtaler innvandrarar i dyremetaforar og snakkar om rottereir og så vidare, er det ein språkbruk som i underverda blir oppfatta som klarsignal til å rydda ut denne gruppa.

Dette stiller krav også til dei innvandringskritiske politikarane våre, som rett som det er slår om seg med teoriar om at det norske velferdssamfunnet står i fare.

Men størst ansvar har dei som slepper hatet laus i kommentarfelta. Det finst eit mørkt nett, også politisk, som fører unge menneske inn i meiningslause og desperate handlingar. Å halda desse kreftene under kontroll har media og politikken eit felles ansvar for.

Jan Inge Sørbø er professor ved Høgskulen i Volda og fast skribent
i Dag og Tid.

Størst ansvar har dei som slepper hatet laus i kommentarfelta.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis