JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Norsk teater på sitt beste

Uhyggeleg sterkt om kjærleik og hat, svik og livsløgn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Foreldra vert spelte av Even Stormoen og Marianne Nielsen.

Foreldra vert spelte av Even Stormoen og Marianne Nielsen.

Foto: Grethe Nygaard

Foreldra vert spelte av Even Stormoen og Marianne Nielsen.

Foreldra vert spelte av Even Stormoen og Marianne Nielsen.

Foto: Grethe Nygaard

3179
20230224
3179
20230224

Rogaland Teater, Hovedscenen

Eugene O’Neill:

Lang dags ferd mot natt

Omsetjing: Svein Selvig

Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Kari Gravklev

Nyss hadde Den Nationale Scene i Bergen noregspremiere på Lars Noréns Stillheten (1984), ei gjennomført god framsyning. Så vartar Rogaland Teater opp med det litteraturhistoriske «opphavet» og førebiletet til dette stykket, Eugene O’Neills klassiske og evig aktuelle Lang dags ferd mot natt (1941) med einskildprestasjonar og ensemblespel som i nokon mon overgår det som blei prestert i Bergen. Intensiteten er kanskje lågare, spelet meir tona ned, men måten det øydeleggjande kjærleikshatet blir spelt ut på, går rett i ryggmergen på meg. Det gjer vondt å sjå korleis desse menneska fortærer kvarandre.

Dysfunksjonell familie

Slik Norén nake framstilte den dysfunksjonelle familien sin, tek O’Neill oss med inn i sin familie. Så direkte at han ikkje ville at stykket skulle bli sett i scene før han sjølv var ute av tida.

Også hos O’Neill vil dei fire i familien Tyrone kvarandre vel, men kvar har meir enn nok med sitt, dei slit kvar på sin kant – ofte med alkohol som einaste medisinering for far (Even Stormoen) og dei to sønene Jamie (Torbjørn Eriksen) og den tæringssjuke Edmund (Leo Magnus de la Nuez).

Kring morfinmisbruket til mora (Marianne Nielsen frå Den Nationale Scene) blir det reist ein mur av togn og neddyssing. Men alle veit at dette byggverket kan ikkje tole det minste blaff av vind. Og når det gradvis fell, krakelerer også det vesle som held familien saman. Det skjer ikkje motstandslaust, dei fire syner vilje til å gjere det gode, seie dei rette tinga, men så raknar det – og hat og misunning kjem ut av munnen på dei.

Sjølv om fondveggen syner eit frisk sommarlandskap anno 1912, veit vi at det kan ikkje gå. Og om heile handlinga går føre seg på mindre enn eit døgn, er landskapet blitt haustleg då vi kjem inn etter pausen.

Eirik Stubø har laga ein stram regi, der også avstanden mellom familiemedlemane ofte blir streka under ved plasseringa deira i den tyronske stova. Det korte opningstablået, med noko som kan minne om familieidyll, blir såleis ein skrikande kontrast til alt det som i ei Ibsen-inspirert retrospektiv form langsamt blir rulla opp for oss. Der især somme av monologane står fram som desperate vitnemål om øydelagde liv.

Framifrå samspel

Spelet – og samspelet – er framifrå. Likevel er det råd å registrere ein ørliten generasjonsskilnad. Nielsen og Stormoen tolkar rollene sine med ein autoritet som berre røynde skodespelarar eig. Ho som den stadig meir patetiske kvinna som ikkje vil erkjenne det dei andre, og ho sjølv, skjønar så inderleg vel. At narrespelet hennar er slutt. Han som ein pater familias som har svikta, ikkje minst med gjerrigskapen sin, men som nektar å vedgå at han ikkje har strokke til.

Også dei to sønene står fram som overtydande skikkelsar, eit stykke på veg vrakgods frå eit skip som har havarert.

I sum representerer denne framsyninga noko av det beste du kan sjå i norsk teater.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rogaland Teater, Hovedscenen

Eugene O’Neill:

Lang dags ferd mot natt

Omsetjing: Svein Selvig

Regi: Eirik Stubø
Scenografi og kostyme: Kari Gravklev

Nyss hadde Den Nationale Scene i Bergen noregspremiere på Lars Noréns Stillheten (1984), ei gjennomført god framsyning. Så vartar Rogaland Teater opp med det litteraturhistoriske «opphavet» og førebiletet til dette stykket, Eugene O’Neills klassiske og evig aktuelle Lang dags ferd mot natt (1941) med einskildprestasjonar og ensemblespel som i nokon mon overgår det som blei prestert i Bergen. Intensiteten er kanskje lågare, spelet meir tona ned, men måten det øydeleggjande kjærleikshatet blir spelt ut på, går rett i ryggmergen på meg. Det gjer vondt å sjå korleis desse menneska fortærer kvarandre.

Dysfunksjonell familie

Slik Norén nake framstilte den dysfunksjonelle familien sin, tek O’Neill oss med inn i sin familie. Så direkte at han ikkje ville at stykket skulle bli sett i scene før han sjølv var ute av tida.

Også hos O’Neill vil dei fire i familien Tyrone kvarandre vel, men kvar har meir enn nok med sitt, dei slit kvar på sin kant – ofte med alkohol som einaste medisinering for far (Even Stormoen) og dei to sønene Jamie (Torbjørn Eriksen) og den tæringssjuke Edmund (Leo Magnus de la Nuez).

Kring morfinmisbruket til mora (Marianne Nielsen frå Den Nationale Scene) blir det reist ein mur av togn og neddyssing. Men alle veit at dette byggverket kan ikkje tole det minste blaff av vind. Og når det gradvis fell, krakelerer også det vesle som held familien saman. Det skjer ikkje motstandslaust, dei fire syner vilje til å gjere det gode, seie dei rette tinga, men så raknar det – og hat og misunning kjem ut av munnen på dei.

Sjølv om fondveggen syner eit frisk sommarlandskap anno 1912, veit vi at det kan ikkje gå. Og om heile handlinga går føre seg på mindre enn eit døgn, er landskapet blitt haustleg då vi kjem inn etter pausen.

Eirik Stubø har laga ein stram regi, der også avstanden mellom familiemedlemane ofte blir streka under ved plasseringa deira i den tyronske stova. Det korte opningstablået, med noko som kan minne om familieidyll, blir såleis ein skrikande kontrast til alt det som i ei Ibsen-inspirert retrospektiv form langsamt blir rulla opp for oss. Der især somme av monologane står fram som desperate vitnemål om øydelagde liv.

Framifrå samspel

Spelet – og samspelet – er framifrå. Likevel er det råd å registrere ein ørliten generasjonsskilnad. Nielsen og Stormoen tolkar rollene sine med ein autoritet som berre røynde skodespelarar eig. Ho som den stadig meir patetiske kvinna som ikkje vil erkjenne det dei andre, og ho sjølv, skjønar så inderleg vel. At narrespelet hennar er slutt. Han som ein pater familias som har svikta, ikkje minst med gjerrigskapen sin, men som nektar å vedgå at han ikkje har strokke til.

Også dei to sønene står fram som overtydande skikkelsar, eit stykke på veg vrakgods frå eit skip som har havarert.

I sum representerer denne framsyninga noko av det beste du kan sjå i norsk teater.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis