Teater som gjer inntrykk
Enkle verkemiddel, enkle ord, men ei autentisk historie som får fornya aktualitet.
Sturla Alvsvåg spelar sonen og Liv Bernhoft Osa mora i familien Telle.
Foto: Thor Brødreskift
Det Vestnorske Teateret
Stig Amdam:
Telavåg. Samfunnet
tyskarane utsletta
Regi: Stig Amdam
Scenografi og kostyme:
Silje Sandodden Kise
Lys- og video: Jon Eirik Sira
Lyd: Cem Arapkirlioglu
Når Telavåg-tragedien, eit av dei verste krigsbrotsverka her i landet under okkupasjonen, etter 80 år er blitt teater, kjennest det heilt rett at det skjer i form av eit dokudrama. For det som skjedde der ute ved havet i april 1942, og det som befolkninga deretter blei utsett for, er i seg sjølv så sterkt at her trengst korkje krigsromantikk eller «kunstige» verkemiddel.
Tvert imot opplever eg det som ein styrke at den røynde dramatikaren Stig Amdam i svært stor grad har nytta autentisk materiale i dialogane, og at sjølve framsyninga presenterer det sterke stoffet på ein til tider nøktern og enkel måte. At stykket blir spelt i Gestapohuset, der fleire av folka frå Telavåg blei torturerte, gjer opplevinga endå sterkare. Amdam har sjølv hatt hand om regien, og slik sytt for at det dramatiske på fint vis blir balansert mot det stillfarne.
Forspel til tragedien
På og kring den enkle scena med eit fåtal rekvisittar utspeler dramaet seg med familien Telle – Martha (Liv Bernhoft Osa) og Laurits (Lasse Lindtner), dottera (Reidun Melvær Berge) og sonen (Sturla Alvsvåg) – i sentrum. Det var ekteparet som organiserte transporten av folk til Shetland og tok imot agentar og våpen i retur.
Stykket syner litt av forspelet til tragedien, kva som skjer etter at to gestapistar blir drepne, og korleis okkupasjonsmakta deretter, på direkte ordre frå Hitler, gjer ei heil bygd til inkjes. Det følgjer også deporteringa av dei 268 innbyggjarane – alle arbeidsføre menn mellom 16 og 60 til Sachsenhausen, kvinner og born via internering på Storetveit skule i Bergen til Framnes Folkehøgskule i Hardanger.
Fleire av dei heilt unge gutane skulle også sendast til Tyskland, men legen Konrad Birkhaug lurte tyskarane og berga gutane. Historia fekk også eit vondt etterspel i den atterreiste bygda, der Martha og mannen fekk skulda for tragedien. «Eg kjende meg aldri velkomen i Telavåg», seier Martha seinare.
Knirkefritt samspel
Dei fire skodespelarane går inn og ut av ulike roller og meistrar oppgåvene godt, slik også overgangane heilt tida glir friksjonsfritt. Og samspelet går knirkefritt.
Sentralt står det som skjedde med ekteparet Telle i Veiten 3 i Bergen, der Gestapo hadde hovudkvarteret sitt. Der blei dei to og den 14 år gamle sonen deira utsette for rå tortur. Medan vi berre får høyre kva som skjer med dei to andre, står Martha fram som den sterke som ikkje lèt seg knekkje. I ei uvanleg intens scene vender ho seg til Gud: «Gje meg kraft, slik at eg kan halda fram med å lyga!» Etter kvart blir ho så ille medfaren at ho blir sjuk på sinnet, men ho kjem seg att.
Framsyninga kombinerer forteljeteater og dramatisering på verknadsfullt vis. Historia må sjølvsagt forenklast sterkt, men i det ligg òg eit høve til allmenngjering: Det som skjedde i Telavåg, er ikkje eineståande. Det har skjedd før, det vil skje igjen – kanskje skjer noko tilsvarande i Ukraina nett no.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Vestnorske Teateret
Stig Amdam:
Telavåg. Samfunnet
tyskarane utsletta
Regi: Stig Amdam
Scenografi og kostyme:
Silje Sandodden Kise
Lys- og video: Jon Eirik Sira
Lyd: Cem Arapkirlioglu
Når Telavåg-tragedien, eit av dei verste krigsbrotsverka her i landet under okkupasjonen, etter 80 år er blitt teater, kjennest det heilt rett at det skjer i form av eit dokudrama. For det som skjedde der ute ved havet i april 1942, og det som befolkninga deretter blei utsett for, er i seg sjølv så sterkt at her trengst korkje krigsromantikk eller «kunstige» verkemiddel.
Tvert imot opplever eg det som ein styrke at den røynde dramatikaren Stig Amdam i svært stor grad har nytta autentisk materiale i dialogane, og at sjølve framsyninga presenterer det sterke stoffet på ein til tider nøktern og enkel måte. At stykket blir spelt i Gestapohuset, der fleire av folka frå Telavåg blei torturerte, gjer opplevinga endå sterkare. Amdam har sjølv hatt hand om regien, og slik sytt for at det dramatiske på fint vis blir balansert mot det stillfarne.
Forspel til tragedien
På og kring den enkle scena med eit fåtal rekvisittar utspeler dramaet seg med familien Telle – Martha (Liv Bernhoft Osa) og Laurits (Lasse Lindtner), dottera (Reidun Melvær Berge) og sonen (Sturla Alvsvåg) – i sentrum. Det var ekteparet som organiserte transporten av folk til Shetland og tok imot agentar og våpen i retur.
Stykket syner litt av forspelet til tragedien, kva som skjer etter at to gestapistar blir drepne, og korleis okkupasjonsmakta deretter, på direkte ordre frå Hitler, gjer ei heil bygd til inkjes. Det følgjer også deporteringa av dei 268 innbyggjarane – alle arbeidsføre menn mellom 16 og 60 til Sachsenhausen, kvinner og born via internering på Storetveit skule i Bergen til Framnes Folkehøgskule i Hardanger.
Fleire av dei heilt unge gutane skulle også sendast til Tyskland, men legen Konrad Birkhaug lurte tyskarane og berga gutane. Historia fekk også eit vondt etterspel i den atterreiste bygda, der Martha og mannen fekk skulda for tragedien. «Eg kjende meg aldri velkomen i Telavåg», seier Martha seinare.
Knirkefritt samspel
Dei fire skodespelarane går inn og ut av ulike roller og meistrar oppgåvene godt, slik også overgangane heilt tida glir friksjonsfritt. Og samspelet går knirkefritt.
Sentralt står det som skjedde med ekteparet Telle i Veiten 3 i Bergen, der Gestapo hadde hovudkvarteret sitt. Der blei dei to og den 14 år gamle sonen deira utsette for rå tortur. Medan vi berre får høyre kva som skjer med dei to andre, står Martha fram som den sterke som ikkje lèt seg knekkje. I ei uvanleg intens scene vender ho seg til Gud: «Gje meg kraft, slik at eg kan halda fram med å lyga!» Etter kvart blir ho så ille medfaren at ho blir sjuk på sinnet, men ho kjem seg att.
Framsyninga kombinerer forteljeteater og dramatisering på verknadsfullt vis. Historia må sjølvsagt forenklast sterkt, men i det ligg òg eit høve til allmenngjering: Det som skjedde i Telavåg, er ikkje eineståande. Det har skjedd før, det vil skje igjen – kanskje skjer noko tilsvarande i Ukraina nett no.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.