JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kammerspel på høgt nivå

Hjemkomsten er ein gjennomført god produksjon i alle ledd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Yngvil Støen Grotmol spellar Ruth, kvinna som må hamle opp med mannsbastionen.

Yngvil Støen Grotmol spellar Ruth, kvinna som må hamle opp med mannsbastionen.

Foto: Stig Håvard Dirdal

Yngvil Støen Grotmol spellar Ruth, kvinna som må hamle opp med mannsbastionen.

Yngvil Støen Grotmol spellar Ruth, kvinna som må hamle opp med mannsbastionen.

Foto: Stig Håvard Dirdal

3146
20200228
3146
20200228

Rogaland Teater, Teaterhallen

Harold Pinter:

Hjemkomsten

Omsett av Pål Løkkeberg
Regi: Petter Næss
Scenografi og kostyme: Simon Holk Witzansky
Komponist: Nils Petter Molvær

I Harold Pinters verd kan ingen kjenne seg trygg. Der er det alltid noko som trugar, sjølv om det ikkje treng vere ope eller fysisk; du merkar det ofte berre som ei ubehageleg dirring. Slik er det også i Petter Næss’ stramme regi, som gjer denne oppsetjinga til ei teateroppleving av dei sjeldsynte. Hadde Nils Petter Molværs musikk vore litt mindre anonym, kunne dette blitt ei endå større oppleving.

Som så mange av teatertekstane til den engelske nobelprisvinnaren er også denne eit konversasjonsstykke, der det som blir sagt, det som ikkje blir sagt, og pausane imellom utgjer dramatikken. Det som skaper uro og uhygge, er ustabile personar og uføreseielege reaksjonar og hendingar. Her ikkje minst den makta erotisk tiltrekking kan utøve.

Pinter tek oss inn i ein dysfunksjonell arbeidarklassefamilie i London, truleg i 1960-åra, slik både interiøret og Tom Jones-låtane ber bod om. Frå den slitne øyrelappstolen sin freistar den humørsjuke pater familias Max (Even Stormoen) å herse med dei to sønene sine, slik han alltid har gjort, men må innsjå at han er i ferd med å tape maktkampen. Men broren, den tafatte sjåføren Sam (Espen Hana), har han framleis taket på.

Dette er kvardag, rutine. Så kjem eldstesonen Teddy (Øystein Martinsen) uventa heim etter seks år som filosofilærar i USA. Med seg har han kona Ruth (Yngvild Støen Grotmol), ein tidlegare fotomodell som ingen i familien har sett eller høyrt om. Først skjeller Max henne ut som hore og ber henne forlate huset. Ingen reagerer eller tek til motmæle. Men straks etter er han, utan forklaring av noko slag, vennleg og imøtekommande. Med Ruth på plass i denne mannsbastionen, er det duka for brå og uventa vendingar.

Det som vidare skjer, gir ikkje forfattaren noka forklaring på, og karakterane på scenen ter seg som om alt skulle vere heilt naturleg. Ruth forfører yngsteguten, boksaren Joey (Gorm Grømer), og så finn Max og den andre sonen, halliken Lenny (Espen Reboli Bjerke), ut at dei skal behalde Ruth som hushjelp og sexleiketøy medan mannen hennar dreg tilbake til USA og borna deira. Men ho må også bidra til økonomien, så på kveldstid skal ho vere prostituert.

Den verbale maktkampen som så utspelar seg, får eit utfall vi knapt kunne sjå på førehand. Men vi anar at Ruth kan meir enn å setje born til verda. Temperaturen stig, intensiteten aukar og samspelet gneistrar. Det er så ein set seg fram på stolsetet for å få med alle detaljane i dette absurde dramaet. Heile ensemblet leverer framifrå spel i denne runddansen. Men over dei alle ruvar Even Stormoen. Max er ein karakter som skapt for han: infam, uberekneleg, inntakande, avskyeleg, heile tida i rørsle mellom sinnsstemningar som brått kan snu til sin motsetnad. Stormoen er alltid solid; her er han stor. Ein einar i eit ensemble som spelar kvarandre gode.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Rogaland Teater, Teaterhallen

Harold Pinter:

Hjemkomsten

Omsett av Pål Løkkeberg
Regi: Petter Næss
Scenografi og kostyme: Simon Holk Witzansky
Komponist: Nils Petter Molvær

I Harold Pinters verd kan ingen kjenne seg trygg. Der er det alltid noko som trugar, sjølv om det ikkje treng vere ope eller fysisk; du merkar det ofte berre som ei ubehageleg dirring. Slik er det også i Petter Næss’ stramme regi, som gjer denne oppsetjinga til ei teateroppleving av dei sjeldsynte. Hadde Nils Petter Molværs musikk vore litt mindre anonym, kunne dette blitt ei endå større oppleving.

Som så mange av teatertekstane til den engelske nobelprisvinnaren er også denne eit konversasjonsstykke, der det som blir sagt, det som ikkje blir sagt, og pausane imellom utgjer dramatikken. Det som skaper uro og uhygge, er ustabile personar og uføreseielege reaksjonar og hendingar. Her ikkje minst den makta erotisk tiltrekking kan utøve.

Pinter tek oss inn i ein dysfunksjonell arbeidarklassefamilie i London, truleg i 1960-åra, slik både interiøret og Tom Jones-låtane ber bod om. Frå den slitne øyrelappstolen sin freistar den humørsjuke pater familias Max (Even Stormoen) å herse med dei to sønene sine, slik han alltid har gjort, men må innsjå at han er i ferd med å tape maktkampen. Men broren, den tafatte sjåføren Sam (Espen Hana), har han framleis taket på.

Dette er kvardag, rutine. Så kjem eldstesonen Teddy (Øystein Martinsen) uventa heim etter seks år som filosofilærar i USA. Med seg har han kona Ruth (Yngvild Støen Grotmol), ein tidlegare fotomodell som ingen i familien har sett eller høyrt om. Først skjeller Max henne ut som hore og ber henne forlate huset. Ingen reagerer eller tek til motmæle. Men straks etter er han, utan forklaring av noko slag, vennleg og imøtekommande. Med Ruth på plass i denne mannsbastionen, er det duka for brå og uventa vendingar.

Det som vidare skjer, gir ikkje forfattaren noka forklaring på, og karakterane på scenen ter seg som om alt skulle vere heilt naturleg. Ruth forfører yngsteguten, boksaren Joey (Gorm Grømer), og så finn Max og den andre sonen, halliken Lenny (Espen Reboli Bjerke), ut at dei skal behalde Ruth som hushjelp og sexleiketøy medan mannen hennar dreg tilbake til USA og borna deira. Men ho må også bidra til økonomien, så på kveldstid skal ho vere prostituert.

Den verbale maktkampen som så utspelar seg, får eit utfall vi knapt kunne sjå på førehand. Men vi anar at Ruth kan meir enn å setje born til verda. Temperaturen stig, intensiteten aukar og samspelet gneistrar. Det er så ein set seg fram på stolsetet for å få med alle detaljane i dette absurde dramaet. Heile ensemblet leverer framifrå spel i denne runddansen. Men over dei alle ruvar Even Stormoen. Max er ein karakter som skapt for han: infam, uberekneleg, inntakande, avskyeleg, heile tida i rørsle mellom sinnsstemningar som brått kan snu til sin motsetnad. Stormoen er alltid solid; her er han stor. Ein einar i eit ensemble som spelar kvarandre gode.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Foto: Kari Anette Austvik / NTB

Frå bridgeverdaKunnskap
Erlend Skjetne

Frå bridgeverda: Svidd utgang

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis