JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Dristig lydbokteater

Teaterversjonen er spennande, men langt frå uproblematisk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kingsford Siayor og Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrollene som Erlend Nikolaussøn og Kristin Lavransdatter.

Kingsford Siayor og Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrollene som Erlend Nikolaussøn og Kristin Lavransdatter.

Foto: Trøndelag Teater

Kingsford Siayor og Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrollene som Erlend Nikolaussøn og Kristin Lavransdatter.

Kingsford Siayor og Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrollene som Erlend Nikolaussøn og Kristin Lavransdatter.

Foto: Trøndelag Teater

3363
20191018
3363
20191018

Trøndelag Teater, hovudscenen

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdatter

Dramatisering: Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Komponist og lyddesign: Alf Lund Godbolt

Kjersti Horn er ein kompromisslaus teaterregissør som ikkje går av vegen for radikale løysingar. Slik også når ho lèt første band av Sigrid Undsets mellomaldertrilogi spele seg ut i fire timar (ikkje medrekna pausar). Eller spele seg ut? Er det det som skjer i eit fullstendig lukka scenerom av lys kryssfiner heilt utan rekvisittar og med einast ei opning ut mot publikum? Eit rom som godt illustrerer det avgrensa handlingsrommet ei kvinne hadde på 1300-talet, og kva Kristin måtte stå imot dersom kjærleiken skulle sigre over pliktkjensle og tradisjon.

Jo, spel er det òg. For framsyninga vekslar mellom tekstlesing, dialogar og meir tradisjonell dramatisering. Eit stykke på veg forteljeteater og lydbok, der publikum sjølv må skape mange av dei bileta vi er vane med at teateret gir oss. Som om scenekunsten abdiserer, men også eit bilete på kor mektig god tekst kan vere. For det er ikkje svært mykje tekst Horn har kutta, men vi hadde nok tolt ein noko kortare versjon med meir vekt på psykologi og kulturhistorie. I sum blir framsyninga meir telling enn showing.

Alle dei medverkande er på scenen heile tida, dei fleste speler også fleire roller, noko som stundom kan forvirre. Alle er kledde i kvardagsklede frå i dag, med joggesko og det som elles høyrer til. Til dømes vekslar Kristin og Erlend på å bere ei T-skjorte med «Rebekka West» på brystet, ei påminning om ei anna kjend trekanthistorie, frå Ibsens Rosmersholm. Kombinasjonen av det heilt moderne og ei historie frå høgmellomalderen – i Undsets noko høgtidsame språk – er ikkje uproblematisk. Men det får fram at kjærleiksproblematikk, sosial skam, kjønnsproblematikk, tvangsekteskap, klassesamfunnets grenser og religiøs tvil og tru ikkje er noko som berre høyrer fortida til. Ei side ved dette blir antyda, men sjølvsagt ikkje tematisert i spelet, ved at ein farga skodespelar, Kingsford Siayor, speler Erlend mot den pur unge, uskuldsreine Kristin (Ingrid Unnur Giæver).

Brot, ikkje berre med tida, men også med sjølve regikonseptet, synest kyrkjebrannen i siste akt å vere. For då er det som om seta i salen ristar, og scenen blir fylt med røyk. Denne effektbruken og uforklarlege «realismen» i ein regi som elles er minimalistisk og heilt fri for effektar, er uråd å forstå.

Framsyninga er både teksttru og teksttung. Og i lengda kunne dette blitt alvorleg keisamt, men den stadige skiftinga av perspektivet under «høgtlesinga» og dei hyppige brota i form av små scener og dramatiseringar av historia gir framsyninga ein dynamikk ho absolutt treng for å halde på publikums interesse i fire timar. Likevel maktar ikkje ensemblet å halde oppe «trykket» heile tida, då kan tekstframføringa stundom bli slappare.

Framsyninga er blitt eit ensemblespel i større grad enn vi er vane med i sceniske oppsettingar av dette stoffet. Men dei to hovudpersonane skil seg ut med fine einskildprestasjonar og godt samspel, også Janne Kokkin og Trond-Ove Skrødal som Kristins foreldre leverer framifrå spel.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Trøndelag Teater, hovudscenen

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdatter

Dramatisering: Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Komponist og lyddesign: Alf Lund Godbolt

Kjersti Horn er ein kompromisslaus teaterregissør som ikkje går av vegen for radikale løysingar. Slik også når ho lèt første band av Sigrid Undsets mellomaldertrilogi spele seg ut i fire timar (ikkje medrekna pausar). Eller spele seg ut? Er det det som skjer i eit fullstendig lukka scenerom av lys kryssfiner heilt utan rekvisittar og med einast ei opning ut mot publikum? Eit rom som godt illustrerer det avgrensa handlingsrommet ei kvinne hadde på 1300-talet, og kva Kristin måtte stå imot dersom kjærleiken skulle sigre over pliktkjensle og tradisjon.

Jo, spel er det òg. For framsyninga vekslar mellom tekstlesing, dialogar og meir tradisjonell dramatisering. Eit stykke på veg forteljeteater og lydbok, der publikum sjølv må skape mange av dei bileta vi er vane med at teateret gir oss. Som om scenekunsten abdiserer, men også eit bilete på kor mektig god tekst kan vere. For det er ikkje svært mykje tekst Horn har kutta, men vi hadde nok tolt ein noko kortare versjon med meir vekt på psykologi og kulturhistorie. I sum blir framsyninga meir telling enn showing.

Alle dei medverkande er på scenen heile tida, dei fleste speler også fleire roller, noko som stundom kan forvirre. Alle er kledde i kvardagsklede frå i dag, med joggesko og det som elles høyrer til. Til dømes vekslar Kristin og Erlend på å bere ei T-skjorte med «Rebekka West» på brystet, ei påminning om ei anna kjend trekanthistorie, frå Ibsens Rosmersholm. Kombinasjonen av det heilt moderne og ei historie frå høgmellomalderen – i Undsets noko høgtidsame språk – er ikkje uproblematisk. Men det får fram at kjærleiksproblematikk, sosial skam, kjønnsproblematikk, tvangsekteskap, klassesamfunnets grenser og religiøs tvil og tru ikkje er noko som berre høyrer fortida til. Ei side ved dette blir antyda, men sjølvsagt ikkje tematisert i spelet, ved at ein farga skodespelar, Kingsford Siayor, speler Erlend mot den pur unge, uskuldsreine Kristin (Ingrid Unnur Giæver).

Brot, ikkje berre med tida, men også med sjølve regikonseptet, synest kyrkjebrannen i siste akt å vere. For då er det som om seta i salen ristar, og scenen blir fylt med røyk. Denne effektbruken og uforklarlege «realismen» i ein regi som elles er minimalistisk og heilt fri for effektar, er uråd å forstå.

Framsyninga er både teksttru og teksttung. Og i lengda kunne dette blitt alvorleg keisamt, men den stadige skiftinga av perspektivet under «høgtlesinga» og dei hyppige brota i form av små scener og dramatiseringar av historia gir framsyninga ein dynamikk ho absolutt treng for å halde på publikums interesse i fire timar. Likevel maktar ikkje ensemblet å halde oppe «trykket» heile tida, då kan tekstframføringa stundom bli slappare.

Framsyninga er blitt eit ensemblespel i større grad enn vi er vane med i sceniske oppsettingar av dette stoffet. Men dei to hovudpersonane skil seg ut med fine einskildprestasjonar og godt samspel, også Janne Kokkin og Trond-Ove Skrødal som Kristins foreldre leverer framifrå spel.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis