JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Mørk dag, lys natt

Eg blir ikkje heilt klok på Natt, som er både eit pluss og eit minus.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dødssjuke Emma (Guri Glans) prøver å unngå at den valdelege eksmannen (Jørgen Langhelle) skal få omsorga for borna etter at ho er død.

Dødssjuke Emma (Guri Glans) prøver å unngå at den valdelege eksmannen (Jørgen Langhelle) skal få omsorga for borna etter at ho er død.

Foto: Norsk Filmdistribusjon

Dødssjuke Emma (Guri Glans) prøver å unngå at den valdelege eksmannen (Jørgen Langhelle) skal få omsorga for borna etter at ho er død.

Dødssjuke Emma (Guri Glans) prøver å unngå at den valdelege eksmannen (Jørgen Langhelle) skal få omsorga for borna etter at ho er død.

Foto: Norsk Filmdistribusjon

2607
20230113
2607
20230113

Drama

Regi: Mona J. Hoel

Natt

Med: Guri Glans, Jørgen Langhelle, Henrik Rafaelsen, Marie Louise Tank
Kinofilm

Tobarnsmor og lege Emma (Glans) får brått beskjed om at ho har berre nokre månader att å leva, og då hastar det med å få avklart at den valdelege eksmannen (Langhelle) får omsorgsansvar for ungane. For at veninna (Tank) skal få hovudomsorga, må Emma gjennom eit rettssystem og møter heldigvis på juristen med hjarte av gull (Rafaelsen).

Kamera går

Det er relativt kort tid sidan sist Mona J. Hoel-film hadde kinooppsetjing, då med dogmeinnspelte Skal dere gå allerede? (2019) som hadde lege over ti år urørt før han blei klipt saman. Den handhaldne kamerastilen med naturleg lyssetjing, altså Lars von Triers dogmemetode, er for det meste bytt ut med profesjonell kameraføring.

Eg seier «for det meste» fordi ein del av klippa frå Nord-Noreg til tider er så grumsete og uklare at eg knapt kan tru det er same Andreas Hoft som filmar både dette og resten av filmen. Det gjev eit amatørpreg til delar av filmen som eg synest bryt med den proffe og nesten glatte produksjonen elles. Men det kan vel vera tilsikta, all den tid hovudpersonen opplever ei meir grumsete røynd sjølv på akkurat denne turen nordover?

På liv og død

Det skortar ikkje på dei store spørsmåla i Natt, likevel brukar ikkje eigentleg regissøren tida på Emma for å utbrodera vidare at ho faktisk skal døy om kort, kort tid. Her er det viktigare å få fram at ungane er det einaste som betyr noko, at dei må få veksa opp trygge og gode, sjølv utan mor.

Byråkratiet går sin gang, akkurat som livet sjølv, men den bitre pilla vert godt sukra av Asbjørn, juristen, som kjem inn som ein slags byråkratriddar i beige rustning. Tilbakeblikka på eksmannen Falk, godt tolka av no avdøde Jørgen Langhelle, overlèt ikkje noko til tvilen. Her er det ikkje snakk om samværssabotasje, men om å redda borna frå ein psykopatisk mann og far.

Til å ta opp eit så alvorleg tema er Natt underleg rett fram og nærast konvensjonell i tilnærminga. Kanskje det å døy av kreft er så vanleg, i alle fall på film, at den store bøygen er korleis ein skal etterlata verda, heller enn det å faktisk forlata henne? Det er i så fall ei særs interessant vinkling som på eit vis kjennest frigjerande, om enn litt forvirrande. Mona J. Hoel får i gang tankekverna samtidig som ho lagar eit slags romantisk TV-drama, og den kombinasjonen vil eg seia eg ikkje så ofte støyter på.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Mona J. Hoel

Natt

Med: Guri Glans, Jørgen Langhelle, Henrik Rafaelsen, Marie Louise Tank
Kinofilm

Tobarnsmor og lege Emma (Glans) får brått beskjed om at ho har berre nokre månader att å leva, og då hastar det med å få avklart at den valdelege eksmannen (Langhelle) får omsorgsansvar for ungane. For at veninna (Tank) skal få hovudomsorga, må Emma gjennom eit rettssystem og møter heldigvis på juristen med hjarte av gull (Rafaelsen).

Kamera går

Det er relativt kort tid sidan sist Mona J. Hoel-film hadde kinooppsetjing, då med dogmeinnspelte Skal dere gå allerede? (2019) som hadde lege over ti år urørt før han blei klipt saman. Den handhaldne kamerastilen med naturleg lyssetjing, altså Lars von Triers dogmemetode, er for det meste bytt ut med profesjonell kameraføring.

Eg seier «for det meste» fordi ein del av klippa frå Nord-Noreg til tider er så grumsete og uklare at eg knapt kan tru det er same Andreas Hoft som filmar både dette og resten av filmen. Det gjev eit amatørpreg til delar av filmen som eg synest bryt med den proffe og nesten glatte produksjonen elles. Men det kan vel vera tilsikta, all den tid hovudpersonen opplever ei meir grumsete røynd sjølv på akkurat denne turen nordover?

På liv og død

Det skortar ikkje på dei store spørsmåla i Natt, likevel brukar ikkje eigentleg regissøren tida på Emma for å utbrodera vidare at ho faktisk skal døy om kort, kort tid. Her er det viktigare å få fram at ungane er det einaste som betyr noko, at dei må få veksa opp trygge og gode, sjølv utan mor.

Byråkratiet går sin gang, akkurat som livet sjølv, men den bitre pilla vert godt sukra av Asbjørn, juristen, som kjem inn som ein slags byråkratriddar i beige rustning. Tilbakeblikka på eksmannen Falk, godt tolka av no avdøde Jørgen Langhelle, overlèt ikkje noko til tvilen. Her er det ikkje snakk om samværssabotasje, men om å redda borna frå ein psykopatisk mann og far.

Til å ta opp eit så alvorleg tema er Natt underleg rett fram og nærast konvensjonell i tilnærminga. Kanskje det å døy av kreft er så vanleg, i alle fall på film, at den store bøygen er korleis ein skal etterlata verda, heller enn det å faktisk forlata henne? Det er i så fall ei særs interessant vinkling som på eit vis kjennest frigjerande, om enn litt forvirrande. Mona J. Hoel får i gang tankekverna samtidig som ho lagar eit slags romantisk TV-drama, og den kombinasjonen vil eg seia eg ikkje så ofte støyter på.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis