JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Ikkje lys og ingen varme

Gro Dahle skriv klaustrofobisk og spennande om å vere straumlaus, vasslaus og rådlaus.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gro Dahle har fått mange prisar for barnebøkene sine.

Gro Dahle har fått mange prisar for barnebøkene sine.

Foto: Line Fresti

Gro Dahle har fått mange prisar for barnebøkene sine.

Gro Dahle har fått mange prisar for barnebøkene sine.

Foto: Line Fresti

2957
20190118
2957
20190118

Roman

Gro Dahle:

Dobbel dyne

Cappelen Damm

Kva gjer du når både straumen og vatnet er borte, saman med telefon, radio og internett? Og du ikkje har alternative varmekjelder? Det er vel ikkje godt å seie før ein har prøvd det. I Gro Dahles Dobbel dyne gjer Marie og sonen Eivind sitt beste etter at ein solstorm har sett alt ut av spel.

Marie les høgt, dei leikar stolleiken, blar i atlas. Men etter som vekene går og gradene går mot null inne, og dei heilt slepp opp for mat, hjelper det ikkje ein gong med doble dyner. Dei er på grensa av kva eit menneske kan tole. Butikkar er plyndra, arbeidsplassar stengde, sjukehuset fullt. Det finst ingen stader å gå, inga hjelp å få. Mora til Marie er på Gibraltar, solstormen har sjølvsagt råka der også, men Marie tenker at mora frys i alle fall ikkje.

Skrekkeleg realistisk

I likskap med Didrik Morits Hallstrøms Lysår handlar altså Dahles roman om dei moglege konsekvensane for oss jordbuarar etter ein solstorm. Begge romanane viser fortvilinga over ei gradvis, men katastrofal forverring som ein ikkje kan gjere noko med, berre stå og sjå på. Men der Hallstrøm dreg inn eit element av science fiction, skriv Dahle om den reine kvardagen, og han er så realistisk at det er til å bli galen av. Når realiteten er at ein manglar alt, er sjølvsagt kvardagen eit mareritt.

Romanuniverset er klaustrofobisk, sidan vi berre følgjer Marie og Eivind, og dei i tillegg har kommunikasjonsvanskar. Marie går på nåler og prøver å gjere ting rett, Eivind er inneslutta, av og til gretten. Han har hatt ein psykisk knekk under studietida i Trondheim. Ho reiste og henta han, no er det berre dei to i eit iskaldt hus. Dei prøver å halde arbeidsmoralen oppe, men med vekslande hell.

God psykologisk studie

Ei uro gneg i teksten, piplar ut mellom linjene. Samstundes finst det eit stort overskot i romanen, som kjem frå Gro Dahles særeigne måte å skrive på. Det er ein vennleg, nevrotisk-optimistisk tone, og blikket på verda er undrande og nysgjerrig sjølv om forholda er vanskelege. Dahle har også ein heilt eigen og original bildebruk, sanseleg og presis, som når ho skildrar fargen på himmelen som innsida av eit blåskjel. Eller når ho personifiserer eit hus: «Det var rart å se baksiden, det var som å se huset i undertøyet, som om huset snudde seg vekk fra henne.» Humor finst òg: «Hun trakk munnen ut i et smil hun hadde lært av moren, en forskuddsarv.»

Dobbel dyne er i det ytre ei katastrofeskildring, og spennande som det. Men romanen er òg ein studie i korleis ein kritisk tilstand kan påverke menneske og relasjonar. Korleis han pregar folk over tid, og korleis dei endrar seg i takt med forverringa. Det er ein medrivande og tankevekkande studie.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gro Dahle:

Dobbel dyne

Cappelen Damm

Kva gjer du når både straumen og vatnet er borte, saman med telefon, radio og internett? Og du ikkje har alternative varmekjelder? Det er vel ikkje godt å seie før ein har prøvd det. I Gro Dahles Dobbel dyne gjer Marie og sonen Eivind sitt beste etter at ein solstorm har sett alt ut av spel.

Marie les høgt, dei leikar stolleiken, blar i atlas. Men etter som vekene går og gradene går mot null inne, og dei heilt slepp opp for mat, hjelper det ikkje ein gong med doble dyner. Dei er på grensa av kva eit menneske kan tole. Butikkar er plyndra, arbeidsplassar stengde, sjukehuset fullt. Det finst ingen stader å gå, inga hjelp å få. Mora til Marie er på Gibraltar, solstormen har sjølvsagt råka der også, men Marie tenker at mora frys i alle fall ikkje.

Skrekkeleg realistisk

I likskap med Didrik Morits Hallstrøms Lysår handlar altså Dahles roman om dei moglege konsekvensane for oss jordbuarar etter ein solstorm. Begge romanane viser fortvilinga over ei gradvis, men katastrofal forverring som ein ikkje kan gjere noko med, berre stå og sjå på. Men der Hallstrøm dreg inn eit element av science fiction, skriv Dahle om den reine kvardagen, og han er så realistisk at det er til å bli galen av. Når realiteten er at ein manglar alt, er sjølvsagt kvardagen eit mareritt.

Romanuniverset er klaustrofobisk, sidan vi berre følgjer Marie og Eivind, og dei i tillegg har kommunikasjonsvanskar. Marie går på nåler og prøver å gjere ting rett, Eivind er inneslutta, av og til gretten. Han har hatt ein psykisk knekk under studietida i Trondheim. Ho reiste og henta han, no er det berre dei to i eit iskaldt hus. Dei prøver å halde arbeidsmoralen oppe, men med vekslande hell.

God psykologisk studie

Ei uro gneg i teksten, piplar ut mellom linjene. Samstundes finst det eit stort overskot i romanen, som kjem frå Gro Dahles særeigne måte å skrive på. Det er ein vennleg, nevrotisk-optimistisk tone, og blikket på verda er undrande og nysgjerrig sjølv om forholda er vanskelege. Dahle har også ein heilt eigen og original bildebruk, sanseleg og presis, som når ho skildrar fargen på himmelen som innsida av eit blåskjel. Eller når ho personifiserer eit hus: «Det var rart å se baksiden, det var som å se huset i undertøyet, som om huset snudde seg vekk fra henne.» Humor finst òg: «Hun trakk munnen ut i et smil hun hadde lært av moren, en forskuddsarv.»

Dobbel dyne er i det ytre ei katastrofeskildring, og spennande som det. Men romanen er òg ein studie i korleis ein kritisk tilstand kan påverke menneske og relasjonar. Korleis han pregar folk over tid, og korleis dei endrar seg i takt med forverringa. Det er ein medrivande og tankevekkande studie.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dobbel dyne er i det ytre ei katastrofeskildring, og
spennande som det.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis