JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ungdommar og andre dummingar

Trass i ei mangslungen oppskrift er hovudretten overraskande tam.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
På den prestisjetunge skulen får ei gruppe elevar snudd både kosthaldet og livet på hovudet av ein nytilsett ernæringsfysiolog.

På den prestisjetunge skulen får ei gruppe elevar snudd både kosthaldet og livet på hovudet av ein nytilsett ernæringsfysiolog.

Foto: Another World Entertainment

På den prestisjetunge skulen får ei gruppe elevar snudd både kosthaldet og livet på hovudet av ein nytilsett ernæringsfysiolog.

På den prestisjetunge skulen får ei gruppe elevar snudd både kosthaldet og livet på hovudet av ein nytilsett ernæringsfysiolog.

Foto: Another World Entertainment

3643
20240816
3643
20240816

Drama

Regi: Jessica Hausner

Club Zero

Med: Mia Wasikowska, Luke Barker, Ksenia Devriendt, Florence Baker
kinofilm

Det er duka for eit nytt fag for utvalde elevar på ein rikmannsskule – «medvite kosthald». Inn for å undervisa kjem frøken Novak (Wasikowska). Nokre av elevane skil seg fort ut som særleg engasjerte, for ikkje å seia fullstendig opne for å dumpa både mat og familie for den store saka. For å seia det kort: det er noko djupt usunt over den kjernesunne frøken Novak og kjerneverdiane.

Blodklubb

Club Zero har element frå alt eg synest er skammeleg underhaldande i sannkrimsjangeren: lettpåverkelege folk som vert dregne inn i kultliknande miljø der maktovergrep er dømde til å skje. I starten føler eg meg treft av satiren (særleg etter sommaren og med grillkiloa som skal av) – dei unge menneska som listar opp kvifor dei vil ha eit meir medvite kosthald: klimakampen, dyrevelferd, konsumerisme, ta vare på kroppen.

«Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane.»

Det er unekteleg noko hakkande gale med kosthaldet i den vestlege verda, så noko må gjerast. Men når den utolelege bortskjemde Elise kjeftar på faren som har laga grønsaklasagne for å gjera dottera til lags, og ho seier «veganisme er ute», er det fort eit stikk til dei unge sitt strevsame jag etter nye trendar. Harselering med biohacking (å stagga aldring) og autofagi (sjølvnedbryting av celler) er treffande, særleg sidan desse ungdommane knapt har ei rynke eller eit gram overfløding feitt på kroppen.  

U-kul hjelp

Motstanden kjem i hovudsak frå bekymra foreldre og eit par av dei mest sjølvtenkande elevane. Ikkje-rike Ben innrømmer at han berre er med for å få nok poeng til å få stipend, men som ein likar å seia i sannkrimsamanheng: Vil han drikka Kool-Aid-en til slutt?

Referansen, for dei som måtte lura, er til det tragiske massesjølvmordet i 1978 under leiing av klin kokos-sektleiar Jim Jones, der meir enn 900 medlemmer drakk forgifta saft og døydde. Og det er noko pikant med å sjå folk lata seg hjernevaska, nesten ulovleg, og som eg nemnde innleiingsvis: skammeleg i ordets rette forstand. Men nokon sannkrim er dette altså på ingen måte, og det kjennest også totalt som ein spelete spelefilm, om det går an å seia.

Tablå og tagul

Realisme er ikkje poenget, noko regissør Jessica Hausner heller aldri legg vekt på. Men at ho har ein tematisk gjengangar, er tydeleg – Mirakelet i Lourdes (2009) handlar om sjuke som trur dei kan bli lækte av ei pilegrimsferd, og Little Joe (2019) om at ei plante tek over tankane til folk. Som i dei nemnde filmane og i hennar nyaste: Hausner er særs glad i sterke fargar, gjerne monokrom palett, einsfarga klesplagg, vegger, mat. Det gjev det eit tablåaktig inntrykk som kan minna om filmane til Ulrich Seidl, ein annan austerrikar som «tilfeldigvis» også er inne på produsentsida.

Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane. Utgangspunkta er enormt sprø scenario som ho klarar å gjera til relativt lite spennande endeprodukt. Og det eg tenkjer er satire, går fort over til berre sprøtt, så då var det kanskje ikkje meint som satire likevel.

Eg trur unge som vaksne kan falla for retorikken i bodskapen til frøken Nowak, passeleg intenst eksentrisk spelt av Mia Wasikowska, utan at eg føler Club Zero er meint som noko bidrag til debatten om verken eteforstyrring, kosthald eller faren for karismatiske førebilete.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Club Zero

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Jessica Hausner

Club Zero

Med: Mia Wasikowska, Luke Barker, Ksenia Devriendt, Florence Baker
kinofilm

Det er duka for eit nytt fag for utvalde elevar på ein rikmannsskule – «medvite kosthald». Inn for å undervisa kjem frøken Novak (Wasikowska). Nokre av elevane skil seg fort ut som særleg engasjerte, for ikkje å seia fullstendig opne for å dumpa både mat og familie for den store saka. For å seia det kort: det er noko djupt usunt over den kjernesunne frøken Novak og kjerneverdiane.

Blodklubb

Club Zero har element frå alt eg synest er skammeleg underhaldande i sannkrimsjangeren: lettpåverkelege folk som vert dregne inn i kultliknande miljø der maktovergrep er dømde til å skje. I starten føler eg meg treft av satiren (særleg etter sommaren og med grillkiloa som skal av) – dei unge menneska som listar opp kvifor dei vil ha eit meir medvite kosthald: klimakampen, dyrevelferd, konsumerisme, ta vare på kroppen.

«Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane.»

Det er unekteleg noko hakkande gale med kosthaldet i den vestlege verda, så noko må gjerast. Men når den utolelege bortskjemde Elise kjeftar på faren som har laga grønsaklasagne for å gjera dottera til lags, og ho seier «veganisme er ute», er det fort eit stikk til dei unge sitt strevsame jag etter nye trendar. Harselering med biohacking (å stagga aldring) og autofagi (sjølvnedbryting av celler) er treffande, særleg sidan desse ungdommane knapt har ei rynke eller eit gram overfløding feitt på kroppen.  

U-kul hjelp

Motstanden kjem i hovudsak frå bekymra foreldre og eit par av dei mest sjølvtenkande elevane. Ikkje-rike Ben innrømmer at han berre er med for å få nok poeng til å få stipend, men som ein likar å seia i sannkrimsamanheng: Vil han drikka Kool-Aid-en til slutt?

Referansen, for dei som måtte lura, er til det tragiske massesjølvmordet i 1978 under leiing av klin kokos-sektleiar Jim Jones, der meir enn 900 medlemmer drakk forgifta saft og døydde. Og det er noko pikant med å sjå folk lata seg hjernevaska, nesten ulovleg, og som eg nemnde innleiingsvis: skammeleg i ordets rette forstand. Men nokon sannkrim er dette altså på ingen måte, og det kjennest også totalt som ein spelete spelefilm, om det går an å seia.

Tablå og tagul

Realisme er ikkje poenget, noko regissør Jessica Hausner heller aldri legg vekt på. Men at ho har ein tematisk gjengangar, er tydeleg – Mirakelet i Lourdes (2009) handlar om sjuke som trur dei kan bli lækte av ei pilegrimsferd, og Little Joe (2019) om at ei plante tek over tankane til folk. Som i dei nemnde filmane og i hennar nyaste: Hausner er særs glad i sterke fargar, gjerne monokrom palett, einsfarga klesplagg, vegger, mat. Det gjev det eit tablåaktig inntrykk som kan minna om filmane til Ulrich Seidl, ein annan austerrikar som «tilfeldigvis» også er inne på produsentsida.

Eg trur eg må seia eg likar ideane til filmane hennar betre enn eg likar sjølve filmane. Utgangspunkta er enormt sprø scenario som ho klarar å gjera til relativt lite spennande endeprodukt. Og det eg tenkjer er satire, går fort over til berre sprøtt, så då var det kanskje ikkje meint som satire likevel.

Eg trur unge som vaksne kan falla for retorikken i bodskapen til frøken Nowak, passeleg intenst eksentrisk spelt av Mia Wasikowska, utan at eg føler Club Zero er meint som noko bidrag til debatten om verken eteforstyrring, kosthald eller faren for karismatiske førebilete.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Club Zero

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Martin Baldysz debuterte i 2013 og er no ute med roman nummer tre.

Martin Baldysz debuterte i 2013 og er no ute med roman nummer tre.

Foto: Helle Frogner

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Tronge sinn ved det vide havet

Martin Baldysz skriv seg inn i eit fortidig ungjentesinn.

Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?

Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Slaktetid

Så er det offisielt: Kvalitetssjekken på slakteria er ikkje anna enn eit volummål.

Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.

Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.

Foto: Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Den vanskelege, men nødvendige venskapen

I vårt sted byr på fint samspel i ein rik og lågmælt tekst, som kunne tent på å bli kutta litt.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Christiane Jordheim Larsen
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis