Livfullt
forteljeteater
Om våren er ei framsyning med sterkare vekt på depresjon enn i romanen.
Torbjørn Eriksen ber framsyninga i i farsrolla. Eili Harboe, som spelar tenåringsdottera, spelar både uttrykksfullt og kjenslevart.
Foto: Stig Håvard Dirdal
Rogaland Teater
Karl Ove Knausgård:
Om våren
Dramatisering, regi, scenografi og videodesign: Anders M. Andersen
Komponist: Adrien Munden
Om våren, den tredje og kanskje beste av dei fire romanane Knausgård skreiv til den vesle dotter si, vender seg til ei jente som berre er tre månader gammal og skildrar ein dag i barnets liv. Rett nok også med eit midtparti der forfattaren reflekterer over tilværet og ser tilbake på ting som har skjedd med den vesle familien før den yngste dottera kom til verda.
I sceneversjonen har Anders M. Andersen lagt seg tett opptil romanen. Vi kjenner att replikkar og naturskildringar som må vere henta ordrett frå boka. For det han har laga, er ikkje ei dramatisering i eigentleg meining, men noko mellom tradisjonelt forteljeteater og avansert høgtlesing, tilsett ein dæsj referat. Men ved å heile tida la replikkar og setningar vandre mellom dei medverkande og la alle personane vere i stadig rørsle, gir han framsyninga dynamikk og tempo som sikrar god framdrift.
Regigrep
Det som likevel slår meg mest, er korleis han har endra vektlegginga av stemninga. I romanen ligg depresjonane som mor til jenta stadig opplever, som ein dirrande undertone som stundom når overflata og blir heilt dominerande. I sceneutgåva har dette fått mykje større rom og tek etter kvart heilt over. Slikt blir det nok meir dramatikk ut av, men ikkje nødvendigvis betre teater. Til alt hell får ein del av Knausgårds natur- og vårstemningsskildringar vere med over på scenen. Det skaper ei kjærkome motvekt. Det same gjeld somme glimt av humor.
Andersen har gjort eit par interessant regigrep som pregar framsyninga. Han gjer dottera til tenåringsjente, som står i dialog med faren og slik endrar einetalen i romanen. Men ikkje berre samtalar ho med faren, ho er stundom forteljar, stundom mora eller andre personar. Det gjer rolla utflytande og uklar, jenta blir ingen eigen person – berre ein spegel for dei andre, og då hjelper det ikkje at Eili Harboe speler både uttrykksfullt og kjenslevart.
Kvardagsvisdom
Dessutan får mora, fint tolka av Ragnhild Arnestad Mønness, bli med i spelet og delta i dialogen. I romanen er ho ein person det helst blir tala om – sidan ho det meste av tida ligg på sjukehuset. Dramaturgisk er dette eit pluss og langt mindre problematisk enn «behandlinga» av dottera.
Den som likevel ber framsyninga, er Torbjørn Eriksen i farsrolla. Han er til stades heile tida, som regel i sentrum for det som skjer og ikkje skjer, og finn gode uttrykk for dei skiftande sinnsstemningane og dei sterke sjølvutleveringane Knausgård har lagt i munnen på han. Ein kontrollert og fin prestasjon.
Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva. Sjølv om behandlinga av tema som sjølvmord, identitet, determinisme, den kravlause kjærleiken, vondskap, personlegdom eller tilknytingsløyse blir harelabbprega, har Andersen klart å leggje dei inn i dialogen på ein måte som gir meining.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rogaland Teater
Karl Ove Knausgård:
Om våren
Dramatisering, regi, scenografi og videodesign: Anders M. Andersen
Komponist: Adrien Munden
Om våren, den tredje og kanskje beste av dei fire romanane Knausgård skreiv til den vesle dotter si, vender seg til ei jente som berre er tre månader gammal og skildrar ein dag i barnets liv. Rett nok også med eit midtparti der forfattaren reflekterer over tilværet og ser tilbake på ting som har skjedd med den vesle familien før den yngste dottera kom til verda.
I sceneversjonen har Anders M. Andersen lagt seg tett opptil romanen. Vi kjenner att replikkar og naturskildringar som må vere henta ordrett frå boka. For det han har laga, er ikkje ei dramatisering i eigentleg meining, men noko mellom tradisjonelt forteljeteater og avansert høgtlesing, tilsett ein dæsj referat. Men ved å heile tida la replikkar og setningar vandre mellom dei medverkande og la alle personane vere i stadig rørsle, gir han framsyninga dynamikk og tempo som sikrar god framdrift.
Regigrep
Det som likevel slår meg mest, er korleis han har endra vektlegginga av stemninga. I romanen ligg depresjonane som mor til jenta stadig opplever, som ein dirrande undertone som stundom når overflata og blir heilt dominerande. I sceneutgåva har dette fått mykje større rom og tek etter kvart heilt over. Slikt blir det nok meir dramatikk ut av, men ikkje nødvendigvis betre teater. Til alt hell får ein del av Knausgårds natur- og vårstemningsskildringar vere med over på scenen. Det skaper ei kjærkome motvekt. Det same gjeld somme glimt av humor.
Andersen har gjort eit par interessant regigrep som pregar framsyninga. Han gjer dottera til tenåringsjente, som står i dialog med faren og slik endrar einetalen i romanen. Men ikkje berre samtalar ho med faren, ho er stundom forteljar, stundom mora eller andre personar. Det gjer rolla utflytande og uklar, jenta blir ingen eigen person – berre ein spegel for dei andre, og då hjelper det ikkje at Eili Harboe speler både uttrykksfullt og kjenslevart.
Kvardagsvisdom
Dessutan får mora, fint tolka av Ragnhild Arnestad Mønness, bli med i spelet og delta i dialogen. I romanen er ho ein person det helst blir tala om – sidan ho det meste av tida ligg på sjukehuset. Dramaturgisk er dette eit pluss og langt mindre problematisk enn «behandlinga» av dottera.
Den som likevel ber framsyninga, er Torbjørn Eriksen i farsrolla. Han er til stades heile tida, som regel i sentrum for det som skjer og ikkje skjer, og finn gode uttrykk for dei skiftande sinnsstemningane og dei sterke sjølvutleveringane Knausgård har lagt i munnen på han. Ein kontrollert og fin prestasjon.
Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva. Sjølv om behandlinga av tema som sjølvmord, identitet, determinisme, den kravlause kjærleiken, vondskap, personlegdom eller tilknytingsløyse blir harelabbprega, har Andersen klart å leggje dei inn i dialogen på ein måte som gir meining.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Romanen er rik på menneskekunnskap og kvardagsvisdom, og Andersen har ønskt å få med seg så mykje som råd over i sceneutgåva.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.