Mektig mørke
Ungarske Natural Light er den beste filmen om den andre verdskrigen på lenge.
Semetka må ta over når sjefen blir skoten i ei trefning i skogen.
Foto: Filmweb
DRAMA/KRIGSFILM
Regi: Dénes Nagy
Natural Light (Orig.tit.: Természetes fény)
Med: Ferenc Szabó, László Bajkó, Tamás Garbacz
Kinofilm
Semetka (Szabó) er korporal i ein av mange ungarske troppar som er allierte med Tyskland. Dei er på tokt i Sovjetunionen og jaktar på partisanar den kalde vinteren 1943. Lokale karar som fraktar ein død elg på ein flåte, må gje frå seg kjøt, og snart er troppen i landsbyen deira. Kven som er på lag, er uklart. Folk osar av frykt. Semetka må ta over når sjefen blir skoten i ei trefning i skogen. Han er ikkje ein blodtørstig fyr, men det er få ljosglimt i horisonten.
Arendtsk apati
Sivilfolk er som dei plar vere i krig i skotlinja. Soldatar tek for seg av mat og er ein konstant trussel mot kvinner. Straff får dei sivile uavhengig av skuld. Mistanke held. Vår mann er eit motvillig tannhjul. Ein skarve soldat med samvit og fotografiapparat som ikkje vil det vonde. Ofte tek han passive val som skal skåne folk. Det hjelper lite når krigens logikk kryp innpå med andre leiarar. Filmen tek vondskapens banalitet vidare. Sjølv om nokre offiserar er nådelause, er han nyansert. Skulda står ved alle soldatane. Ein ser ho i det varme ljoset av eit brennande hus som lyser opp andleta deira. Tankefulle, vêrbitne andlet skin dystert.
Stille ljos
Takten er sakte. Ein får meditere over mørket som gjennomsyrer krigen. Forteljinga er fokusert og dvelande. Filmen er ikkje episk, og heller ikkje actionfylt, for dei som synest krig er noko kjekt som skjer medan ein et popkorn. Snarare er det ei stille skildring av nokre få dagar i livet til ein vanleg soldat. Han er ordknapp. Sjølv om han aldri seier høgt kva han meiner eller føler, lèt det intime kameraet oss komme i djupna på eit andlet som avslører mykje med få fakter. Visuelt er filmen smakfullt smålåten, men spektakulært god. Fotograferinga er framifrå. Brun gjørme, kaldt vatn og kveldssol i naturleg ljos gjer seg. Lydsporet og musikken er spartansk og sterk.
Fleire har trekt parallellar til den kraftfulle klassikaren Gå og se av Elem Klimov frå 1985. Det gjer dei rett i. Debutanten Dénes Nagy vann Sølvbjørn for beste regi på Berlinalen i år. Han har stålkontroll på kompromisslause grep. Denne filmen krev kinolerret. Sjå ljoset. Kjenn mørket.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA/KRIGSFILM
Regi: Dénes Nagy
Natural Light (Orig.tit.: Természetes fény)
Med: Ferenc Szabó, László Bajkó, Tamás Garbacz
Kinofilm
Semetka (Szabó) er korporal i ein av mange ungarske troppar som er allierte med Tyskland. Dei er på tokt i Sovjetunionen og jaktar på partisanar den kalde vinteren 1943. Lokale karar som fraktar ein død elg på ein flåte, må gje frå seg kjøt, og snart er troppen i landsbyen deira. Kven som er på lag, er uklart. Folk osar av frykt. Semetka må ta over når sjefen blir skoten i ei trefning i skogen. Han er ikkje ein blodtørstig fyr, men det er få ljosglimt i horisonten.
Arendtsk apati
Sivilfolk er som dei plar vere i krig i skotlinja. Soldatar tek for seg av mat og er ein konstant trussel mot kvinner. Straff får dei sivile uavhengig av skuld. Mistanke held. Vår mann er eit motvillig tannhjul. Ein skarve soldat med samvit og fotografiapparat som ikkje vil det vonde. Ofte tek han passive val som skal skåne folk. Det hjelper lite når krigens logikk kryp innpå med andre leiarar. Filmen tek vondskapens banalitet vidare. Sjølv om nokre offiserar er nådelause, er han nyansert. Skulda står ved alle soldatane. Ein ser ho i det varme ljoset av eit brennande hus som lyser opp andleta deira. Tankefulle, vêrbitne andlet skin dystert.
Stille ljos
Takten er sakte. Ein får meditere over mørket som gjennomsyrer krigen. Forteljinga er fokusert og dvelande. Filmen er ikkje episk, og heller ikkje actionfylt, for dei som synest krig er noko kjekt som skjer medan ein et popkorn. Snarare er det ei stille skildring av nokre få dagar i livet til ein vanleg soldat. Han er ordknapp. Sjølv om han aldri seier høgt kva han meiner eller føler, lèt det intime kameraet oss komme i djupna på eit andlet som avslører mykje med få fakter. Visuelt er filmen smakfullt smålåten, men spektakulært god. Fotograferinga er framifrå. Brun gjørme, kaldt vatn og kveldssol i naturleg ljos gjer seg. Lydsporet og musikken er spartansk og sterk.
Fleire har trekt parallellar til den kraftfulle klassikaren Gå og se av Elem Klimov frå 1985. Det gjer dei rett i. Debutanten Dénes Nagy vann Sølvbjørn for beste regi på Berlinalen i år. Han har stålkontroll på kompromisslause grep. Denne filmen krev kinolerret. Sjå ljoset. Kjenn mørket.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Ein får meditere over mørket som gjennomsyrer krigen.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.