JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Frå kaos til forløysing?

Sceneversjonen av Knausgårds tjukke roman er overskotsprega og idérik, men ujamn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Denne framsyninga er den første av den svenske regissøren Linus Tunström her i landet.

Denne framsyninga er den første av den svenske regissøren Linus Tunström her i landet.

Foto: Den Nationale Scene

Denne framsyninga er den første av den svenske regissøren Linus Tunström her i landet.

Denne framsyninga er den første av den svenske regissøren Linus Tunström her i landet.

Foto: Den Nationale Scene

3230
20220527
3230
20220527

Den Nationale Scene, Store Scene

Karl Ove Knausgård:

Morgenstjernen

Dramatisert av Armin Kerber
Regi: Linus Tunström
Scenografi: Thilo Reuther
Kostyme: Christina Lovery

Med sceneversjonen av Morgen­stjernen har Den Nationale Scene levert ei ujamn, men til tider sprelsk framsyning som på sitt beste er framifrå teater. Stykket speler seg ut i spennet mellom kvardag og metafysikk. Det spesielle med lagnadene som blir skildra, er at dei ikkje blir avslutta, vi får ikkje vite «korleis det går». Det kjem kanskje i dei neste bøkene.

Dei ni hovudpersonane i boka er i stykket reduserte til seks, men endå ein eller to kunne vore skorne bort – då hadde den altfor lange eksposisjonen blitt meir overkommeleg. Handlinga dekkjer to uvanleg heite augustdagar i 2023. Brått kjem ei svær, sterkt lysande stjerne til syne på himmelen, urovekkjande og trugande. Samstundes opplever dei sentrale personane at uforklarlege ting skjer i og kring dei. Kan det vere endetidsteikn – knytte til klimakrise, pandemi eller kva?

Stykket syner korleis ulike kvardagsmenneske reagerer på fenomenet. Først og fremst er dette eit relasjonsdrama, om tilhøvet mellom ektefellar eller andre nærståande, men også om korleis dei møter dette «overnaturlege» som dei får heilt inn på livet – der også døden får ei stadig sterkare rolle.

Her er presten (Reny Gaassand Folgerø) som tviler på kjærleiken og må gravleggje ein mann ho møtte kvelden før, kassadama (Emilia Roosmann) som ser syner, pleiaren (Katrine Dale) som opplever ei dobbel personleg krise, barnehageassistenten (Jonatan Filip) som misser ein unge i golvet, og den religiøse grublaren (Sigmund Hovind).

Det er nesten uråd ikkje å lese ein religiøs dimensjon inn i det som skjer, især sidan tittelen er henta frå Bibelen. Og når stykkets desiderte skitsekk, den karikerte journalisten Jostein (Eirik del Barco Soleglad), mot slutten gjer alt for å berge den forsømde sonen som svever mellom liv og død, kan det vere på sin plass å tale om forløysing, i det minste forsoning. At dette også kan ha relevans for resten av historia, går fram av den visuelt strålande og rørande dødsscenen som rundar av stykket.

Stadig blir uro og uhygge planta i personane – og i publikum. Det er ein del av drivkrafta i framsyninga, forsterka – i somme tilfelle nærast på repeat – med musikkutt frå Händel via Simon & Garfunkel til svartmetall. Sentralt er spelet mellom lys og mørke, ope lende og skog; i dette grenselandet skjer avgjerande ting. Scenografien er fantasifull og innhaldsrik, framfor alt når personane beveger seg inn i det ukjende.

Humoren har fått større plass enn i romanen. Eit høgdepunkt er når Nietzsche, som jo erklærte Gud for død, to gonger slår ned Jesus. Videoen som heile tida rullar oppunder scenetaket, kjennest ofte unødvendig – anten overtydeleg eller mindre relevant.

Skodespelarprestasjonane er gode. Soleglad utmerker seg som den degraderte journalisten. Her får han spele på det han kan best – humoren og det bergenske. Framifrå er også Elisabeth «på randen» Moberg og Emilia Roosmann.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Store Scene

Karl Ove Knausgård:

Morgenstjernen

Dramatisert av Armin Kerber
Regi: Linus Tunström
Scenografi: Thilo Reuther
Kostyme: Christina Lovery

Med sceneversjonen av Morgen­stjernen har Den Nationale Scene levert ei ujamn, men til tider sprelsk framsyning som på sitt beste er framifrå teater. Stykket speler seg ut i spennet mellom kvardag og metafysikk. Det spesielle med lagnadene som blir skildra, er at dei ikkje blir avslutta, vi får ikkje vite «korleis det går». Det kjem kanskje i dei neste bøkene.

Dei ni hovudpersonane i boka er i stykket reduserte til seks, men endå ein eller to kunne vore skorne bort – då hadde den altfor lange eksposisjonen blitt meir overkommeleg. Handlinga dekkjer to uvanleg heite augustdagar i 2023. Brått kjem ei svær, sterkt lysande stjerne til syne på himmelen, urovekkjande og trugande. Samstundes opplever dei sentrale personane at uforklarlege ting skjer i og kring dei. Kan det vere endetidsteikn – knytte til klimakrise, pandemi eller kva?

Stykket syner korleis ulike kvardagsmenneske reagerer på fenomenet. Først og fremst er dette eit relasjonsdrama, om tilhøvet mellom ektefellar eller andre nærståande, men også om korleis dei møter dette «overnaturlege» som dei får heilt inn på livet – der også døden får ei stadig sterkare rolle.

Her er presten (Reny Gaassand Folgerø) som tviler på kjærleiken og må gravleggje ein mann ho møtte kvelden før, kassadama (Emilia Roosmann) som ser syner, pleiaren (Katrine Dale) som opplever ei dobbel personleg krise, barnehageassistenten (Jonatan Filip) som misser ein unge i golvet, og den religiøse grublaren (Sigmund Hovind).

Det er nesten uråd ikkje å lese ein religiøs dimensjon inn i det som skjer, især sidan tittelen er henta frå Bibelen. Og når stykkets desiderte skitsekk, den karikerte journalisten Jostein (Eirik del Barco Soleglad), mot slutten gjer alt for å berge den forsømde sonen som svever mellom liv og død, kan det vere på sin plass å tale om forløysing, i det minste forsoning. At dette også kan ha relevans for resten av historia, går fram av den visuelt strålande og rørande dødsscenen som rundar av stykket.

Stadig blir uro og uhygge planta i personane – og i publikum. Det er ein del av drivkrafta i framsyninga, forsterka – i somme tilfelle nærast på repeat – med musikkutt frå Händel via Simon & Garfunkel til svartmetall. Sentralt er spelet mellom lys og mørke, ope lende og skog; i dette grenselandet skjer avgjerande ting. Scenografien er fantasifull og innhaldsrik, framfor alt når personane beveger seg inn i det ukjende.

Humoren har fått større plass enn i romanen. Eit høgdepunkt er når Nietzsche, som jo erklærte Gud for død, to gonger slår ned Jesus. Videoen som heile tida rullar oppunder scenetaket, kjennest ofte unødvendig – anten overtydeleg eller mindre relevant.

Skodespelarprestasjonane er gode. Soleglad utmerker seg som den degraderte journalisten. Her får han spele på det han kan best – humoren og det bergenske. Framifrå er også Elisabeth «på randen» Moberg og Emilia Roosmann.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis