JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Skriv sjølv i framtida òg

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Illustrasjon generert av Dall-E ut frå desse stikkorda: Munch painting Al bots working at newspaper desk.

Illustrasjon generert av Dall-E ut frå desse stikkorda: Munch painting Al bots working at newspaper desk.

Illustrasjon generert av Dall-E ut frå desse stikkorda: Munch painting Al bots working at newspaper desk.

Illustrasjon generert av Dall-E ut frå desse stikkorda: Munch painting Al bots working at newspaper desk.

3793
20230120
3793
20230120

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Kunstig intelligens

Debatten om KI og Chatbot er verkeleg i fyr og flamme. Skyttargravene er i ferd med å bli fulle, og kulene flyg. Det er då fascinerande korleis alle som er skeptiske og påpeiker fallgruvene blir stempla som framstegsfiendtlege og bakstreverske. Då var det forfriskande å lese tekstane om kunstig intelligens i førre Dag og Tid, særleg dei som var skrivne med menneskeleg intelligens!

Eg har testa Chatbot på alt frå kreft og vitskap til matlaging, elevtekstar og dårleg humor, og kan slå fast at han er god til å snakke, men dårleg på innhald. Intelligensen kan utan tvil brukast til å rasjonalisere kjedelege oppgåver i yrkeslivet og forsking. Om vi derimot gjev denne reiskapen frislepp for skuleelevar, er eg redd for at det kan gå skikkeleg gale. Og eg er glad i digitale reiskap.

Det digitale har i mine år i klasserommet gått frå å vere eit mangelfullt og frustrerande instrument til å bli definerande for heile miljøet og kunnskapskulturen eg i dag underviser i. Det er verken mogleg eller ønskeleg å ta vekk alle dei føremonene som dette miljøet har i seg. Eg merkar meg at samstundes med stadig betre digitale reiskap blir det òg meir og meir krevjande å halde oversikt over misbruk av digitale reiskapar.

Utgangspunktet mitt er at elevar treng lese- og skrivekunne for å orientere seg i samfunnet, rett og slett å skape seg ein identitet som borgar i ein skriftkultur som aldri har vore so kompleks. Dei treng å lese tekstar, dei treng å reflektere over dei sjølvstendig, og dei treng å produsere samanhengande skriftlege refleksjonar der dei brukar og dermed utviklar kompetansen sin. Det er hardt arbeid, og det kan vere freistande å ta snarvegar, for å stå fram som betre enn du kanskje er, og dermed få ein karakter som du djupast sett ikkje fortener.

Problemet med fjusk blir ikkje mindre med denne teknologien. Kunstig intelligens brukt på ærleg vis er eit utruleg instrument, men det er altfor lett å bruke til falskspel, slik at bruken skjuler reell kompetanse heller enn å utvikle han. Utvikling fram til å bli ein god skrivar og lesar er kjenneteikna av progresjon og utvikling på mange ulike nivå. Bruk av kunstig intelligens gjer at du kan ta ein snarveg fram til både ordval, setningsdanning og tekststruktur. Det er lite vits i å kunne lage gode produkt som du eigentleg skjøner lite av.

Døme: Eg ga Chatbot-en ein svak elevtekst om En folkefiende og spurde han om å heve nivået på ortografi og syntaks. Deretter spurte eg om kva som ligg i «Sterkest er den som står alene». Til sist spurte eg han om å integrere denne refleksjonen i den opphavlege teksten. Det heile var gjort på seks minutt og resulterte i ein tekst som ville fått fleire hakk betre vurdering enn originalen. Det same kan ein elev gjere med ein tekst framfor kvar levering. Eg kunne òg brukt Chatbot til å finne feil i elevtekstar som eg får innlevert, men eg vil at elevane skal møte fagkompetansen min, og ikkje ein robot sin. Vi må ikkje la den menneskelege kommunikasjonen gleppe!

Eg seier stadig til elevane mine at eg ikkje vil ha perfekte tekstar, eg vil ha tekstar som dei har laga, med den kompetansen dei faktisk har. Det er den einaste måten dei kan utvikle seg. Eg er ikkje interessert i å gje tilbakemeldingar om produktet til ein kunstig intelligens. Utdanning handlar om å utvikle individet gjennom produkt dei kan stå inne for, ikkje å utvikle fjonge produkt gjennom individet.

Ei av dei største opplevingane eg har som lærar, er når elevar skriv tekstar sjølv som dei ikkje visste dei hadde i seg, og eg ser at dei møter nye innsikter som dei sjølv kan ta æra for. Tar vi frå dei dette, med fullt frislepp av kunstig intelligens i klasserommet, er det som eit intellektuelt overgrep å rekne.

Roar Ulvestad er lektor i norsk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Kunstig intelligens

Debatten om KI og Chatbot er verkeleg i fyr og flamme. Skyttargravene er i ferd med å bli fulle, og kulene flyg. Det er då fascinerande korleis alle som er skeptiske og påpeiker fallgruvene blir stempla som framstegsfiendtlege og bakstreverske. Då var det forfriskande å lese tekstane om kunstig intelligens i førre Dag og Tid, særleg dei som var skrivne med menneskeleg intelligens!

Eg har testa Chatbot på alt frå kreft og vitskap til matlaging, elevtekstar og dårleg humor, og kan slå fast at han er god til å snakke, men dårleg på innhald. Intelligensen kan utan tvil brukast til å rasjonalisere kjedelege oppgåver i yrkeslivet og forsking. Om vi derimot gjev denne reiskapen frislepp for skuleelevar, er eg redd for at det kan gå skikkeleg gale. Og eg er glad i digitale reiskap.

Det digitale har i mine år i klasserommet gått frå å vere eit mangelfullt og frustrerande instrument til å bli definerande for heile miljøet og kunnskapskulturen eg i dag underviser i. Det er verken mogleg eller ønskeleg å ta vekk alle dei føremonene som dette miljøet har i seg. Eg merkar meg at samstundes med stadig betre digitale reiskap blir det òg meir og meir krevjande å halde oversikt over misbruk av digitale reiskapar.

Utgangspunktet mitt er at elevar treng lese- og skrivekunne for å orientere seg i samfunnet, rett og slett å skape seg ein identitet som borgar i ein skriftkultur som aldri har vore so kompleks. Dei treng å lese tekstar, dei treng å reflektere over dei sjølvstendig, og dei treng å produsere samanhengande skriftlege refleksjonar der dei brukar og dermed utviklar kompetansen sin. Det er hardt arbeid, og det kan vere freistande å ta snarvegar, for å stå fram som betre enn du kanskje er, og dermed få ein karakter som du djupast sett ikkje fortener.

Problemet med fjusk blir ikkje mindre med denne teknologien. Kunstig intelligens brukt på ærleg vis er eit utruleg instrument, men det er altfor lett å bruke til falskspel, slik at bruken skjuler reell kompetanse heller enn å utvikle han. Utvikling fram til å bli ein god skrivar og lesar er kjenneteikna av progresjon og utvikling på mange ulike nivå. Bruk av kunstig intelligens gjer at du kan ta ein snarveg fram til både ordval, setningsdanning og tekststruktur. Det er lite vits i å kunne lage gode produkt som du eigentleg skjøner lite av.

Døme: Eg ga Chatbot-en ein svak elevtekst om En folkefiende og spurde han om å heve nivået på ortografi og syntaks. Deretter spurte eg om kva som ligg i «Sterkest er den som står alene». Til sist spurte eg han om å integrere denne refleksjonen i den opphavlege teksten. Det heile var gjort på seks minutt og resulterte i ein tekst som ville fått fleire hakk betre vurdering enn originalen. Det same kan ein elev gjere med ein tekst framfor kvar levering. Eg kunne òg brukt Chatbot til å finne feil i elevtekstar som eg får innlevert, men eg vil at elevane skal møte fagkompetansen min, og ikkje ein robot sin. Vi må ikkje la den menneskelege kommunikasjonen gleppe!

Eg seier stadig til elevane mine at eg ikkje vil ha perfekte tekstar, eg vil ha tekstar som dei har laga, med den kompetansen dei faktisk har. Det er den einaste måten dei kan utvikle seg. Eg er ikkje interessert i å gje tilbakemeldingar om produktet til ein kunstig intelligens. Utdanning handlar om å utvikle individet gjennom produkt dei kan stå inne for, ikkje å utvikle fjonge produkt gjennom individet.

Ei av dei største opplevingane eg har som lærar, er når elevar skriv tekstar sjølv som dei ikkje visste dei hadde i seg, og eg ser at dei møter nye innsikter som dei sjølv kan ta æra for. Tar vi frå dei dette, med fullt frislepp av kunstig intelligens i klasserommet, er det som eit intellektuelt overgrep å rekne.

Roar Ulvestad er lektor i norsk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis