Spelekvinne på taket
Det er ikkje ofte ein får heilstøypte, lettfattelege seriar serverte på jiddisk.
Miniserien er basert på sjølvbiografien til Deborah Feldman frå 2012.
Foto: Netflix
Drama / Miniserie
Regi: Maria Schrader
Unorthodox
Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch
I Brooklyn i New York vil unge Esty (Haas) ut av det ultraortodokse jødiske miljøet ho er oppvaksen i. At ho har gifta seg, gjer det ikkje lettare, og når ho stikk av til Berlin, reiser ektemannen Yakov (Rahav) og den tilbakevende utbrytaren Moishe (Wilbusch) etter for å henta henne tilbake.
Oy vey
Eg har i årevis hatt stor interesse for jiddisk, dette konglomeratet av eit språk som husar så mykje kultur og historie, og som har nokre aldeles strålande uttrykk som er meir kjente enn du trur. Særleg amerikansk nyttar mange, slik som schmuck (tosk), klutz (klumsete person) og chutzpah (pågangsmot). Så for meg var det eigentleg det språklege aspektet som lokka fyrst med Unorthodox: ein Netflix-serie der alle snakkar jiddisk! Du må jo vera meshuggeneh for ikkje å digga det!
På den andre sida, det at ei gruppe menneske tviheld på gamle kjønnsrollemønster og utdaterte ritual, tek vekk litt av sjarmen som ligg i språklege krumspring. Dei hasidiske jødane i Williamsburg i Brooklyn lever i eit samfunn der kvinna er totalt underkasta mannen, der eigne jødiske lover overstyrer landets lover, der utdanning stort sett består i å studera toraen – alt det er greitt, om ein gjer det av fri vilje. Men slik er det sjølvsagt ikkje.
Utbrytarane
Det lukka miljøet har dei siste åra måtta tola innblikk, på linje med andre liknande religiøse samfunn. Dokumentaren One of Us (2017) viser at det å bryta ut ikkje medfører noko glamorøst liv der fridomen fører til at draumane blir sanne: Rus og psykisk sjukdom kan oftare vera resultatet av sjokket ved brått å stå på eigne bein, utan utdanning og anna verdsleg danning, ikkje pengar, ikkje familie, ikkje nettverk. I Estys tilfelle, slik me ser i Unorthodox, verkar det som ho følgjer draumane om å verta pianist med større suksess enn det som kanskje er realistisk. Men så er også serien meint som ein underhaldningsserie like mykje som ein opplysningsfilm om jødiske klikkar, så ein må svelgja nokre dosar draumeri og noko klisjéaktig mangfald når ho kjem til Berlin.
Det går bra. Her er så mange gode element av spenning, romanse og kontrovers i god blanding, med respekt for miljøet som vert skildra, utan at dei tek på det med silkehanskar. Jamt over god underhaldning og hakket meir opplyst – denne shiksaen er godt nøgd iallfall.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama / Miniserie
Regi: Maria Schrader
Unorthodox
Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch
I Brooklyn i New York vil unge Esty (Haas) ut av det ultraortodokse jødiske miljøet ho er oppvaksen i. At ho har gifta seg, gjer det ikkje lettare, og når ho stikk av til Berlin, reiser ektemannen Yakov (Rahav) og den tilbakevende utbrytaren Moishe (Wilbusch) etter for å henta henne tilbake.
Oy vey
Eg har i årevis hatt stor interesse for jiddisk, dette konglomeratet av eit språk som husar så mykje kultur og historie, og som har nokre aldeles strålande uttrykk som er meir kjente enn du trur. Særleg amerikansk nyttar mange, slik som schmuck (tosk), klutz (klumsete person) og chutzpah (pågangsmot). Så for meg var det eigentleg det språklege aspektet som lokka fyrst med Unorthodox: ein Netflix-serie der alle snakkar jiddisk! Du må jo vera meshuggeneh for ikkje å digga det!
På den andre sida, det at ei gruppe menneske tviheld på gamle kjønnsrollemønster og utdaterte ritual, tek vekk litt av sjarmen som ligg i språklege krumspring. Dei hasidiske jødane i Williamsburg i Brooklyn lever i eit samfunn der kvinna er totalt underkasta mannen, der eigne jødiske lover overstyrer landets lover, der utdanning stort sett består i å studera toraen – alt det er greitt, om ein gjer det av fri vilje. Men slik er det sjølvsagt ikkje.
Utbrytarane
Det lukka miljøet har dei siste åra måtta tola innblikk, på linje med andre liknande religiøse samfunn. Dokumentaren One of Us (2017) viser at det å bryta ut ikkje medfører noko glamorøst liv der fridomen fører til at draumane blir sanne: Rus og psykisk sjukdom kan oftare vera resultatet av sjokket ved brått å stå på eigne bein, utan utdanning og anna verdsleg danning, ikkje pengar, ikkje familie, ikkje nettverk. I Estys tilfelle, slik me ser i Unorthodox, verkar det som ho følgjer draumane om å verta pianist med større suksess enn det som kanskje er realistisk. Men så er også serien meint som ein underhaldningsserie like mykje som ein opplysningsfilm om jødiske klikkar, så ein må svelgja nokre dosar draumeri og noko klisjéaktig mangfald når ho kjem til Berlin.
Det går bra. Her er så mange gode element av spenning, romanse og kontrovers i god blanding, med respekt for miljøet som vert skildra, utan at dei tek på det med silkehanskar. Jamt over god underhaldning og hakket meir opplyst – denne shiksaen er godt nøgd iallfall.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.