Ope brev til regjeringa
Forfattaren Arnulf Øverland.
Foto: Age Storløkken Aktuell / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Song
Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»
Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».
Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.
Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.
For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.
«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?
I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»
Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.
Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.
Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.
Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.
I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».
Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Song
Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»
Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».
Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.
Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.
For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.
«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?
I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»
Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.
Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.
Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.
Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.
I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».
Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.