Medviten meditasjon
Mange små grunnar gjer Gunda til ein stor sensasjon.
Gunda gjeter ungane sine.
Foto: Victor Kossakovsky / Sant & Usant / Egil H. Larsen / Arthaus
Dokumentar
Regi: Victor Kossakovsky
Gunda
Kinofilm
I ein og ein halv svartkvit time følgjer me grisen Gunda og andre dyr på Grøstad gard utfalda seg ute og inne i den vakraste filmen om gardsdrift du nokosinne kjem til å sjå.
Vis gris
Suksessformelen til Disney har sidan starten vore å putta menneskelege eigenskapar over på søte dyr og dermed laga ei uslåeleg blanding som går rett til hjarta. På underleg vis skjer litt av det same i Victor Kossakovskys fluge-på-fjøsveggen-film, berre utan manipulasjon.
Ingenting er meir boblande energisk enn eit kalveslepp, og lite verkar meir roande enn synet av grisungar som søv bedageleg ute i sola eller som strekkjer seg for å fanga regndropar med munnen. Ikkje eit ord vert ytra i heile filmen, og ord har sjeldan vore meir overflødige.
Ein må berre innstilla seg på halvannan time der pulsen senkar seg i takt med dei sovande ungane til Gunda. Fabelaktige Gunda, med si blanding av uhyrlege og vernande instinkt, med sine overraskande vakre auge og ei stoisk ro ein berre kan misunna henne. Så har også Gunda det enormt bra der ho tassar inn og ut av grisehuset sitt som ho sjølv lystar.
Og det er slik Gunda har fått sitt stempel som dyrevelferdsreklamefilm – tanken går til artsfrendane hennar på dei mange industriaktige grisefarmane rundt i landet og verda som ikkje har det slik. Viss me hadde ete litt mindre bacon, kunne mange fleire hatt eit griseliv som Gunda og ungane hennar. Dette veit me, men kostar det meir enn det smakar?
Sjokkartig
Det er rein fotomagi som er i sving i Gunda, både frå Kossakovsky og medfotograf Erik Håskjold Larsen. Tablå på tablå, utan hastverk, der ein får sjansen til å studera tryne, nebb og mular så tett på at det er som ein kan kjenna slevet på neven.
Scena der hønene får gå ut og trakka på gras for fyrste gong, er som å sjå eit under gå føre seg – med ope nebb set ho foten ned og kan nesten ikkje tru det. Foten står så lenge planta på bakken før ho set ned den neste, at han ser nesten ut som stamma på eit palmetre.
Og sjølv kor sakte det går, er det som ein berre må sjå litt til for kvart sceneskifte. Det er til tider ulideleg spennande og nesten uuthaldeleg realistisk, for ikkje å seia rett ut sjokkerande. For nokre kan det sannsynlegvis verta for brutalt, i den grad Disney så til dei grader glimrar med sitt urealistiske fråvær. Gunda får du midt i trynet, og ho er nydeleg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Victor Kossakovsky
Gunda
Kinofilm
I ein og ein halv svartkvit time følgjer me grisen Gunda og andre dyr på Grøstad gard utfalda seg ute og inne i den vakraste filmen om gardsdrift du nokosinne kjem til å sjå.
Vis gris
Suksessformelen til Disney har sidan starten vore å putta menneskelege eigenskapar over på søte dyr og dermed laga ei uslåeleg blanding som går rett til hjarta. På underleg vis skjer litt av det same i Victor Kossakovskys fluge-på-fjøsveggen-film, berre utan manipulasjon.
Ingenting er meir boblande energisk enn eit kalveslepp, og lite verkar meir roande enn synet av grisungar som søv bedageleg ute i sola eller som strekkjer seg for å fanga regndropar med munnen. Ikkje eit ord vert ytra i heile filmen, og ord har sjeldan vore meir overflødige.
Ein må berre innstilla seg på halvannan time der pulsen senkar seg i takt med dei sovande ungane til Gunda. Fabelaktige Gunda, med si blanding av uhyrlege og vernande instinkt, med sine overraskande vakre auge og ei stoisk ro ein berre kan misunna henne. Så har også Gunda det enormt bra der ho tassar inn og ut av grisehuset sitt som ho sjølv lystar.
Og det er slik Gunda har fått sitt stempel som dyrevelferdsreklamefilm – tanken går til artsfrendane hennar på dei mange industriaktige grisefarmane rundt i landet og verda som ikkje har det slik. Viss me hadde ete litt mindre bacon, kunne mange fleire hatt eit griseliv som Gunda og ungane hennar. Dette veit me, men kostar det meir enn det smakar?
Sjokkartig
Det er rein fotomagi som er i sving i Gunda, både frå Kossakovsky og medfotograf Erik Håskjold Larsen. Tablå på tablå, utan hastverk, der ein får sjansen til å studera tryne, nebb og mular så tett på at det er som ein kan kjenna slevet på neven.
Scena der hønene får gå ut og trakka på gras for fyrste gong, er som å sjå eit under gå føre seg – med ope nebb set ho foten ned og kan nesten ikkje tru det. Foten står så lenge planta på bakken før ho set ned den neste, at han ser nesten ut som stamma på eit palmetre.
Og sjølv kor sakte det går, er det som ein berre må sjå litt til for kvart sceneskifte. Det er til tider ulideleg spennande og nesten uuthaldeleg realistisk, for ikkje å seia rett ut sjokkerande. For nokre kan det sannsynlegvis verta for brutalt, i den grad Disney så til dei grader glimrar med sitt urealistiske fråvær. Gunda får du midt i trynet, og ho er nydeleg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»