JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Krigssiglardikt

Historiske dikt kastar urovekkjande framtidsskuggar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Inger Elisabeth Hansen har teke utgangspunkt i notat frå faren, som var krigssiglar.

Inger Elisabeth Hansen har teke utgangspunkt i notat frå faren, som var krigssiglar.

Foto: Aschehoug

Inger Elisabeth Hansen har teke utgangspunkt i notat frå faren, som var krigssiglar.

Inger Elisabeth Hansen har teke utgangspunkt i notat frå faren, som var krigssiglar.

Foto: Aschehoug

2603
20181214
2603
20181214

Dikt

Inger Elisabeth Hansen:

Krysninger / Konvoi. Dikt og dokumentariske fabler

Aschehoug 2018

Inger Elisabeth Hansen, som fekk Kritikarprisen i 2015 for den førre boka si, har med utgangspunkt i notata til faren, Kristian August Hansen, som var ute- og krigssiglar, laga diktboka Krysninger / Konvoi. Dikta fortel om fraktefarten og sjømannslivet på ulike båtar faren hadde hyre på, om hamnebyar, lossing og ferder over ulike havstrekk.

Me høyrer om klassetilhøve, dyrtid, slit og konvoifarten under 2. verdskrigen – kvar for seg høgdramatiske hendingar. Likevel er tonen i dikta overraskande nøytralt beskrivande. Jamvel om dikta byggjer på autentiske notat, er personane ikkje i sentrum. Snarare skriv dikta fram eit større bilete av samfunnsformasjonen, den kapitalistiske økonomien, utbyttinga, den globale varesirkulasjonen.

Såkalla dokumentarisk

Økonomien, krigen, livet og ulike omverder vert, på ufritt vis, monterte i kvarandre. Vel er dette både forteljing, fabel og dokumentarisk stoff, men framstillinga vert òg styrt av poesiens logikk. Noko ein ser av kor sinnrikt fuglemotivet utviklar seg i boka. Om kronologien endar i 1940-åra, sender dikta varslar til notida: Kakaduene til dømes, som er på veg til zoologisk hage i Århus, vert etter ei grunnstøyting sleppte fri ein stad dei ikkje naturleg høyrer heime.

Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer såkalla dokumentarisk materiale. I undertittelen står det «dikt og dokumentarisk fabel». Fabelen er ei forteljing med refsande innhald. Ein vil ikkje finne så mange moralske formaningar i overflateteksten, men kritikken ligg der. Dei konkrete hendingane talar for seg sjølve.

Beskyttande form

Konvoi tydar «å gå saman»; det er ein orden der ein samlar skipa i lengda, i rekkjer, men også sidelengs, i kolonnar. Denne formasjonen er meint å beskytte mot angrep. Krysning kan tyde at ei line skjer gjennom ei anna, men kan i biologisk forstand også tyde avkom frå ulike artar. I diktboka finst ein nær slektskap mellom innhaldet og diktets formasjon, med sine liner og rader, med setningane som har ei retning, og med linedelinga og bileta som slår seg ut til sidene. Dikta har sjølv konvoiens beskyttande form. At diktforma knyter seg til emnet, kan ein sjå av teiknet for linjebrot, /, som opptrer i boktittelen, og som dermed får noko svært urovekkjande ved seg.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Inger Elisabeth Hansen:

Krysninger / Konvoi. Dikt og dokumentariske fabler

Aschehoug 2018

Inger Elisabeth Hansen, som fekk Kritikarprisen i 2015 for den førre boka si, har med utgangspunkt i notata til faren, Kristian August Hansen, som var ute- og krigssiglar, laga diktboka Krysninger / Konvoi. Dikta fortel om fraktefarten og sjømannslivet på ulike båtar faren hadde hyre på, om hamnebyar, lossing og ferder over ulike havstrekk.

Me høyrer om klassetilhøve, dyrtid, slit og konvoifarten under 2. verdskrigen – kvar for seg høgdramatiske hendingar. Likevel er tonen i dikta overraskande nøytralt beskrivande. Jamvel om dikta byggjer på autentiske notat, er personane ikkje i sentrum. Snarare skriv dikta fram eit større bilete av samfunnsformasjonen, den kapitalistiske økonomien, utbyttinga, den globale varesirkulasjonen.

Såkalla dokumentarisk

Økonomien, krigen, livet og ulike omverder vert, på ufritt vis, monterte i kvarandre. Vel er dette både forteljing, fabel og dokumentarisk stoff, men framstillinga vert òg styrt av poesiens logikk. Noko ein ser av kor sinnrikt fuglemotivet utviklar seg i boka. Om kronologien endar i 1940-åra, sender dikta varslar til notida: Kakaduene til dømes, som er på veg til zoologisk hage i Århus, vert etter ei grunnstøyting sleppte fri ein stad dei ikkje naturleg høyrer heime.

Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer såkalla dokumentarisk materiale. I undertittelen står det «dikt og dokumentarisk fabel». Fabelen er ei forteljing med refsande innhald. Ein vil ikkje finne så mange moralske formaningar i overflateteksten, men kritikken ligg der. Dei konkrete hendingane talar for seg sjølve.

Beskyttande form

Konvoi tydar «å gå saman»; det er ein orden der ein samlar skipa i lengda, i rekkjer, men også sidelengs, i kolonnar. Denne formasjonen er meint å beskytte mot angrep. Krysning kan tyde at ei line skjer gjennom ei anna, men kan i biologisk forstand også tyde avkom frå ulike artar. I diktboka finst ein nær slektskap mellom innhaldet og diktets formasjon, med sine liner og rader, med setningane som har ei retning, og med linedelinga og bileta som slår seg ut til sidene. Dikta har sjølv konvoiens beskyttande form. At diktforma knyter seg til emnet, kan ein sjå av teiknet for linjebrot, /, som opptrer i boktittelen, og som dermed får noko svært urovekkjande ved seg.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer så­kalla dokumentarisk materiale.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis