Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Idyllen som brast

Sørsiden er skarpsynt om kvardagsidyllen som fasade.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Familien som er på hyttetur, vert spelt av f.v.: Evelina Rygg, Knut Erik Engemoen, Sunniva Du Mond Nordal, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Sverre Røssummoen og Embla Oledottir.

Familien som er på hyttetur, vert spelt av f.v.: Evelina Rygg, Knut Erik Engemoen, Sunniva Du Mond Nordal, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Sverre Røssummoen og Embla Oledottir.

Foto: Magnus Skrede

Familien som er på hyttetur, vert spelt av f.v.: Evelina Rygg, Knut Erik Engemoen, Sunniva Du Mond Nordal, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Sverre Røssummoen og Embla Oledottir.

Familien som er på hyttetur, vert spelt av f.v.: Evelina Rygg, Knut Erik Engemoen, Sunniva Du Mond Nordal, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Sverre Røssummoen og Embla Oledottir.

Foto: Magnus Skrede

3299
20191115
3299
20191115

Den Nationale
Scene, Lille Scene

Fredrik Brattberg:

Sørsiden

Regi: Tyra Tønnesen
Scenografi og kostyme: Leiko Fuseya
Komponist og lyddesignar: Alf Lund Godbolt

Nest etter Jon Fosse og Arne Lygre er Fredrik Brattberg (41) den mest spelte norske dramatikaren i utlandet. Denne hausten har stykke av han premiere på fem europeiske og ein amerikansk scene. Den Nationale Scene sikra seg urpremieren på Sørsiden, eit originalt drama med ekko av Beckett, især hans Happy Days, og endå tydelegare av Jon Fosse. Både Fosse og Brattberg nyttar seg av ein forskuvingsteknikk, der scener blir repeterte, men aldri heilt likt, som satsar i eit musikkstykke (forfattaren er også komponist). Hos Brattberg skjer det rett nok mindre subtilt enn hos Fosse, men grepet er det same.

Ein viktig skilnad er elles at Brattberg i Sørsiden varslar kvar repetisjon med at barnet i familien skrik som ein måse og gjer vengerørsler med armane.

Dette er ei historie om tre generasjonar – eit eldre ektepar (Sissel Ingri Tank-Nielsen og Sverre Røssummoen), sonen (Knut Erik Engemoen), svigerdottera (Sunniva Du Mond Nordal) og barnebarnet Frida (Evelina Rygg). Dei skal vere saman nokre dagar på familiehytta og dyrke freden, roa og samhøyrsla.

Storm i vente

Men alt før handlinga tek til, får vi eit varsel om at det er storm i vente. Og nettopp fordi det opnar med overdriven idyll og vellæte, anar vi kva som vil komme. Alt i den første av eit halvt dusin repetisjonar kjem det første, vesle varselet. Det tek ikkje lang tid før sonen byrjar snakke om at han vil dra over til sørsida for å bade, og dit vil han ha med seg dottera. Dette irriterer dei andre, og for kvar repetisjon blir irritasjonen større – inntil han går over i vreide og open konflikt.

Problemet er ikkje sørsida, men brotet med idyllen (alt er «så deilig»), og det uttala ønsket om å vere saman og halde krampaktig på noko som det kanskje ikkje er så mykje att av likevel. Det er utbrytaren som ikkje skal tolast; betre blir det ikkje av at han vil ha med seg jentungen.

Ytterlegare eit forstyrrande element i form av døden dukkar òg opp. Lyset i nabohytta får bestemora til å tru at kvinna der kan vere død. Ho snakkar sjølv om at dette blir siste gong familien er samla på hytta, så kanskje veit ho meir enn ho vil fortelje barn og barnebarn.

Framsyninga representerer eit fint ensemblespel, der dei fire vaksne står godt til kvarandre. Unge Evelina Rygg imponerer med sitt ordlause spel som får fram ulike nyansar av det ho tenkjer på og føler.

Surrealisme

Overspelet blant dei vaksne er til tider så markant at eg trur det må vere medvite. Dessutan kler det dei absurde innslaga, som stadig kallar på latteren. Det absurde, eller surrealistiske, finn vi ikkje minst i dei overdimensjonerte rekvisittane til scenograf Fuseya, eller steinar som illuderer kaffikoppar og radio. Alt i scenografien er grått og sandete, også dei vaksne. Berre jenta med gul badedrakt stikk seg ut.

Brattberg, som nesten aldri blir spelt på norske scenar, har eit skarpt auge for detaljar og ei fin evne til å gi dei tyngd i teksten. Han inviterer til attkjenning og treffer truleg dei fleste av oss heime.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale
Scene, Lille Scene

Fredrik Brattberg:

Sørsiden

Regi: Tyra Tønnesen
Scenografi og kostyme: Leiko Fuseya
Komponist og lyddesignar: Alf Lund Godbolt

Nest etter Jon Fosse og Arne Lygre er Fredrik Brattberg (41) den mest spelte norske dramatikaren i utlandet. Denne hausten har stykke av han premiere på fem europeiske og ein amerikansk scene. Den Nationale Scene sikra seg urpremieren på Sørsiden, eit originalt drama med ekko av Beckett, især hans Happy Days, og endå tydelegare av Jon Fosse. Både Fosse og Brattberg nyttar seg av ein forskuvingsteknikk, der scener blir repeterte, men aldri heilt likt, som satsar i eit musikkstykke (forfattaren er også komponist). Hos Brattberg skjer det rett nok mindre subtilt enn hos Fosse, men grepet er det same.

Ein viktig skilnad er elles at Brattberg i Sørsiden varslar kvar repetisjon med at barnet i familien skrik som ein måse og gjer vengerørsler med armane.

Dette er ei historie om tre generasjonar – eit eldre ektepar (Sissel Ingri Tank-Nielsen og Sverre Røssummoen), sonen (Knut Erik Engemoen), svigerdottera (Sunniva Du Mond Nordal) og barnebarnet Frida (Evelina Rygg). Dei skal vere saman nokre dagar på familiehytta og dyrke freden, roa og samhøyrsla.

Storm i vente

Men alt før handlinga tek til, får vi eit varsel om at det er storm i vente. Og nettopp fordi det opnar med overdriven idyll og vellæte, anar vi kva som vil komme. Alt i den første av eit halvt dusin repetisjonar kjem det første, vesle varselet. Det tek ikkje lang tid før sonen byrjar snakke om at han vil dra over til sørsida for å bade, og dit vil han ha med seg dottera. Dette irriterer dei andre, og for kvar repetisjon blir irritasjonen større – inntil han går over i vreide og open konflikt.

Problemet er ikkje sørsida, men brotet med idyllen (alt er «så deilig»), og det uttala ønsket om å vere saman og halde krampaktig på noko som det kanskje ikkje er så mykje att av likevel. Det er utbrytaren som ikkje skal tolast; betre blir det ikkje av at han vil ha med seg jentungen.

Ytterlegare eit forstyrrande element i form av døden dukkar òg opp. Lyset i nabohytta får bestemora til å tru at kvinna der kan vere død. Ho snakkar sjølv om at dette blir siste gong familien er samla på hytta, så kanskje veit ho meir enn ho vil fortelje barn og barnebarn.

Framsyninga representerer eit fint ensemblespel, der dei fire vaksne står godt til kvarandre. Unge Evelina Rygg imponerer med sitt ordlause spel som får fram ulike nyansar av det ho tenkjer på og føler.

Surrealisme

Overspelet blant dei vaksne er til tider så markant at eg trur det må vere medvite. Dessutan kler det dei absurde innslaga, som stadig kallar på latteren. Det absurde, eller surrealistiske, finn vi ikkje minst i dei overdimensjonerte rekvisittane til scenograf Fuseya, eller steinar som illuderer kaffikoppar og radio. Alt i scenografien er grått og sandete, også dei vaksne. Berre jenta med gul badedrakt stikk seg ut.

Brattberg, som nesten aldri blir spelt på norske scenar, har eit skarpt auge for detaljar og ei fin evne til å gi dei tyngd i teksten. Han inviterer til attkjenning og treffer truleg dei fleste av oss heime.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen
President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen

Foto: NTB

DiktetKunnskap
Jan Erik Vold

«Arne Paasche Aasen var ein av dei mest produktive poetane i Noreg.»

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Foto: Lars Tore Mubalegh-Håvardsholm

DyrFeature
Naïd Mubalegh

Julefuglen i augustnatta

Havsvala tel blant dei minste sjøfuglane i verda. Ho er omtrent stor som ein sporv, men kan leve lenger enn tretti år.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Foto: Michael Sohn / AP / NTB

BokMeldingar
Bernt Hagtvet

Angela Merkel har mykje å læra oss om korleis politikk vert hamra ut – med fornuft.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis