Peer Gynt med tonefølgje er oppleving av dei sjeldne
Ibsens dramatiske dikt er fint musikalsk «korrigert».
Det er lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar, skriv Jan H. Landro.
Foto: Roar Christiansen / Bergens Tidende
Bergen Filharmoniske Orkester / Det Vestnorske Teateret
Harald Sæverud / Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Nynorsk omsetjing: Jon Fosse
Dirigent: Ingar Bergby
Regissør: Bjarte Hjelmeland
Sjeldan får vi oppleve Ibsens Peer Gynt med symfonisk tonefølgje, og endå sjeldnare med den musikken Harald Sæverud rett etter krigen komponerte til det forfattaren sjangerbestemte som «dramatisk dikt», og som Jon Fosse har omarbeidd til enkel, smidig nynorsk.
Men det fekk vi nokre dagar i Grieghallen, og igjen er det lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar. At villstyringen, kynikaren og egoisten Peer er blitt ein nasjonalhelt her heime, må nok Griegs musikk ta noko av skulda for. Også derfor gjorde det godt med denne musikalske «korrigeringa».
Musikk prioritert
No var det langt frå noka fullstendig framsyning Bergen Filharmoniske Orkester og Det Vestnorske Teateret baud på, ho kunne med fordel vore lengre. Men slik det no vart, var det rett å prioritere musikken på kostnad av dramatikken.
Den sceniske delen av teaterkonserten blei berre nokre høgdepunkt frå første akt, så sytte orkesteret, støtta av ein oktett frå Edvard Grieg Kor, for å transportere oss vidare fram til ei litt for kjapp, men roleg scenisk avslutning ein liten time seinare.
Viril Peer
Scenane i den fragmenterte, scenografilause framsyninga gav ikkje grunnlag for å hevde at det var ein heilt annan Peer vi fekk sjå. Det ville vel òg ha vore å be om for mykje. Men Sæveruds musikk – solid tolka av komponistens gamle «husorkester» og med fleire fine solistiske innslag – gav Lars Berge høve til å skape ein godt viril Peer i luftig svev over Gjendineggen og meir avdempa med Solveig (Reidun Melvær Berge) på tunet til Heggstadgarden og framfor St. Peters port med mor Aase (Karoline Krüger).
Dette samarbeidet bør inspirere til å gi oss ein meir fullstendig versjon.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Bergen Filharmoniske Orkester / Det Vestnorske Teateret
Harald Sæverud / Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Nynorsk omsetjing: Jon Fosse
Dirigent: Ingar Bergby
Regissør: Bjarte Hjelmeland
Sjeldan får vi oppleve Ibsens Peer Gynt med symfonisk tonefølgje, og endå sjeldnare med den musikken Harald Sæverud rett etter krigen komponerte til det forfattaren sjangerbestemte som «dramatisk dikt», og som Jon Fosse har omarbeidd til enkel, smidig nynorsk.
Men det fekk vi nokre dagar i Grieghallen, og igjen er det lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar. At villstyringen, kynikaren og egoisten Peer er blitt ein nasjonalhelt her heime, må nok Griegs musikk ta noko av skulda for. Også derfor gjorde det godt med denne musikalske «korrigeringa».
Musikk prioritert
No var det langt frå noka fullstendig framsyning Bergen Filharmoniske Orkester og Det Vestnorske Teateret baud på, ho kunne med fordel vore lengre. Men slik det no vart, var det rett å prioritere musikken på kostnad av dramatikken.
Den sceniske delen av teaterkonserten blei berre nokre høgdepunkt frå første akt, så sytte orkesteret, støtta av ein oktett frå Edvard Grieg Kor, for å transportere oss vidare fram til ei litt for kjapp, men roleg scenisk avslutning ein liten time seinare.
Viril Peer
Scenane i den fragmenterte, scenografilause framsyninga gav ikkje grunnlag for å hevde at det var ein heilt annan Peer vi fekk sjå. Det ville vel òg ha vore å be om for mykje. Men Sæveruds musikk – solid tolka av komponistens gamle «husorkester» og med fleire fine solistiske innslag – gav Lars Berge høve til å skape ein godt viril Peer i luftig svev over Gjendineggen og meir avdempa med Solveig (Reidun Melvær Berge) på tunet til Heggstadgarden og framfor St. Peters port med mor Aase (Karoline Krüger).
Dette samarbeidet bør inspirere til å gi oss ein meir fullstendig versjon.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»