JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ope brev til regjeringa

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattaren Arnulf Øverland.

Forfattaren Arnulf Øverland.

Foto: Age Storløkken Aktuell / NTB

Forfattaren Arnulf Øverland.

Forfattaren Arnulf Øverland.

Foto: Age Storløkken Aktuell / NTB

3288
20230714
3288
20230714

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Song

Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»

Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».

Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.

Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.

For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.

«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?

I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»

Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.

Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.

Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.

Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.

I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».

Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Song

Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»

Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».

Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.

Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.

For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.

«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?

I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»

Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.

Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.

Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.

Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.

I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».

Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis