Sverre Fehn
Under arbeidet med essayet om Sverre Fehn i Dag og Tid 16. august dukka det opp eit par feil i sentrale kjelder som bør rettast.
Les også
VENEZIA. Den nordiske paviljongen ved Veneziabiennalen stod ferdig i 1962 og romma ei stor utstilling av modellar av Sverre Fehns verk under Arkitekturbiennalen i 1998.
Foto: Daniel Ryan / Flikr
Sverre Fehn – meisteren som bygde lys
Les også
Arkitekturopprøret har plassert dette arkitekturprosjektet i Telekvartalet i Sarpsborg på lista over dei beste i 2024. Arkitekt er MAD, og byggherre er Fredriksborg Eiendom.
Illustrasjon: Fredriksborg eiendom
Brølet nedanfrå gav ekko ovanfrå
Les også
VENEZIA. Den nordiske paviljongen ved Veneziabiennalen stod ferdig i 1962 og romma ei stor utstilling av modellar av Sverre Fehns verk under Arkitekturbiennalen i 1998.
Foto: Daniel Ryan / Flikr
Sverre Fehn – meisteren som bygde lys
Les også
Arkitekturopprøret har plassert dette arkitekturprosjektet i Telekvartalet i Sarpsborg på lista over dei beste i 2024. Arkitekt er MAD, og byggherre er Fredriksborg Eiendom.
Illustrasjon: Fredriksborg eiendom
Brølet nedanfrå gav ekko ovanfrå
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Retting
Etter publiseringa kom spørsmålet om det verkeleg var Sverre Fehn eg hadde sett i Havna allé.
Ja, det meiner eg det var, men vi var ikkje naboar, slik eg har trudd.
Sverre og Ingrid Fehn kjøpte Villa Dammann i 1981 for 1,5 millionar, og då dei selde i 1999, var verditaksten 7,4 millionar. Året før hadde Riksantikvaren freda bygningen. Vi kjøpte for å berge den, sa Fehn då han flytta ut.
Kjøpet i 1981 visste eg om, men det stod klart for meg at han også budde der før. Det gjorde han ikkje. I 1970-åra budde eit eldre ektepar der, og dei døydde med få månaders mellomrom i 1977.
Les også: «Sverre Fehn – meisteren som bygde lys»
Då eg blei kjend med Fehn seint i 1990-åra, fortalde eg om livet i gata og at eg fleire gonger gjekk bort til Villa Dammann og studerte verket. Å bu der var som å kome heim, sa han. Årstal snakka vi nok ikkje så nøye om.
At eg såg han i Havna allé, er eg likevel sikker på. Den gongen var synet mitt så bra at eg kjende att ansiktet frå avisene. Eitt bilete frå ein vinterdag har brent seg fast: Alt er kvit nysnø, eg kjem opp trappa frå underetasjen i nr. 8 B og ser mannen med den svarte mappa gå bortover vegen. Ingen andre er å sjå, alt er kvitt, han går der med dokumentmappa i handa. For meg er dette framleis sinnbiletet av ein som eg visste det stod strid om. Han gjekk der i vêret, svart i kvitt, åleine.
Feilen som bør rettast i seinare framstillingar, gjeld tidfestinga av eit verk. I slike høve går ein gjerne ut frå året då byggverket stod ferdig. Det kan gå mange år frå teikning til opning, og byggjeteikningar blir ofte endra undervegs. Storhamarlåven ved Hamar var teikna ferdig i 1969, bygningsarbeidet avslutta i 1973, utstillinga fullført i 1980, og jamvel endå fleire årstal er blitt brukte om verket. For fullførte verk oppstår såleis inkonsekvensar, medan det for ufullførte verk er greiare. Eller?
Arbeidet med essayet sende meg inn på mange sidevegar, og der dukka det opp eit par feil som går att i autoritative bøker og oppslagsverk om Sverre Fehn. Der står det at han saman med Geir Grung i 1950 teikna eit krematorium i Larvik. I bøkene er teikningane til ein administrasjonsbygning på Maihaugen ved Lillehammer tidfesta til både 1949 og 1959, også det saman med Grung. Bygningen stod ferdig i 1956.
Eg gjekk til kjeldene frå samtida. Fehn og Grung vann ein konkurranse om administrasjonsbygning på Maihaugen i februar 1950. Larvik kommune vedtok i november 1950 å lyse ut arkitektkonkurranse for nytt krematorium, og tre vinnarar blei offentleggjorde primo september 1951. Mellom dei 43 framlegga som ikkje nådde opp, var det som Fehn og Grung hadde laga. Krematoriet i Larvik må altså omdaterast til 1951. Så blir det filigrans om bygningen på Maihaugen skal tidfestast til 1949, då teikningane blei laga, eller 1950, då vinnarane av konkurransen blei offentleggjorde.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Retting
Etter publiseringa kom spørsmålet om det verkeleg var Sverre Fehn eg hadde sett i Havna allé.
Ja, det meiner eg det var, men vi var ikkje naboar, slik eg har trudd.
Sverre og Ingrid Fehn kjøpte Villa Dammann i 1981 for 1,5 millionar, og då dei selde i 1999, var verditaksten 7,4 millionar. Året før hadde Riksantikvaren freda bygningen. Vi kjøpte for å berge den, sa Fehn då han flytta ut.
Kjøpet i 1981 visste eg om, men det stod klart for meg at han også budde der før. Det gjorde han ikkje. I 1970-åra budde eit eldre ektepar der, og dei døydde med få månaders mellomrom i 1977.
Les også: «Sverre Fehn – meisteren som bygde lys»
Då eg blei kjend med Fehn seint i 1990-åra, fortalde eg om livet i gata og at eg fleire gonger gjekk bort til Villa Dammann og studerte verket. Å bu der var som å kome heim, sa han. Årstal snakka vi nok ikkje så nøye om.
At eg såg han i Havna allé, er eg likevel sikker på. Den gongen var synet mitt så bra at eg kjende att ansiktet frå avisene. Eitt bilete frå ein vinterdag har brent seg fast: Alt er kvit nysnø, eg kjem opp trappa frå underetasjen i nr. 8 B og ser mannen med den svarte mappa gå bortover vegen. Ingen andre er å sjå, alt er kvitt, han går der med dokumentmappa i handa. For meg er dette framleis sinnbiletet av ein som eg visste det stod strid om. Han gjekk der i vêret, svart i kvitt, åleine.
Feilen som bør rettast i seinare framstillingar, gjeld tidfestinga av eit verk. I slike høve går ein gjerne ut frå året då byggverket stod ferdig. Det kan gå mange år frå teikning til opning, og byggjeteikningar blir ofte endra undervegs. Storhamarlåven ved Hamar var teikna ferdig i 1969, bygningsarbeidet avslutta i 1973, utstillinga fullført i 1980, og jamvel endå fleire årstal er blitt brukte om verket. For fullførte verk oppstår såleis inkonsekvensar, medan det for ufullførte verk er greiare. Eller?
Arbeidet med essayet sende meg inn på mange sidevegar, og der dukka det opp eit par feil som går att i autoritative bøker og oppslagsverk om Sverre Fehn. Der står det at han saman med Geir Grung i 1950 teikna eit krematorium i Larvik. I bøkene er teikningane til ein administrasjonsbygning på Maihaugen ved Lillehammer tidfesta til både 1949 og 1959, også det saman med Grung. Bygningen stod ferdig i 1956.
Eg gjekk til kjeldene frå samtida. Fehn og Grung vann ein konkurranse om administrasjonsbygning på Maihaugen i februar 1950. Larvik kommune vedtok i november 1950 å lyse ut arkitektkonkurranse for nytt krematorium, og tre vinnarar blei offentleggjorde primo september 1951. Mellom dei 43 framlegga som ikkje nådde opp, var det som Fehn og Grung hadde laga. Krematoriet i Larvik må altså omdaterast til 1951. Så blir det filigrans om bygningen på Maihaugen skal tidfestast til 1949, då teikningane blei laga, eller 1950, då vinnarane av konkurransen blei offentleggjorde.
Les også
VENEZIA. Den nordiske paviljongen ved Veneziabiennalen stod ferdig i 1962 og romma ei stor utstilling av modellar av Sverre Fehns verk under Arkitekturbiennalen i 1998.
Foto: Daniel Ryan / Flikr
Sverre Fehn – meisteren som bygde lys
Les også
Arkitekturopprøret har plassert dette arkitekturprosjektet i Telekvartalet i Sarpsborg på lista over dei beste i 2024. Arkitekt er MAD, og byggherre er Fredriksborg Eiendom.
Illustrasjon: Fredriksborg eiendom
Brølet nedanfrå gav ekko ovanfrå
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.