JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ein emosjonell kraftprestasjon

Arv og miljø er sterkt og godt teater med fine rolleprestasjonar i ei original regiløysing.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjersti Elvik står åleine på scena i to timar utan pause.

Kjersti Elvik står åleine på scena i to timar utan pause.

Foto: Odd Mehus / Den Nationale Scene

Kjersti Elvik står åleine på scena i to timar utan pause.

Kjersti Elvik står åleine på scena i to timar utan pause.

Foto: Odd Mehus / Den Nationale Scene

3561
20181130
3561
20181130

DEN NATIONALE SCENE

VIGDIS HJORTH:

Arv og miljø

DRAMATISERING: KJERSTI HORN OG KRISTIAN LYKKESLET STRØMSKAG
REGI: KJERSTI HORN
SCENOGRAFI OG VIDEOKONSEPT: SVEN HARALDSSON
VIDEOREGI: MADS SJØGÅRD PETTERSEN

Mykje er gjort rett i denne oppsetjinga, og resultatet er strålande. Dei som har lese Vigdis Hjorths roman, veit at hovudpersonen Bergljot (Kjersti Elvik) står aleine mot foreldra og nesten heile søskenflokken. Som ei understreking av dette har Kjersti Horn plassert henne heilt aleine i det store, tomme scenerommet, så møter vi dei andre personane på ein svær videoskjerm som heng ned frå taket midt på scenen. Rett nok gir dette meir samsnakk enn samspel, og berre i avgrensa grad kan aktørane kommunisere med kvarandre ved hjelp av gestar og mimikk, men den originale og teknisk krevjande løysinga fungerer likevel forbausande godt.

Arveoppgjer

Handlinga i stykket, som i romanen, dreier seg om arv, om to sysken som ikkje får like mykje som dei to andre. Men under ligg noko langt meir alvorleg: ein far som har forgripe seg på den eldste dottera, Bergljot, noko korkje han eller resten av familien vil vedgå. Det er enklast å ikkje tale om det og halde fram som om det ikkje har skjedd. Men denne avvisinga får alvorlege konsekvensar, ikkje berre for henne som var offer for overgrepa.

Som teater må dette bli stilleståande, men løysinga med at hovudpersonen kommuniserer med dei andre i familien via video, skaper ein eigen dynamikk. Personane i halvfigur som dukkar opp på skjermen, ser rett på oss og forsvinn etter korte replikkar eller replikkvekslingar, blir til ei rørsle som opphevar det stilleståande. Dette regigrepet tener dessutan til å framheve endå eit sentralt poeng ved romanen – at det er i språket dramaet utfaldar seg. Det kjem òg til uttrykk gjennom e-post, tekstmeldingar og brev som blir refererte. Sterkast av alt er e-brevet dottera til Bergljot, Tale (Ameli Isungset Agbota) sender til mormora si. Det er ord som kan tvinge tårer av stein.

Forteljeteater

Med berre éin person på scenen gjennom heile den to timar lange framsyninga, må dette i nokon grad bli forteljeteater. Bergljot fortel historia si, heile tida supplert, korrigert og til dels direkte verbalt angripen av dei andre i familien. Berre kjærasten og dei tre borna hennar støttar henne, men fleire av dei er usikre på om det kan komme noko godt ut av krigen ho fører.

Den kvardagsleg kledde Bergljot er ikkje berre den som fortel, ho er – ikkje minst – ei som reagerer med kjensler på både si eiga forteljing og reaksjonane frå slekta. Kjersti Elvik beveger seg kvilelaust ikring i det tomme scenerommet, rasande, fortvila, også prega av skamkjensle og kjensla av å stå aleine. Elvik speler på eit stort register; to timar aleine på scenen utan pause og i ein storm av skiftande kjensler, er ein kraftprestasjon.

Den uvande rolla som «bakspelarar» maktar dei andre aktørane på ein fin måte. Teatersjef Agnete Haaland gir overtydande ansikt og stemme til søstera Astrid, opprørt og sjølvrettferdig og utan vilje til å ta innover seg det Bergljot har vore utsett for. Wenche Kvamme er god som mora som lukkar augo for alt det ubehagelege, og Ameli Isungset Agbota leverer ein kraftfull innsats som dottera Tale. Også Reny M.G. Folgerø er god som den sterke venninna Klara.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DEN NATIONALE SCENE

VIGDIS HJORTH:

Arv og miljø

DRAMATISERING: KJERSTI HORN OG KRISTIAN LYKKESLET STRØMSKAG
REGI: KJERSTI HORN
SCENOGRAFI OG VIDEOKONSEPT: SVEN HARALDSSON
VIDEOREGI: MADS SJØGÅRD PETTERSEN

Mykje er gjort rett i denne oppsetjinga, og resultatet er strålande. Dei som har lese Vigdis Hjorths roman, veit at hovudpersonen Bergljot (Kjersti Elvik) står aleine mot foreldra og nesten heile søskenflokken. Som ei understreking av dette har Kjersti Horn plassert henne heilt aleine i det store, tomme scenerommet, så møter vi dei andre personane på ein svær videoskjerm som heng ned frå taket midt på scenen. Rett nok gir dette meir samsnakk enn samspel, og berre i avgrensa grad kan aktørane kommunisere med kvarandre ved hjelp av gestar og mimikk, men den originale og teknisk krevjande løysinga fungerer likevel forbausande godt.

Arveoppgjer

Handlinga i stykket, som i romanen, dreier seg om arv, om to sysken som ikkje får like mykje som dei to andre. Men under ligg noko langt meir alvorleg: ein far som har forgripe seg på den eldste dottera, Bergljot, noko korkje han eller resten av familien vil vedgå. Det er enklast å ikkje tale om det og halde fram som om det ikkje har skjedd. Men denne avvisinga får alvorlege konsekvensar, ikkje berre for henne som var offer for overgrepa.

Som teater må dette bli stilleståande, men løysinga med at hovudpersonen kommuniserer med dei andre i familien via video, skaper ein eigen dynamikk. Personane i halvfigur som dukkar opp på skjermen, ser rett på oss og forsvinn etter korte replikkar eller replikkvekslingar, blir til ei rørsle som opphevar det stilleståande. Dette regigrepet tener dessutan til å framheve endå eit sentralt poeng ved romanen – at det er i språket dramaet utfaldar seg. Det kjem òg til uttrykk gjennom e-post, tekstmeldingar og brev som blir refererte. Sterkast av alt er e-brevet dottera til Bergljot, Tale (Ameli Isungset Agbota) sender til mormora si. Det er ord som kan tvinge tårer av stein.

Forteljeteater

Med berre éin person på scenen gjennom heile den to timar lange framsyninga, må dette i nokon grad bli forteljeteater. Bergljot fortel historia si, heile tida supplert, korrigert og til dels direkte verbalt angripen av dei andre i familien. Berre kjærasten og dei tre borna hennar støttar henne, men fleire av dei er usikre på om det kan komme noko godt ut av krigen ho fører.

Den kvardagsleg kledde Bergljot er ikkje berre den som fortel, ho er – ikkje minst – ei som reagerer med kjensler på både si eiga forteljing og reaksjonane frå slekta. Kjersti Elvik beveger seg kvilelaust ikring i det tomme scenerommet, rasande, fortvila, også prega av skamkjensle og kjensla av å stå aleine. Elvik speler på eit stort register; to timar aleine på scenen utan pause og i ein storm av skiftande kjensler, er ein kraftprestasjon.

Den uvande rolla som «bakspelarar» maktar dei andre aktørane på ein fin måte. Teatersjef Agnete Haaland gir overtydande ansikt og stemme til søstera Astrid, opprørt og sjølvrettferdig og utan vilje til å ta innover seg det Bergljot har vore utsett for. Wenche Kvamme er god som mora som lukkar augo for alt det ubehagelege, og Ameli Isungset Agbota leverer ein kraftfull innsats som dottera Tale. Også Reny M.G. Folgerø er god som den sterke venninna Klara.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

«Mykje er gjort rett i denne oppsetjinga,
og resultatet er strålande.»

Jan H. Landro

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis