Ein latinamerikansk folkefiende
Eit stykke som er like aktuelt i alle delar av verda.
Colectivo
Zoológico
Henrik Ibsen:
En folkefiende
Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk
Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.
Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).
Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.
Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.
Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Colectivo
Zoológico
Henrik Ibsen:
En folkefiende
Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk
Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.
Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).
Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.
Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.
Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Wako er Kjetil Mulelid, Simon Olderskog Albertsen, Bárdur Reinert Poulsen og Martin Myhre Olsen.
Foto: Eirik Havnes
Sprudlande samspel
Wako serverer ei heilakustisk jazzplate.
Sitrusmarinert kamskjel med estragon, lime og olivenolje.
Alle foto: Dagfinn Nordbø
«Måltidet skreid fram under både lågmælte og høglydte sukk og stønn.»
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB