JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Livfullt
forteljeteater

Om våren er ei framsyning med sterkare vekt på depresjon enn i romanen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Torbjørn Eriksen ber framsyninga i i farsrolla. Eili Harboe, som spelar tenåringsdottera, spelar både uttrykksfullt og kjenslevart.

Torbjørn Eriksen ber framsyninga i i farsrolla. Eili Harboe, som spelar tenåringsdottera, spelar både uttrykksfullt og kjenslevart.

Foto: Stig Håvard Dirdal

Torbjørn Eriksen ber framsyninga i i farsrolla. Eili Harboe, som spelar tenåringsdottera, spelar både uttrykksfullt og kjenslevart.

Torbjørn Eriksen ber framsyninga i i farsrolla. Eili Harboe, som spelar tenåringsdottera, spelar både uttrykksfullt og kjenslevart.

Foto: Stig Håvard Dirdal

3291
20180518
3291
20180518

Rogaland Teater

Karl Ove Knausgård:

Om våren

Dramatisering, regi, scenografi og videodesign: Anders M. Andersen
Komponist: Adrien Munden

Om våren, den tredje og kanskje beste av dei fire romanane Knausgård skreiv til den vesle dotter si, vender seg til ei jente som berre er tre månader gammal og skildrar ein dag i barnets liv. Rett nok også med eit midtparti der forfattaren reflekterer over tilværet og ser tilbake på ting som har skjedd med den vesle familien før den yngste dottera kom til verda.

I sceneversjonen har Anders M. Andersen lagt seg tett opptil romanen. Vi kjenner att replikkar og naturskildringar som må vere henta ordrett frå boka. For det han har laga, er ikkje ei dramatisering i eigentleg meining, men noko mellom tradisjonelt forteljeteater og avansert høgtlesing, tilsett ein dæsj referat. Men ved å heile tida la replikkar og setningar vandre mellom dei medverkande og la alle personane vere i stadig rørsle, gir han framsyninga dynamikk og tempo som sikrar god framdrift.

Regigrep

Det som likevel slår meg mest, er korleis han har endra vektlegginga av stemninga. I romanen ligg depresjonane som mor til jenta stadig opplever, som ein dirrande undertone som stundom når overflata og blir heilt dominerande. I sceneutgåva har dette fått mykje større rom og tek etter kvart heilt over. Slikt blir det nok meir dramatikk ut av, men ikkje nødvendigvis betre teater. Til alt hell får ein del av Knausgårds natur- og vårstemningsskildringar vere med over på scenen. Det skaper ei kjærkome motvekt. Det same gjeld somme glimt av humor.

Andersen har gjort eit par interessant regigrep som pregar framsyninga. Han gjer dottera til tenåringsjente, som står i dialog med faren og slik endrar einetalen i romanen. Men ikkje berre samtalar ho med faren, ho er stundom forteljar, stundom mora eller andre personar. Det gjer rolla utflytande og uklar, jenta blir ingen eigen person – berre ein spegel for dei andre, og då hjelper det ikkje at Eili Harboe speler både uttrykksfullt og kjenslevart.

Kvardagsvisdom

Dessutan får mora, fint tolka av Ragnhild Arnestad Mønness, bli med i spelet og delta i dialogen. I romanen er ho ein person det helst blir tala om – sidan ho det meste av tida ligg på sjukehuset. Dramaturgisk er dette eit pluss og langt mindre problematisk enn «behandlinga» av dottera.

Den som likevel ber framsyninga, er Torbjørn Eriksen i farsrolla. Han er til stades heile tida, som regel i sentrum for det som skjer og ikkje skjer, og finn gode uttrykk for dei skiftande sinnsstemningane og dei sterke sjølvutleveringane Knausgård har lagt i munnen på han. Ein kontrollert og fin prestasjon.

Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva. Sjølv om behandlinga av tema som sjølvmord, identitet, determinisme, den kravlause kjærleiken, vondskap, personlegdom eller tilknytingsløyse blir harelabbprega, har Andersen klart å leggje dei inn i dialogen på ein måte som gir meining.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Rogaland Teater

Karl Ove Knausgård:

Om våren

Dramatisering, regi, scenografi og videodesign: Anders M. Andersen
Komponist: Adrien Munden

Om våren, den tredje og kanskje beste av dei fire romanane Knausgård skreiv til den vesle dotter si, vender seg til ei jente som berre er tre månader gammal og skildrar ein dag i barnets liv. Rett nok også med eit midtparti der forfattaren reflekterer over tilværet og ser tilbake på ting som har skjedd med den vesle familien før den yngste dottera kom til verda.

I sceneversjonen har Anders M. Andersen lagt seg tett opptil romanen. Vi kjenner att replikkar og naturskildringar som må vere henta ordrett frå boka. For det han har laga, er ikkje ei dramatisering i eigentleg meining, men noko mellom tradisjonelt forteljeteater og avansert høgtlesing, tilsett ein dæsj referat. Men ved å heile tida la replikkar og setningar vandre mellom dei medverkande og la alle personane vere i stadig rørsle, gir han framsyninga dynamikk og tempo som sikrar god framdrift.

Regigrep

Det som likevel slår meg mest, er korleis han har endra vektlegginga av stemninga. I romanen ligg depresjonane som mor til jenta stadig opplever, som ein dirrande undertone som stundom når overflata og blir heilt dominerande. I sceneutgåva har dette fått mykje større rom og tek etter kvart heilt over. Slikt blir det nok meir dramatikk ut av, men ikkje nødvendigvis betre teater. Til alt hell får ein del av Knausgårds natur- og vårstemningsskildringar vere med over på scenen. Det skaper ei kjærkome motvekt. Det same gjeld somme glimt av humor.

Andersen har gjort eit par interessant regigrep som pregar framsyninga. Han gjer dottera til tenåringsjente, som står i dialog med faren og slik endrar einetalen i romanen. Men ikkje berre samtalar ho med faren, ho er stundom forteljar, stundom mora eller andre personar. Det gjer rolla utflytande og uklar, jenta blir ingen eigen person – berre ein spegel for dei andre, og då hjelper det ikkje at Eili Harboe speler både uttrykksfullt og kjenslevart.

Kvardagsvisdom

Dessutan får mora, fint tolka av Ragnhild Arnestad Mønness, bli med i spelet og delta i dialogen. I romanen er ho ein person det helst blir tala om – sidan ho det meste av tida ligg på sjukehuset. Dramaturgisk er dette eit pluss og langt mindre problematisk enn «behandlinga» av dottera.

Den som likevel ber framsyninga, er Torbjørn Eriksen i farsrolla. Han er til stades heile tida, som regel i sentrum for det som skjer og ikkje skjer, og finn gode uttrykk for dei skiftande sinnsstemningane og dei sterke sjølvutleveringane Knausgård har lagt i munnen på han. Ein kontrollert og fin prestasjon.

Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva. Sjølv om behandlinga av tema som sjølvmord, identitet, determinisme, den kravlause kjærleiken, vondskap, personlegdom eller tilknytingsløyse blir harelabbprega, har Andersen klart å leggje dei inn i dialogen på ein måte som gir meining.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis