JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ein latinamerikansk folkefiende

Eit stykke som er like aktuelt i alle delar av verda.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1979
20180921
1979
20180921

Colectivo
Zoológico

Henrik Ibsen:

En folkefiende

Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk

Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.

Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).

Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.

Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.

Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.

Jan H. Landro

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Colectivo
Zoológico

Henrik Ibsen:

En folkefiende

Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk

Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.

Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).

Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.

Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.

Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.

Jan H. Landro

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis