Sosialiseringsrealisme
Takk til Ali & Ava som ikkje problematiserer problem meir enn nødvendig.
Ava og Ali er to einsame sjeler som møtest i den nordengelske byen Bradford.
Foto: Arthaus
Drama
Regi: Clio Barnard
Ali & Ava
Med: Adeel Akhtar, Claire Rushbrook, Ellora Torchia, Shaun Thomas
Kinofilm
I ein del av Bradford held det på å skjera seg mellom Ali (Akhtar) og kona Runa (Torchia). I eit anna nabolag har lærarassistent og åleinemor Ava (Rushbrook) hendene fulle i ungar, barnebarn og elevar. Det skal ikkje meir til enn at Ali har bil, og Ava seier ja til skyss, for at ballen byrjar rulla.
Forholda
Regissør Clio Barnard er trygt tilbake i Yorkshire, som også handlinga frå The Arbor (2010), The Selfish Giant (2013) og Dark River (2017) er lagd til. Ho kjenner desse traktene, og meir enn noko er dette ei hyllest til ein av dei kanskje mest utskjelte byane i Storbritannia, Bradford. Ein fjerdedel av innbyggarane er muslimske, noko som har gjeve byen rykte for å vera ein yngleplass for islamistisk ekstremisme.
Det eg verkeleg likar med Ali & Ava, er korleis Barnard ikkje prøver å underslå at byen har ei stor innbyggjargruppe med innvandrarbakgrunn, men dei er ikkje framandgjorde eller putta i stereotype boksar som drosjesjåførar eller strenge patriarkar med sterk, sørasiatisk aksent. Heller ikkje er det gjort noko nummer av at Ava skal vera ein del eldre enn Ali. Måtte det koma fleire slike samansette og nyanserte framstillingar av både sosiale forhold og kjærleiksforhold!
Multi
Ali vimsar rundt med kaps, treningsbukse og brei yorkshiredialekt. Eg tippar at hadde eg treft han, hadde eg vorte både irritert og sjarmert av den rause, vimsete framtoninga hans. Ava, som har fire ungar, ikkje alle med same far, og opptil fleire barnebarn, blir totalt overrumpla av han, og med ei rad dårlege forhold bak seg er det ikkje rart ho har eit par atterhald.
Også Ava har innvandrarbakgrunn, og om det i dag er vanskeleg å forstå, så var irane i lang tid utsette for hard diskriminering i Storbritannia. Ho fortel at far hennar ikkje hadde noko imot far til eine dottera, som var indisk, men at ho fann seg ein brite, kom han aldri over.At han viser seg å vera National Front-medlem, viser vel (nesten i overkant) meir enn noko kor komplisert livet er for Ava.
I eit multikulturelt samfunn må ein tola fleire ulikskapar enn i eit homogent samfunn, men gud hjelpe meg om ein gjev opp å prøva å gjera ting betre, for det blir ikkje mindre innvandring i framtida, om nokon tenkte det.
Bradford, baby
Det har også vore sagt eit og anna om marknadsverdi og vaksne kvinner i det siste – nok ei idiotisk påpeiking som ikkje gjer anna enn å sementera poenglause haldningar som gjer at me fortset å halda på dei lenge etter utgåttdato. Ali og Ava er heller ikkje oppdikta, karakterane byggjer på eit par Barnard trefte gjennom tidlegare produksjonar.
Og til liks med i spelefilmdebuten sin, The Selfish Giant, legg ho seg nær på røyndommen, og ein kan gjerne seie i fotspora til sosialrealismeveteranane Mike Leigh og Ken Loach. Nytt er at ho har drege inn den fabelaktige filmfotografen Ole Bratt Birkeland. Det skadar på ingen måte filmen, som er ei filmatisk nyting. Kven skulle tru ein gamal, støvete industriby som Bradford kunne vera så vakker?
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Clio Barnard
Ali & Ava
Med: Adeel Akhtar, Claire Rushbrook, Ellora Torchia, Shaun Thomas
Kinofilm
I ein del av Bradford held det på å skjera seg mellom Ali (Akhtar) og kona Runa (Torchia). I eit anna nabolag har lærarassistent og åleinemor Ava (Rushbrook) hendene fulle i ungar, barnebarn og elevar. Det skal ikkje meir til enn at Ali har bil, og Ava seier ja til skyss, for at ballen byrjar rulla.
Forholda
Regissør Clio Barnard er trygt tilbake i Yorkshire, som også handlinga frå The Arbor (2010), The Selfish Giant (2013) og Dark River (2017) er lagd til. Ho kjenner desse traktene, og meir enn noko er dette ei hyllest til ein av dei kanskje mest utskjelte byane i Storbritannia, Bradford. Ein fjerdedel av innbyggarane er muslimske, noko som har gjeve byen rykte for å vera ein yngleplass for islamistisk ekstremisme.
Det eg verkeleg likar med Ali & Ava, er korleis Barnard ikkje prøver å underslå at byen har ei stor innbyggjargruppe med innvandrarbakgrunn, men dei er ikkje framandgjorde eller putta i stereotype boksar som drosjesjåførar eller strenge patriarkar med sterk, sørasiatisk aksent. Heller ikkje er det gjort noko nummer av at Ava skal vera ein del eldre enn Ali. Måtte det koma fleire slike samansette og nyanserte framstillingar av både sosiale forhold og kjærleiksforhold!
Multi
Ali vimsar rundt med kaps, treningsbukse og brei yorkshiredialekt. Eg tippar at hadde eg treft han, hadde eg vorte både irritert og sjarmert av den rause, vimsete framtoninga hans. Ava, som har fire ungar, ikkje alle med same far, og opptil fleire barnebarn, blir totalt overrumpla av han, og med ei rad dårlege forhold bak seg er det ikkje rart ho har eit par atterhald.
Også Ava har innvandrarbakgrunn, og om det i dag er vanskeleg å forstå, så var irane i lang tid utsette for hard diskriminering i Storbritannia. Ho fortel at far hennar ikkje hadde noko imot far til eine dottera, som var indisk, men at ho fann seg ein brite, kom han aldri over.At han viser seg å vera National Front-medlem, viser vel (nesten i overkant) meir enn noko kor komplisert livet er for Ava.
I eit multikulturelt samfunn må ein tola fleire ulikskapar enn i eit homogent samfunn, men gud hjelpe meg om ein gjev opp å prøva å gjera ting betre, for det blir ikkje mindre innvandring i framtida, om nokon tenkte det.
Bradford, baby
Det har også vore sagt eit og anna om marknadsverdi og vaksne kvinner i det siste – nok ei idiotisk påpeiking som ikkje gjer anna enn å sementera poenglause haldningar som gjer at me fortset å halda på dei lenge etter utgåttdato. Ali og Ava er heller ikkje oppdikta, karakterane byggjer på eit par Barnard trefte gjennom tidlegare produksjonar.
Og til liks med i spelefilmdebuten sin, The Selfish Giant, legg ho seg nær på røyndommen, og ein kan gjerne seie i fotspora til sosialrealismeveteranane Mike Leigh og Ken Loach. Nytt er at ho har drege inn den fabelaktige filmfotografen Ole Bratt Birkeland. Det skadar på ingen måte filmen, som er ei filmatisk nyting. Kven skulle tru ein gamal, støvete industriby som Bradford kunne vera så vakker?
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.