JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Eksistens og kvardag i nytt Norén-stykke

Lars Norén har skrive eit minimalistisk drama om relasjonar som ikkje fungerer.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö er eitt av para som vurderer å kjøpe hus.

Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö er eitt av para som vurderer å kjøpe hus.

Foto: Urban Jörén

Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö er eitt av para som vurderer å kjøpe hus.

Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö er eitt av para som vurderer å kjøpe hus.

Foto: Urban Jörén

3382
20180608
3382
20180608

JUPITHER + JOSEPHSSON TEATERKOMPANI

LARS NORÉN:

Episode

REGI OG TILRETTELEGGING: SOFIA JUPITHER
SCENOGRAFI OG KOSTYME: ERLEND BIRKELAND
FESTSPILLENE I BERGEN

I sitt heilt ferske drama, med urpremiere i Sverige i april, maktar Lars Norén å kombinere det eksistensielle med det kvardagslege på eit vis som skapar attkjenning. Det skjer like lite som i eit Jon Fosse-stykke, men vi meir enn anar at dette vedkjem oss direkte.

Utgangspunktet er så vanleg som det kan vere – visning av eit hus som skal seljast. Scenograf Erlend Birkeland har plassert eit spissgavla hus på scenen, og bortsett frå ei lita hylle på bakveggen er det heilt tomt. Inn i det nakne rommet kjem seks personar, som blir der så godt som heile tida framsyninga varar, men dei står som saltstøtter når dei ikkje talar.

Ulike livsfasar

Dei seks grupperer seg i tre par i ulike fasar av livet: Ekteparet som eig huset (Åsa Persson og Jonas Sjöqvist), men no vil kvitte seg med det i von om å kunne leggje vonde minne og eit havarert ekteskap bak seg, eit middelaldrande ektepar (Cecilia Lindqvist og Mitja Sirén) som trur at ein ny bustad kan gi ny gneist til eit skrantande samliv, og eit ungt par (Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö) som er på jakt etter ein stad dei kan byrje livet sitt saman. Felles har dei denne uklare og ofte altfor optimistiske draumen om at bytte av bustad skal skape ei positiv endring.

Heilt i byrjinga av stykket gjer Norén eit grep som fortel at dette også i stor grad handlar om språk. Han lar to par ha nøyaktig same dialog. På den eine sida fortel det kor like – og alminnelege – vi er, på den andre sida illustrerer skifte i toneleie kor mykje meir enn ord språket vårt er, og kor mykje ulikt av meining som kan leggjast i dei same orda. Mistydingar, pausar og uvisse strekar under det språkleg uklare i (den manglande) kommunikasjonen i denne minimalistiske framsyninga.

Elles er dialogen para imellom av det heilt ordinære slaget: henting av barn, kva dei skal ha til middag og så vidare. Men det dreier seg også om fråverande barn, eit kjent Norén-tema. Det yngste paret ventar sitt første barn, det middelaldrande paret kranglar om korleis sonen skal prioritere mellom leksar og fotballtrening. Husseljarane er barnlause, får vi vite, men vi anar ein tragedie i fortida.

Fint samspel

Den gjennomgåande tonen i dialogane er irritasjon, stundom på grensa til ilske. Lite tyder på at huskjøp vil bli redninga. Personane har ikkje så mykje å seie til kvarandre, og når noko av dialogen kan verke komisk eller humoristisk, er han knapt meint slik av dei talande. Hovudinntrykket er heller at dette er menneske som ikkje er i stand til å kommunisere. Sjølv om seks personar i løpet av visninga kjem nær kvarandre, i alle høve fysisk, er det stort sett berre som skip som passerer kvarandre i nattemørket. Det såre ligg rett under overflata, men kjem sjeldan direkte til uttrykk.

Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel. Og sjølv om temaet, slik det får utfalde seg på scenen, kan verke dystert, finst det også innslag av empati og godhug som lyftar framsyninga opp frå det menneskelege mørket.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

JUPITHER + JOSEPHSSON TEATERKOMPANI

LARS NORÉN:

Episode

REGI OG TILRETTELEGGING: SOFIA JUPITHER
SCENOGRAFI OG KOSTYME: ERLEND BIRKELAND
FESTSPILLENE I BERGEN

I sitt heilt ferske drama, med urpremiere i Sverige i april, maktar Lars Norén å kombinere det eksistensielle med det kvardagslege på eit vis som skapar attkjenning. Det skjer like lite som i eit Jon Fosse-stykke, men vi meir enn anar at dette vedkjem oss direkte.

Utgangspunktet er så vanleg som det kan vere – visning av eit hus som skal seljast. Scenograf Erlend Birkeland har plassert eit spissgavla hus på scenen, og bortsett frå ei lita hylle på bakveggen er det heilt tomt. Inn i det nakne rommet kjem seks personar, som blir der så godt som heile tida framsyninga varar, men dei står som saltstøtter når dei ikkje talar.

Ulike livsfasar

Dei seks grupperer seg i tre par i ulike fasar av livet: Ekteparet som eig huset (Åsa Persson og Jonas Sjöqvist), men no vil kvitte seg med det i von om å kunne leggje vonde minne og eit havarert ekteskap bak seg, eit middelaldrande ektepar (Cecilia Lindqvist og Mitja Sirén) som trur at ein ny bustad kan gi ny gneist til eit skrantande samliv, og eit ungt par (Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö) som er på jakt etter ein stad dei kan byrje livet sitt saman. Felles har dei denne uklare og ofte altfor optimistiske draumen om at bytte av bustad skal skape ei positiv endring.

Heilt i byrjinga av stykket gjer Norén eit grep som fortel at dette også i stor grad handlar om språk. Han lar to par ha nøyaktig same dialog. På den eine sida fortel det kor like – og alminnelege – vi er, på den andre sida illustrerer skifte i toneleie kor mykje meir enn ord språket vårt er, og kor mykje ulikt av meining som kan leggjast i dei same orda. Mistydingar, pausar og uvisse strekar under det språkleg uklare i (den manglande) kommunikasjonen i denne minimalistiske framsyninga.

Elles er dialogen para imellom av det heilt ordinære slaget: henting av barn, kva dei skal ha til middag og så vidare. Men det dreier seg også om fråverande barn, eit kjent Norén-tema. Det yngste paret ventar sitt første barn, det middelaldrande paret kranglar om korleis sonen skal prioritere mellom leksar og fotballtrening. Husseljarane er barnlause, får vi vite, men vi anar ein tragedie i fortida.

Fint samspel

Den gjennomgåande tonen i dialogane er irritasjon, stundom på grensa til ilske. Lite tyder på at huskjøp vil bli redninga. Personane har ikkje så mykje å seie til kvarandre, og når noko av dialogen kan verke komisk eller humoristisk, er han knapt meint slik av dei talande. Hovudinntrykket er heller at dette er menneske som ikkje er i stand til å kommunisere. Sjølv om seks personar i løpet av visninga kjem nær kvarandre, i alle høve fysisk, er det stort sett berre som skip som passerer kvarandre i nattemørket. Det såre ligg rett under overflata, men kjem sjeldan direkte til uttrykk.

Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel. Og sjølv om temaet, slik det får utfalde seg på scenen, kan verke dystert, finst det også innslag av empati og godhug som lyftar framsyninga opp frå det menneskelege mørket.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis