JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Nær på eller fjernt frå røynda?

Makta syner mangel på sjangermedvit.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jan Gunnar Røise i rolla som Reiulf Steen i NRK-serien Makta.

Jan Gunnar Røise i rolla som Reiulf Steen i NRK-serien Makta.

Foto: Motlys/Novemberfilm/NRK

Jan Gunnar Røise i rolla som Reiulf Steen i NRK-serien Makta.

Jan Gunnar Røise i rolla som Reiulf Steen i NRK-serien Makta.

Foto: Motlys/Novemberfilm/NRK

4425
20240119
4425
20240119

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Sjanger i Makta

I førre utgåve av Dag og Tid har Rune Slagstad skrive ein interessant artikkel om maktkampane i Arbeidarpartiet på 1970- og 1980-talet. Bakgrunnen er sjølvsagt tv-serien Makta.

Heilt i byrjinga kommenterte han ein artikkel eg hadde i Dag og Tid 15. desember. I den drøfta eg tilhøvet mellom fakta og fiksjon i seriar som dreier seg om politikk og historiske hendingar. Artikkelen min var ei sjangerdrøfting, ikkje ein nær kommentar til dei store politiske hendingane, sjølv om eg peika på at eg tykte desse kom i bakgrunnen i måten serien framstiller maktkampane i Arbeidarpartiet på.

Når Slagstad skriv om Makta i artikkelen sin, kommenterer han ikkje serien som TV-spel. Han tek først og fremst opp den verkelege maktkampen i partiet. Eg skreiv om Makta som eit døme på eit historisk dokudrama. Som eg trekte fram i den førre artikkelen, byggjer dokumentariske drama på det som kan kallast realismen i handlinga, og det som kan kallast realismen i karakterane. I båe høve heng det saman med korleis det røyndomsnære i framstillinga kan tolkast.

Realisme i handling framstiller den historiske logikken i handlinga. Den forklarer kvifor det som skjer, hender. Den syner motsetningar og korleis dei vert løyste. Men dei treng ikkje vere detaljtru, og det kan gripast inn i handlinga slik at ho blir broten. Makta er stundimellom oppfinnsam – til dømes i korleis møbelhandlaren vender seg til sjåarane, eller når skodespelarane går ut av karakteren og drøftar korleis dei skal spele. Det er grep som Brecht kalla «verfremdung». Det tener til at sjåarane blir medvitne om at dei er vitne til noko som er konstruert med grunnlag i historiske hendingar. Det same gjeld å blande komiske og alvorlege element.

Det som i og for seg er tragisk, kan også omskapast til komedie, endå til bli farse. Men det må vere tufta på ei form for logikk. Dette har til dømes Andreas Viestad trekt fram på Facebook ved å syne til filmen The Death of Stalin av Armando Iannucci. I den filmen er medvitet om kva for krav som sjangeren stettar, klar.

Det er ikkje tilfellet i Makta, som vaklar mellom sjangrane. Noko er komisk, noko alvorleg nok. «Tragedie eller farse?» som Marx skreiv. Eller som Georg Johannesen la til: «Hendte det på norsk?»

«Korleis tolkar vi Makta? Sant eller funne opp?»

Avgjerande er likevel at hendingane som utspelar seg i dramaet, er forankra i ein vidare samanheng som forklarer konfliktane. Det er ikkje nok at det er motsetnader mellom karakterane. Og det er på dette punktet Makta har sine problem. Den bakgrunnen som Slagstad skriv så framifrå om, finst berre i liten mon i serien.

Realisme i karakterane er knytt til at dei personane som rører seg på skjermen, er truverdige. Dess nærare dei er i tid og minne til samtida, dess viktigare er det at dei kan knytast til dei verkelege menneska dei framstiller. Det vil ikkje seie det same som at dei skal vere kopiar, men dei må vekkje minne hos sjåarane. Dei må ha kjenneteikn som gjer at dei kan forklarast ut frå den logiske rolla dei har i handlinga.

Derfor er portrettet av Gro realistisk, men portrettet av Reiulf Steen er det ikkje. Den sterke posisjonen han hadde som maktmenneske, ideologisk talerøyr og karismatisk talar, blir borte bak eit portrett av ein nervøs og fordrukken tulling.

Mange dokudrama er det som kallast «biopics» altså framstillingar av ein dominerande person. Makta er langt på veg ein biopic om Gro Harlem Brundtland. Dette reiser spørsmålet om Makta er ei skildring av ein institusjon og individa innanfor han, eller om det framfor alt er ein biografi. Her meiner eg at Makta syner mangel på sjangermedvit.

Det historiske dokudramaet på film og i fjernsyn er prega av at historia er pressa saman, og sambandet mellom hendingane er forkorta. Ein kan alltid reise spørsmålet om kva som er sant i historiske framstillingar?

Der ligg det som blir kalla ein realistisk tvang. Vi tolkar fortida, også den nære, gjennom kodar som er festa både i det skapte dramaet og i den historiske bakgrunnen.

Korleis tolkar vi Makta? Sant eller funne opp?

Helge Rønning er professor emeritus ved Institutt for medium
og kommunikasjon på
Universitetet i Oslo.

Les også: Helge Rønning: Når historia blir fiksjon

Les også: Bernt Hagtvet: Politikarar redusert til sjablongar

Les også: Rune Slagstad: Makta rår

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Sjanger i Makta

I førre utgåve av Dag og Tid har Rune Slagstad skrive ein interessant artikkel om maktkampane i Arbeidarpartiet på 1970- og 1980-talet. Bakgrunnen er sjølvsagt tv-serien Makta.

Heilt i byrjinga kommenterte han ein artikkel eg hadde i Dag og Tid 15. desember. I den drøfta eg tilhøvet mellom fakta og fiksjon i seriar som dreier seg om politikk og historiske hendingar. Artikkelen min var ei sjangerdrøfting, ikkje ein nær kommentar til dei store politiske hendingane, sjølv om eg peika på at eg tykte desse kom i bakgrunnen i måten serien framstiller maktkampane i Arbeidarpartiet på.

Når Slagstad skriv om Makta i artikkelen sin, kommenterer han ikkje serien som TV-spel. Han tek først og fremst opp den verkelege maktkampen i partiet. Eg skreiv om Makta som eit døme på eit historisk dokudrama. Som eg trekte fram i den førre artikkelen, byggjer dokumentariske drama på det som kan kallast realismen i handlinga, og det som kan kallast realismen i karakterane. I båe høve heng det saman med korleis det røyndomsnære i framstillinga kan tolkast.

Realisme i handling framstiller den historiske logikken i handlinga. Den forklarer kvifor det som skjer, hender. Den syner motsetningar og korleis dei vert løyste. Men dei treng ikkje vere detaljtru, og det kan gripast inn i handlinga slik at ho blir broten. Makta er stundimellom oppfinnsam – til dømes i korleis møbelhandlaren vender seg til sjåarane, eller når skodespelarane går ut av karakteren og drøftar korleis dei skal spele. Det er grep som Brecht kalla «verfremdung». Det tener til at sjåarane blir medvitne om at dei er vitne til noko som er konstruert med grunnlag i historiske hendingar. Det same gjeld å blande komiske og alvorlege element.

Det som i og for seg er tragisk, kan også omskapast til komedie, endå til bli farse. Men det må vere tufta på ei form for logikk. Dette har til dømes Andreas Viestad trekt fram på Facebook ved å syne til filmen The Death of Stalin av Armando Iannucci. I den filmen er medvitet om kva for krav som sjangeren stettar, klar.

Det er ikkje tilfellet i Makta, som vaklar mellom sjangrane. Noko er komisk, noko alvorleg nok. «Tragedie eller farse?» som Marx skreiv. Eller som Georg Johannesen la til: «Hendte det på norsk?»

«Korleis tolkar vi Makta? Sant eller funne opp?»

Avgjerande er likevel at hendingane som utspelar seg i dramaet, er forankra i ein vidare samanheng som forklarer konfliktane. Det er ikkje nok at det er motsetnader mellom karakterane. Og det er på dette punktet Makta har sine problem. Den bakgrunnen som Slagstad skriv så framifrå om, finst berre i liten mon i serien.

Realisme i karakterane er knytt til at dei personane som rører seg på skjermen, er truverdige. Dess nærare dei er i tid og minne til samtida, dess viktigare er det at dei kan knytast til dei verkelege menneska dei framstiller. Det vil ikkje seie det same som at dei skal vere kopiar, men dei må vekkje minne hos sjåarane. Dei må ha kjenneteikn som gjer at dei kan forklarast ut frå den logiske rolla dei har i handlinga.

Derfor er portrettet av Gro realistisk, men portrettet av Reiulf Steen er det ikkje. Den sterke posisjonen han hadde som maktmenneske, ideologisk talerøyr og karismatisk talar, blir borte bak eit portrett av ein nervøs og fordrukken tulling.

Mange dokudrama er det som kallast «biopics» altså framstillingar av ein dominerande person. Makta er langt på veg ein biopic om Gro Harlem Brundtland. Dette reiser spørsmålet om Makta er ei skildring av ein institusjon og individa innanfor han, eller om det framfor alt er ein biografi. Her meiner eg at Makta syner mangel på sjangermedvit.

Det historiske dokudramaet på film og i fjernsyn er prega av at historia er pressa saman, og sambandet mellom hendingane er forkorta. Ein kan alltid reise spørsmålet om kva som er sant i historiske framstillingar?

Der ligg det som blir kalla ein realistisk tvang. Vi tolkar fortida, også den nære, gjennom kodar som er festa både i det skapte dramaet og i den historiske bakgrunnen.

Korleis tolkar vi Makta? Sant eller funne opp?

Helge Rønning er professor emeritus ved Institutt for medium
og kommunikasjon på
Universitetet i Oslo.

Les også: Helge Rønning: Når historia blir fiksjon

Les også: Bernt Hagtvet: Politikarar redusert til sjablongar

Les også: Rune Slagstad: Makta rår

«Makta syner mangel på sjangermedvit.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis