JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Å konfrontere historie

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3263
20231103
3263
20231103

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Napoleon

Hvordan skal man forholde seg til sin egen historie, som nasjon? Det er et vanskelig spørsmål for mange vestlige samfunn.

Lite er mer betent enn Vestens imperialistiske historie: kappløpet om Afrika og slavehandelen. Her er det viktig å legge til at mange samfunn gjennom tidene har hatt slaver, og at ideen om at dette er forkastelig, i stor grad kan tilskrives Vesten og opplysningstiden. Det rettferdiggjør likevel ikke det vi en gang har gjort, selv om mye må forstås ut fra den tiden det skjedde i.

Det gir likevel berøringsangst, og for noen et behov for oppgjør i møte med historiske skikkelser. Dette kom tydelig til uttrykk da black lives matter-bevegelsen tok et oppgjør med historiske personer som Winston Churchill og David Hume i kjølvannet av drapet på George Floyd i 2020.

I Frankrike har Napoleon Bonaparte vært en tilsvarende omstridt skikkelse. I 1802, da han var førstekonsul i Frankrike, reintroduserte Napoleon slaveriet. Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Gjeninnføringen av slavehandel gjaldt kun for kolonier der det ikke hadde vært mulig å avskaffe praksisen. Et eksempel er Antillene, som ikke hadde vært under fransk kontroll da Frankrike avskaffet slaveriet under revolusjonen (1794), og dermed ikke var underlagt franske lover. Napoleon gjeninnførte ikke slaveriet, på den måten mange tror, han opprettholdt status quo i enkelte kolonier.

For Napoleon var ikke slavespørsmålet særlig viktig. Hans kjerneoppgave som hersker i Frankrike besto først og fremst i å skape nasjonal enhet og gjenopprette orden og stabilitet. Men at han var autoritær, er ikke til å stikke under stol.

I 1815, da Napoleon kom tilbake som keiser i 100 dager, før han tapte sitt siste slag ved Waterloo, avskaffet han endelig slaveriet i Frankrike. Det tok flere tiår (og lenger) før ’resten av verden’ gjorde det samme.

I moderne tid har Napoleon vært kontroversiell. Mye på grunn av slaveriet. Franske presidenter har derfor vært forsiktige med å hedre ham. Jacques Chirac unngikk blant annet markeringen for slaget ved Austerlitz i 2005. Nicolas Sarkozy og Francois Hollande besøkte ikke graven hans mens de var presidenter. Dermed har ytterliggående krefter på høyresiden kunnet ta eierskap over ham.

President Emmanuel Macron har likevel valgt å hedre Napoleon. En modig avgjørelse. «Han er en del av oss, som franskmenn», var konklusjonen til Macron. Dette sa han i forbindelse med at det i 2021 var 200 år siden Napoleons død. Macron markerte dette ved å legge ned en krans ved graven hans i Les Invalides i Paris. Han holdt også en tale der han ga en balansert fremstilling av keiseren.

Å akseptere at historiske skikkelser er en avgjørende del av en nasjons historie og identitet, er en viktig erkjennelse. På godt og vondt. I Norge gjør vi det samme med vår evige konge, Olav den hellige.

Uten et felles eierskap over det som er nasjonal historie, åpnes døren for misbruk. Historie kan være rot til traumer, og historie kan legitimere politiske bevegelser. Overlater man historien til farlige krefter, lukker man også døren for kritikk og refleksjon. Da risikerer vi å gjenta historiens feil eller å la den bli brukt som propaganda.

Skjalg Stokke Hougen er
rådgivar i Civita.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Napoleon

Hvordan skal man forholde seg til sin egen historie, som nasjon? Det er et vanskelig spørsmål for mange vestlige samfunn.

Lite er mer betent enn Vestens imperialistiske historie: kappløpet om Afrika og slavehandelen. Her er det viktig å legge til at mange samfunn gjennom tidene har hatt slaver, og at ideen om at dette er forkastelig, i stor grad kan tilskrives Vesten og opplysningstiden. Det rettferdiggjør likevel ikke det vi en gang har gjort, selv om mye må forstås ut fra den tiden det skjedde i.

Det gir likevel berøringsangst, og for noen et behov for oppgjør i møte med historiske skikkelser. Dette kom tydelig til uttrykk da black lives matter-bevegelsen tok et oppgjør med historiske personer som Winston Churchill og David Hume i kjølvannet av drapet på George Floyd i 2020.

I Frankrike har Napoleon Bonaparte vært en tilsvarende omstridt skikkelse. I 1802, da han var førstekonsul i Frankrike, reintroduserte Napoleon slaveriet. Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Gjeninnføringen av slavehandel gjaldt kun for kolonier der det ikke hadde vært mulig å avskaffe praksisen. Et eksempel er Antillene, som ikke hadde vært under fransk kontroll da Frankrike avskaffet slaveriet under revolusjonen (1794), og dermed ikke var underlagt franske lover. Napoleon gjeninnførte ikke slaveriet, på den måten mange tror, han opprettholdt status quo i enkelte kolonier.

For Napoleon var ikke slavespørsmålet særlig viktig. Hans kjerneoppgave som hersker i Frankrike besto først og fremst i å skape nasjonal enhet og gjenopprette orden og stabilitet. Men at han var autoritær, er ikke til å stikke under stol.

I 1815, da Napoleon kom tilbake som keiser i 100 dager, før han tapte sitt siste slag ved Waterloo, avskaffet han endelig slaveriet i Frankrike. Det tok flere tiår (og lenger) før ’resten av verden’ gjorde det samme.

I moderne tid har Napoleon vært kontroversiell. Mye på grunn av slaveriet. Franske presidenter har derfor vært forsiktige med å hedre ham. Jacques Chirac unngikk blant annet markeringen for slaget ved Austerlitz i 2005. Nicolas Sarkozy og Francois Hollande besøkte ikke graven hans mens de var presidenter. Dermed har ytterliggående krefter på høyresiden kunnet ta eierskap over ham.

President Emmanuel Macron har likevel valgt å hedre Napoleon. En modig avgjørelse. «Han er en del av oss, som franskmenn», var konklusjonen til Macron. Dette sa han i forbindelse med at det i 2021 var 200 år siden Napoleons død. Macron markerte dette ved å legge ned en krans ved graven hans i Les Invalides i Paris. Han holdt også en tale der han ga en balansert fremstilling av keiseren.

Å akseptere at historiske skikkelser er en avgjørende del av en nasjons historie og identitet, er en viktig erkjennelse. På godt og vondt. I Norge gjør vi det samme med vår evige konge, Olav den hellige.

Uten et felles eierskap over det som er nasjonal historie, åpnes døren for misbruk. Historie kan være rot til traumer, og historie kan legitimere politiske bevegelser. Overlater man historien til farlige krefter, lukker man også døren for kritikk og refleksjon. Da risikerer vi å gjenta historiens feil eller å la den bli brukt som propaganda.

Skjalg Stokke Hougen er
rådgivar i Civita.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis