Velsmakande filmlapskaus
Om Kosmorama har ein uklar programprofil som kan minne litt om lapskaus, er enkeltelementa så bra at det held.
Filmen til australske Rodd Rathjen syner grotesk utbyting av fattige på fiskebåtar i Søraust-Asia.
Foto frå filmen
Kosmorama
Trondheim internasjonale filmfestivalen
Trondheim 2.–8. mars
Den 16. utgåva av den vekelange festivalen hadde mykje godt å by på, sjølv om festivalen ikkje er så stor i omfang: drygt seksti ulike filmar, medrekna ein handfull dokumentarar og nokre klassikarar. Men programmet lever absolutt opp til det krevjande festivalnamnet, som skal tyde noko i retning av å sjå verda frå ulike perspektiv. For utvalet av filmar lét oss møte menneske og lagnader frå fjern og nær.
Det er mykje vondt og skremmande i verda, og i vår privilegerte overflod treng vi å bli minte på det. Her gjer Kosmorama det ein god filmfestival skal gjere – gir oss det rett i fleisen. Det kan vere australske Rodd Rathjen, som i Buoyancy syner oss den groteske utbyttinga av fleire hundre tusen fattige gutar og menn på fiskebåtar i Søraust-Asia. Eller, nærmare oss, korleis nasjonalistiske og homofobe krefter får innpass hos ungdommen i Slovakia, gjerne støtta av kyrkja. Det regissør Marko Skop illustrerer i Let There Be Light, er autoritære tendensar som gjer seg gjeldande i stadig fleire europeiske land.
Men i Skråblikk-seksjonen kan vi slappe av med absurditetar og surrealisme. Og rein glede finn ein i Nasi Padang. På ferie i Indonesia forelska trønderen Audun Kvitland seg i matretten nasi padang. Heime igjen laga han ein kjærleikssong til denne retten, som gjekk viralt og gjorde han til superkjendis i Indonesia. Filmen er ei herleg skildring av dei eventyrlege opplevingane dette førte til.
Kor mange Kosmorama-filmar som får ordinær kinovising, er uråd å seie. Filmdistributørane – og publikum? – spør ikkje alltid etter kvalitet.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kosmorama
Trondheim internasjonale filmfestivalen
Trondheim 2.–8. mars
Den 16. utgåva av den vekelange festivalen hadde mykje godt å by på, sjølv om festivalen ikkje er så stor i omfang: drygt seksti ulike filmar, medrekna ein handfull dokumentarar og nokre klassikarar. Men programmet lever absolutt opp til det krevjande festivalnamnet, som skal tyde noko i retning av å sjå verda frå ulike perspektiv. For utvalet av filmar lét oss møte menneske og lagnader frå fjern og nær.
Det er mykje vondt og skremmande i verda, og i vår privilegerte overflod treng vi å bli minte på det. Her gjer Kosmorama det ein god filmfestival skal gjere – gir oss det rett i fleisen. Det kan vere australske Rodd Rathjen, som i Buoyancy syner oss den groteske utbyttinga av fleire hundre tusen fattige gutar og menn på fiskebåtar i Søraust-Asia. Eller, nærmare oss, korleis nasjonalistiske og homofobe krefter får innpass hos ungdommen i Slovakia, gjerne støtta av kyrkja. Det regissør Marko Skop illustrerer i Let There Be Light, er autoritære tendensar som gjer seg gjeldande i stadig fleire europeiske land.
Men i Skråblikk-seksjonen kan vi slappe av med absurditetar og surrealisme. Og rein glede finn ein i Nasi Padang. På ferie i Indonesia forelska trønderen Audun Kvitland seg i matretten nasi padang. Heime igjen laga han ein kjærleikssong til denne retten, som gjekk viralt og gjorde han til superkjendis i Indonesia. Filmen er ei herleg skildring av dei eventyrlege opplevingane dette førte til.
Kor mange Kosmorama-filmar som får ordinær kinovising, er uråd å seie. Filmdistributørane – og publikum? – spør ikkje alltid etter kvalitet.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.