Linsemagi
Eg synest du skal unna deg ein tur ut i naturen på næraste kino.
Pallaskatten, òg kalla steppekatt, lever på høgtliggjande stepper i Asia, frå Iran til Kina og Mongolia.
Foto: Storytelling Media
Dokumentar
Regi: Marie Amiguet, Vincent Munier
Snøleoparden (orig. tittel: La panthère des neiges)
Med: Marie Amiguet, Vincent Munier, Sylvain Tesson
Kinofilm
Væpna til tennene med kamuflasjeutstyr og fotografiapparat vandrar trioen Marie Amiguet, Munier og Sylvain langs Det tibetanske platået på jakt etter den sky snøleoparden. Meir lette å få auge på er dei mange andre vakre dyra som lever utan innblanding frå menneske, som om det var sånn verda skulle vore.
Nasjonalgeografi
Kor ubetydelege er me ikkje eigentleg som art? Det er ikkje små spørsmål som vert stilte oppi dei høge, bratte tibetanske fjella. Kanskje alle burde lura på dette iblant, all den tid me forserer kloden som om han eksisterte berre for at menneska skulle herpa han opp til det ugjenkjennelege.
Utover desse filosoferingane er Snøleoparden for det meste ein film som senkar blodtrykket ditt heller enn å auka det. Rett nok kan synet av ein diger jakokse i brunst som står og stampar og stirar mot kamera, få opp pulsen, men elles er det som å vera på tur med Sverre M. Fjelstad, den gamle Naturmagasinet-ringreven på NRK: ei blanding av låg kommentering av det som skjer, lange sekvensar med venting, og så «Oi! Såg du det?», før telelinsa igjen sveipar over landskapet.
Utstyret er nok nokre hakk kvassare enn i førre tusenåret, noko som gjer at dei franske følgjesveinane våre fangar fascinerande scener mellom anna med eit ventekamera som filmar døgnet rundt. Det er noko spesielt med å observera dyra utan at dei veit om det. Men som Munier seier: Viss det er nokon som vert observerte, så er det han og turfølgjet.
Mjau!
Blåsau, taterfalk, jernspurv, pipehare, pallaskatt – pallaskatt! For eit makelaust dyr! Det ser ut som den lubnaste, søtaste kattepusen, der han tassar prøvande rundt på potane sine, men idet blikket lyfter seg, ser ein – som forteljaren i filmen, Sylvain, seier – at den som prøver å klappa denne kjetta, kan koma til å bøta med livet.
«På fem tusen meters høgde er me berre fjottar», seier stjernefotograf Vincent Munier. Og fotografia hans glitrar verkeleg som stjerner, til liks med filminga til Marie Amiguet. At dei har hanka prisar inn på dette tid- og ressurskrevjande prosjektet, er heilt til å forstå.
Det er ei stor, stor glede at enkelte kinoar ser seg mon i å setja filmen opp, for å sjå Snøleoparden på stort lerret er ganske så spektakulært. Både vaksne og ungar vil kosa seg med denne, og at «jorda stinkar av menneske» som Sylvain seier, det har nok ingen vondt av å tenka litt på.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Marie Amiguet, Vincent Munier
Snøleoparden (orig. tittel: La panthère des neiges)
Med: Marie Amiguet, Vincent Munier, Sylvain Tesson
Kinofilm
Væpna til tennene med kamuflasjeutstyr og fotografiapparat vandrar trioen Marie Amiguet, Munier og Sylvain langs Det tibetanske platået på jakt etter den sky snøleoparden. Meir lette å få auge på er dei mange andre vakre dyra som lever utan innblanding frå menneske, som om det var sånn verda skulle vore.
Nasjonalgeografi
Kor ubetydelege er me ikkje eigentleg som art? Det er ikkje små spørsmål som vert stilte oppi dei høge, bratte tibetanske fjella. Kanskje alle burde lura på dette iblant, all den tid me forserer kloden som om han eksisterte berre for at menneska skulle herpa han opp til det ugjenkjennelege.
Utover desse filosoferingane er Snøleoparden for det meste ein film som senkar blodtrykket ditt heller enn å auka det. Rett nok kan synet av ein diger jakokse i brunst som står og stampar og stirar mot kamera, få opp pulsen, men elles er det som å vera på tur med Sverre M. Fjelstad, den gamle Naturmagasinet-ringreven på NRK: ei blanding av låg kommentering av det som skjer, lange sekvensar med venting, og så «Oi! Såg du det?», før telelinsa igjen sveipar over landskapet.
Utstyret er nok nokre hakk kvassare enn i førre tusenåret, noko som gjer at dei franske følgjesveinane våre fangar fascinerande scener mellom anna med eit ventekamera som filmar døgnet rundt. Det er noko spesielt med å observera dyra utan at dei veit om det. Men som Munier seier: Viss det er nokon som vert observerte, så er det han og turfølgjet.
Mjau!
Blåsau, taterfalk, jernspurv, pipehare, pallaskatt – pallaskatt! For eit makelaust dyr! Det ser ut som den lubnaste, søtaste kattepusen, der han tassar prøvande rundt på potane sine, men idet blikket lyfter seg, ser ein – som forteljaren i filmen, Sylvain, seier – at den som prøver å klappa denne kjetta, kan koma til å bøta med livet.
«På fem tusen meters høgde er me berre fjottar», seier stjernefotograf Vincent Munier. Og fotografia hans glitrar verkeleg som stjerner, til liks med filminga til Marie Amiguet. At dei har hanka prisar inn på dette tid- og ressurskrevjande prosjektet, er heilt til å forstå.
Det er ei stor, stor glede at enkelte kinoar ser seg mon i å setja filmen opp, for å sjå Snøleoparden på stort lerret er ganske så spektakulært. Både vaksne og ungar vil kosa seg med denne, og at «jorda stinkar av menneske» som Sylvain seier, det har nok ingen vondt av å tenka litt på.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Å sjå Snøleoparden på stort lerret er ganske så spektakulært.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.