Med kynisme
skal vondt fordrivast
Å grava, opplysa og underhalda er noko regissør Alex Gibney verkeleg kan.
Alex Gibney er mannen bak dokumentarfilmen om opioidskandalen.
Dokumentar
Regi: Alex Gibney
The Crime of the Century
Miniserie HBO
Kring ein halv million amerikanarar har døydd av overdose frå lovleg utskrivne smertestillande medisinar sidan 2000. Då er det gjerne på tide å gå den mektige legemiddelindustrien etter i saumane – og håpa på at han kanskje for ein gongs skuld vert stilt til ansvar.
Gibney
Den mykje omtala opioidkrisa har lenge vore eit fenomen knytt til USA, men som Dag og Tids Per Anders Todal kunne visa her i avisa for eit par veker sidan, er ikkje Noreg uskuldsreint lenger. Me høyrer berre ikkje så mykje om det.
Tittelen The Crime of the Century er reine ord for pengane, og det er grunn til å høyra når dokumentaristguru Alex Gibney ropar. Tenk Enron: The Smartest Guys in the Room (2005) eller Going Clear: Scientology and the Prison of Belief (2015), for å nemna eit par. Han har ei utruleg evne til å få folk i tale, folk som er djupt og direkte involverte, som har integritet og torer fortelja, kanskje fordi Gibney har så høg stjerne at det er ei tillitserklæring å stilla opp i hans dokumentarar, i begge retningar.
Særleg gjer det inntrykk å møte dei som har vore seljarar av oksykodon, og som vart serverte ei lykkehistorie om dei lindrande evnene, som dei igjen overtydande prakka på farmasøytar, som igjen leverte ut via legar som skreiv ut reseptar. Og i siste ledd stod ungdom med kneplager som plutseleg skulle få same medisin som døyande kreftpasientar.
Innhaldsrikt
Del éin av denne dokumentaren i to episodar er kanskje mest medrivande, medan del to på mange måtar er mest sjokkerande, då det så tydeleg kjem fram kor godt kjennskap både styresmakter og politikarar må ha hatt til kva som gjekk føre seg.
I The Crime of the Century får du historia heilt frå oppdaginga av opiumsvalmuane og fram til pasientar som sjølve blir produsentar og sel på svartebørsen i Breaking Bad-stil. Korleis kunne eit så potent rusmiddel seljast legitimt over disk i sånne kvanta?
Teorien om at smerteterskelen vår er så låg at det skal ingenting til før vi vil prøva å lindra, er interessant. Til og med nokre av slemmingane som har tent seg rike på dette, klarar å sjå kor ille utviklinga har vorte. Det er ein raus og lur innfallsvinkel å ta for seg eit par av desse for å visa at også dei ein gong var unge og ukorrumperte, at dei også har kjensler, at alle kan bli forførte av pengar.
Og så er det trygg avstand til USA, sjølv om me altså ikkje går klar her heime heller. Såleis kan Alex Gibneys siste djupdykk sjåast med forsiktig skadefryd, slik dei ofte kan.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Alex Gibney
The Crime of the Century
Miniserie HBO
Kring ein halv million amerikanarar har døydd av overdose frå lovleg utskrivne smertestillande medisinar sidan 2000. Då er det gjerne på tide å gå den mektige legemiddelindustrien etter i saumane – og håpa på at han kanskje for ein gongs skuld vert stilt til ansvar.
Gibney
Den mykje omtala opioidkrisa har lenge vore eit fenomen knytt til USA, men som Dag og Tids Per Anders Todal kunne visa her i avisa for eit par veker sidan, er ikkje Noreg uskuldsreint lenger. Me høyrer berre ikkje så mykje om det.
Tittelen The Crime of the Century er reine ord for pengane, og det er grunn til å høyra når dokumentaristguru Alex Gibney ropar. Tenk Enron: The Smartest Guys in the Room (2005) eller Going Clear: Scientology and the Prison of Belief (2015), for å nemna eit par. Han har ei utruleg evne til å få folk i tale, folk som er djupt og direkte involverte, som har integritet og torer fortelja, kanskje fordi Gibney har så høg stjerne at det er ei tillitserklæring å stilla opp i hans dokumentarar, i begge retningar.
Særleg gjer det inntrykk å møte dei som har vore seljarar av oksykodon, og som vart serverte ei lykkehistorie om dei lindrande evnene, som dei igjen overtydande prakka på farmasøytar, som igjen leverte ut via legar som skreiv ut reseptar. Og i siste ledd stod ungdom med kneplager som plutseleg skulle få same medisin som døyande kreftpasientar.
Innhaldsrikt
Del éin av denne dokumentaren i to episodar er kanskje mest medrivande, medan del to på mange måtar er mest sjokkerande, då det så tydeleg kjem fram kor godt kjennskap både styresmakter og politikarar må ha hatt til kva som gjekk føre seg.
I The Crime of the Century får du historia heilt frå oppdaginga av opiumsvalmuane og fram til pasientar som sjølve blir produsentar og sel på svartebørsen i Breaking Bad-stil. Korleis kunne eit så potent rusmiddel seljast legitimt over disk i sånne kvanta?
Teorien om at smerteterskelen vår er så låg at det skal ingenting til før vi vil prøva å lindra, er interessant. Til og med nokre av slemmingane som har tent seg rike på dette, klarar å sjå kor ille utviklinga har vorte. Det er ein raus og lur innfallsvinkel å ta for seg eit par av desse for å visa at også dei ein gong var unge og ukorrumperte, at dei også har kjensler, at alle kan bli forførte av pengar.
Og så er det trygg avstand til USA, sjølv om me altså ikkje går klar her heime heller. Såleis kan Alex Gibneys siste djupdykk sjåast med forsiktig skadefryd, slik dei ofte kan.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.