Tru, håp og
rekonstruksjon
Ei terapeutisk tilnærming som gjev eit innblikk i tragedien utan å stikka svært djupt.
Ungdommane rekonstruerer hendingane frå Utøya 22. juli 2011.
Foto: Tour de Fource
Dokumentar
Regi: Carl Javér
Rekonstruksjon Utøya
Med: Overlevande frå terroren
I ein svær hall midt i øydemarka skal fleire av dei som var ungdommar på AUF-leir på Utøya 22. juli 2011, treffast igjen for å prøva å gjenfortelja og spela ut korleis dei opplevde hendinga. Med enkle hjelpemiddel, rollespel og samtale er me tilskodarar til eit slags teater der skodespelarane er terroroffera sjølve.
I starten skjønar eg ikkje heilt kor filmen vil hen. Kjensla av å vera til stades ved eit prosjekt for vidaregåande skule, heng i ganske lenge for min del. Ein film med dei gjenlevande legg straks opp til at kjensleregisteret får spelt seg ut, altså er filmen ladd allereie frå starten. Heldigvis har filmskaparane lagt opp til ei sober tilnærming utan sterke verkemiddel og utan for mykje tårefylte nærbilete. Som sjåar skal det godt gjerast å halda kritisk avstand til stoffet når det framleis ligg så langt framme i minnet.
Dei fire personane me følgjer tettast, er nok ikkje valde tilfeldig, heller ikkje rekkjefølga dei blir presenterte i. Det er særleg ved andremann, Mohammed, eg «ser» personane og dermed vert ekstra gripen. Nokre av tablåa vekkjer òg kjensla av å vera nærare det som skjedde, særleg når tablået er over og dei ikkje treng spela lenger. Tenk om dei berre hadde kunna vakna på same måten på skikkeleg, som Mohammed påpeikar. Rekonstruksjon Utøya er verken spekulativ eller spesielt følete og heldigvis meir håpefull enn håplaus. Men utover at eg kjenner sympati og sorg saman med deltakarane, er det ikkje ein enormt fengslande film i seg sjølv.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Carl Javér
Rekonstruksjon Utøya
Med: Overlevande frå terroren
I ein svær hall midt i øydemarka skal fleire av dei som var ungdommar på AUF-leir på Utøya 22. juli 2011, treffast igjen for å prøva å gjenfortelja og spela ut korleis dei opplevde hendinga. Med enkle hjelpemiddel, rollespel og samtale er me tilskodarar til eit slags teater der skodespelarane er terroroffera sjølve.
I starten skjønar eg ikkje heilt kor filmen vil hen. Kjensla av å vera til stades ved eit prosjekt for vidaregåande skule, heng i ganske lenge for min del. Ein film med dei gjenlevande legg straks opp til at kjensleregisteret får spelt seg ut, altså er filmen ladd allereie frå starten. Heldigvis har filmskaparane lagt opp til ei sober tilnærming utan sterke verkemiddel og utan for mykje tårefylte nærbilete. Som sjåar skal det godt gjerast å halda kritisk avstand til stoffet når det framleis ligg så langt framme i minnet.
Dei fire personane me følgjer tettast, er nok ikkje valde tilfeldig, heller ikkje rekkjefølga dei blir presenterte i. Det er særleg ved andremann, Mohammed, eg «ser» personane og dermed vert ekstra gripen. Nokre av tablåa vekkjer òg kjensla av å vera nærare det som skjedde, særleg når tablået er over og dei ikkje treng spela lenger. Tenk om dei berre hadde kunna vakna på same måten på skikkeleg, som Mohammed påpeikar. Rekonstruksjon Utøya er verken spekulativ eller spesielt følete og heldigvis meir håpefull enn håplaus. Men utover at eg kjenner sympati og sorg saman med deltakarane, er det ikkje ein enormt fengslande film i seg sjølv.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?