Norsk teater på sitt beste
Uhyggeleg sterkt om kjærleik og hat, svik og livsløgn.
Foreldra vert spelte av Even Stormoen og Marianne Nielsen.
Foto: Grethe Nygaard
Rogaland Teater, Hovedscenen
Eugene O’Neill:
Lang dags ferd mot natt
Omsetjing: Svein Selvig
Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Kari Gravklev
Nyss hadde Den Nationale Scene i Bergen noregspremiere på Lars Noréns Stillheten (1984), ei gjennomført god framsyning. Så vartar Rogaland Teater opp med det litteraturhistoriske «opphavet» og førebiletet til dette stykket, Eugene O’Neills klassiske og evig aktuelle Lang dags ferd mot natt (1941) med einskildprestasjonar og ensemblespel som i nokon mon overgår det som blei prestert i Bergen. Intensiteten er kanskje lågare, spelet meir tona ned, men måten det øydeleggjande kjærleikshatet blir spelt ut på, går rett i ryggmergen på meg. Det gjer vondt å sjå korleis desse menneska fortærer kvarandre.
Dysfunksjonell familie
Slik Norén nake framstilte den dysfunksjonelle familien sin, tek O’Neill oss med inn i sin familie. Så direkte at han ikkje ville at stykket skulle bli sett i scene før han sjølv var ute av tida.
Også hos O’Neill vil dei fire i familien Tyrone kvarandre vel, men kvar har meir enn nok med sitt, dei slit kvar på sin kant – ofte med alkohol som einaste medisinering for far (Even Stormoen) og dei to sønene Jamie (Torbjørn Eriksen) og den tæringssjuke Edmund (Leo Magnus de la Nuez).
Kring morfinmisbruket til mora (Marianne Nielsen frå Den Nationale Scene) blir det reist ein mur av togn og neddyssing. Men alle veit at dette byggverket kan ikkje tole det minste blaff av vind. Og når det gradvis fell, krakelerer også det vesle som held familien saman. Det skjer ikkje motstandslaust, dei fire syner vilje til å gjere det gode, seie dei rette tinga, men så raknar det – og hat og misunning kjem ut av munnen på dei.
Sjølv om fondveggen syner eit frisk sommarlandskap anno 1912, veit vi at det kan ikkje gå. Og om heile handlinga går føre seg på mindre enn eit døgn, er landskapet blitt haustleg då vi kjem inn etter pausen.
Eirik Stubø har laga ein stram regi, der også avstanden mellom familiemedlemane ofte blir streka under ved plasseringa deira i den tyronske stova. Det korte opningstablået, med noko som kan minne om familieidyll, blir såleis ein skrikande kontrast til alt det som i ei Ibsen-inspirert retrospektiv form langsamt blir rulla opp for oss. Der især somme av monologane står fram som desperate vitnemål om øydelagde liv.
Framifrå samspel
Spelet – og samspelet – er framifrå. Likevel er det råd å registrere ein ørliten generasjonsskilnad. Nielsen og Stormoen tolkar rollene sine med ein autoritet som berre røynde skodespelarar eig. Ho som den stadig meir patetiske kvinna som ikkje vil erkjenne det dei andre, og ho sjølv, skjønar så inderleg vel. At narrespelet hennar er slutt. Han som ein pater familias som har svikta, ikkje minst med gjerrigskapen sin, men som nektar å vedgå at han ikkje har strokke til.
Også dei to sønene står fram som overtydande skikkelsar, eit stykke på veg vrakgods frå eit skip som har havarert.
I sum representerer denne framsyninga noko av det beste du kan sjå i norsk teater.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rogaland Teater, Hovedscenen
Eugene O’Neill:
Lang dags ferd mot natt
Omsetjing: Svein Selvig
Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Kari Gravklev
Nyss hadde Den Nationale Scene i Bergen noregspremiere på Lars Noréns Stillheten (1984), ei gjennomført god framsyning. Så vartar Rogaland Teater opp med det litteraturhistoriske «opphavet» og førebiletet til dette stykket, Eugene O’Neills klassiske og evig aktuelle Lang dags ferd mot natt (1941) med einskildprestasjonar og ensemblespel som i nokon mon overgår det som blei prestert i Bergen. Intensiteten er kanskje lågare, spelet meir tona ned, men måten det øydeleggjande kjærleikshatet blir spelt ut på, går rett i ryggmergen på meg. Det gjer vondt å sjå korleis desse menneska fortærer kvarandre.
Dysfunksjonell familie
Slik Norén nake framstilte den dysfunksjonelle familien sin, tek O’Neill oss med inn i sin familie. Så direkte at han ikkje ville at stykket skulle bli sett i scene før han sjølv var ute av tida.
Også hos O’Neill vil dei fire i familien Tyrone kvarandre vel, men kvar har meir enn nok med sitt, dei slit kvar på sin kant – ofte med alkohol som einaste medisinering for far (Even Stormoen) og dei to sønene Jamie (Torbjørn Eriksen) og den tæringssjuke Edmund (Leo Magnus de la Nuez).
Kring morfinmisbruket til mora (Marianne Nielsen frå Den Nationale Scene) blir det reist ein mur av togn og neddyssing. Men alle veit at dette byggverket kan ikkje tole det minste blaff av vind. Og når det gradvis fell, krakelerer også det vesle som held familien saman. Det skjer ikkje motstandslaust, dei fire syner vilje til å gjere det gode, seie dei rette tinga, men så raknar det – og hat og misunning kjem ut av munnen på dei.
Sjølv om fondveggen syner eit frisk sommarlandskap anno 1912, veit vi at det kan ikkje gå. Og om heile handlinga går føre seg på mindre enn eit døgn, er landskapet blitt haustleg då vi kjem inn etter pausen.
Eirik Stubø har laga ein stram regi, der også avstanden mellom familiemedlemane ofte blir streka under ved plasseringa deira i den tyronske stova. Det korte opningstablået, med noko som kan minne om familieidyll, blir såleis ein skrikande kontrast til alt det som i ei Ibsen-inspirert retrospektiv form langsamt blir rulla opp for oss. Der især somme av monologane står fram som desperate vitnemål om øydelagde liv.
Framifrå samspel
Spelet – og samspelet – er framifrå. Likevel er det råd å registrere ein ørliten generasjonsskilnad. Nielsen og Stormoen tolkar rollene sine med ein autoritet som berre røynde skodespelarar eig. Ho som den stadig meir patetiske kvinna som ikkje vil erkjenne det dei andre, og ho sjølv, skjønar så inderleg vel. At narrespelet hennar er slutt. Han som ein pater familias som har svikta, ikkje minst med gjerrigskapen sin, men som nektar å vedgå at han ikkje har strokke til.
Også dei to sønene står fram som overtydande skikkelsar, eit stykke på veg vrakgods frå eit skip som har havarert.
I sum representerer denne framsyninga noko av det beste du kan sjå i norsk teater.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Foto: Gyldendal
Erfaringar av tap og nytt liv
Debutdikta til Anngjerd Rustand eig omhug for omverda og er skrivne med klårleik og vent, sanseleg nærvær.