JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Oskepott mot Goliat

Eller forstadsprinsessa som ingen kunne målbinda.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jusstudenten (Jordana) får privatundervisning av førelesaren (Auteuil).

Jusstudenten (Jordana) får privatundervisning av førelesaren (Auteuil).

Foto: Another World Entertainment

Jusstudenten (Jordana) får privatundervisning av førelesaren (Auteuil).

Jusstudenten (Jordana) får privatundervisning av førelesaren (Auteuil).

Foto: Another World Entertainment

2564
20180511
2564
20180511

Drama

Regi: Yvan Attal

Ordets makt (orig. tittel: Le Brio)

Med: Camélia Jordana, Daniel Auteuil, Yasin Houicha

Fyrsteårsstudent Nella (Jordana) vert møtt med utildekt snobbete, rasistiske utspel frå førelesar Pierre (Auteuil) fyrste dag på jusstudiet i Paris. For at han skal redda jobben, må han gi henne privatundervisning og få henne gjennom den store landsdekkande konkurransen i retorikk, utan at ho veit at han gjer det for å redda sitt eige skinn.

Fri og Frankrike

Oppskrifta er etter kvart velkjend: ung person med innvandrarbakgrunn lyt kjempa mot det kvite etablissementet. Då er slutten på filmen anten deprimerande «realistisk» eller naivt optimistisk. Ordets makt heller definitivt mest mot det siste, noko som gjer at filmen blir både fordøyeleg for eit større publikum og føreseieleg unyansert og konvensjonell. Det interessante er kor gamaldags Frankrike verkar gjennom filmar som dette. Både kvinnesynet og innvandrarsynet er nok hakket meir polarisert enn her heime, noko som er forståeleg nok – stigmaet blant mørkhuda frå forstadene der er gigantisk samanlikna med det enkelte prøver bygga opp om Stovner og Grorud. Så er også Frankrike hakket meir elitistisk enn framleis velsigna egalitære Noreg. Så lenge det varer.

Ungdomsfilm

Av og til tenkjer eg at eg er for gamal for slike filmar. Eg rullar med auga kvar gong ein ny floskel vert servert, eller ein av dei obligatoriske «rørande»-knappane vert slått på.

Gamle kynikarar kan styra unna Ordets makt. Likte du De urørlige, den franske publikumssuksessen om den rike, rullestolsitjande mannen som får ein svart assistent? Eg får spadar av slike banale kosedramakomediar, så om eg skal kalla spadar for spadar, kunne eg ikkje fordra De urørlige. Ordets makt er hakket kvassare og styrer unna dei verste fallgruvene. Derimot gjer han ikkje noko for å fjerna kjensla av at andregenerasjonsinnvandrarane er nokre lettkrenkte hysterikarar. Samtidig som han prøver knallhardt å visa kor «Nella from the høgblokk» framleis er ein i gjengen, særleg med den pene, røffe Uber-sjåfør-kjærasten Mounir (Houicha). Og sanneleg kan ein håpa på at sosial mobilitet ikkje treng bety eit farvel med bakgrunnen sin. Om det skjer så smertefritt som i Ordets makt, er vel heller tvilsamt. Men no er dette som nemnt ein naivt optimistisk film, så då må nesten prinsessa få kongeriket sitt – og forstadsprinsen attpå.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Yvan Attal

Ordets makt (orig. tittel: Le Brio)

Med: Camélia Jordana, Daniel Auteuil, Yasin Houicha

Fyrsteårsstudent Nella (Jordana) vert møtt med utildekt snobbete, rasistiske utspel frå førelesar Pierre (Auteuil) fyrste dag på jusstudiet i Paris. For at han skal redda jobben, må han gi henne privatundervisning og få henne gjennom den store landsdekkande konkurransen i retorikk, utan at ho veit at han gjer det for å redda sitt eige skinn.

Fri og Frankrike

Oppskrifta er etter kvart velkjend: ung person med innvandrarbakgrunn lyt kjempa mot det kvite etablissementet. Då er slutten på filmen anten deprimerande «realistisk» eller naivt optimistisk. Ordets makt heller definitivt mest mot det siste, noko som gjer at filmen blir både fordøyeleg for eit større publikum og føreseieleg unyansert og konvensjonell. Det interessante er kor gamaldags Frankrike verkar gjennom filmar som dette. Både kvinnesynet og innvandrarsynet er nok hakket meir polarisert enn her heime, noko som er forståeleg nok – stigmaet blant mørkhuda frå forstadene der er gigantisk samanlikna med det enkelte prøver bygga opp om Stovner og Grorud. Så er også Frankrike hakket meir elitistisk enn framleis velsigna egalitære Noreg. Så lenge det varer.

Ungdomsfilm

Av og til tenkjer eg at eg er for gamal for slike filmar. Eg rullar med auga kvar gong ein ny floskel vert servert, eller ein av dei obligatoriske «rørande»-knappane vert slått på.

Gamle kynikarar kan styra unna Ordets makt. Likte du De urørlige, den franske publikumssuksessen om den rike, rullestolsitjande mannen som får ein svart assistent? Eg får spadar av slike banale kosedramakomediar, så om eg skal kalla spadar for spadar, kunne eg ikkje fordra De urørlige. Ordets makt er hakket kvassare og styrer unna dei verste fallgruvene. Derimot gjer han ikkje noko for å fjerna kjensla av at andregenerasjonsinnvandrarane er nokre lettkrenkte hysterikarar. Samtidig som han prøver knallhardt å visa kor «Nella from the høgblokk» framleis er ein i gjengen, særleg med den pene, røffe Uber-sjåfør-kjærasten Mounir (Houicha). Og sanneleg kan ein håpa på at sosial mobilitet ikkje treng bety eit farvel med bakgrunnen sin. Om det skjer så smertefritt som i Ordets makt, er vel heller tvilsamt. Men no er dette som nemnt ein naivt optimistisk film, så då må nesten prinsessa få kongeriket sitt – og forstadsprinsen attpå.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Gamle kynikarar kan styra unna
Ordets makt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater

TeaterMeldingar
DAG OG TID

Festleg framsyning av musikalen Matilda

Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Grått og keisamt

Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis