Lågmælt tragedie
Tapt barndom vekkjer ikkje valdsame kjensler, anna enn i premissen.
Tolv år gamle Dalva (Zelda Samson) bur åleine saman med far sin. Ein kveld blir ho henta av politiet og flytta til ein ungdomsinstitusjon.
Foto: Storytelling
Drama
Regi: Emmanuelle Nicot
Tapt barndom (Orig. tittel: Dalva)
Med: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy
Kinofilm
I ein dramatisk politiaksjon blir tolv år gamle Dalva (Samson) teken frå faren og heimen og flytta over på ein ungdomsinstitusjon. Ho nektar hardnakka for at han har gjort overgrep mot henne, men det overtyder ingen, inkludert ungdomsarbeidar Jayden (Manenti).
På skulen ser dei rart på den nye eleven i dameklede, og det er ikkje all verda støtte å få frå romkamerat Samia (Guirassy).
Ubehageleg
Dalva trippar over golvet, tek seg til håret og rettar på ei hårnål. Den elegante drakta ser totalt malplassert ut på den vesle jenta, og det i seg sjølv er forstyrrande. Eg tenkjer på Jodie Foster og hennar rolle som barnesexarbeidar i Taxi Driver (1976) og same året i Bugsy Malone (1976), der alle skodespelarane er barn som spelar gangsterar.
Eg håpar Zelda Samson har fått betre rettleiing enn det Foster fortel frå Martin Scorseses metode under innspelinga av Taxi Driver... Akkurat det er eg relativt trygg på, for det er noko overraskande lite ubehageleg med Tapt barndom.
Sjølvsagt er tanken på at ein far vil forgripa seg på denne måten, halda barnet sitt isolert for omverda og kle jenta opp i vaksenkle, nærast uuthaldeleg pervers. Premissen er lagd, og regissør Emmanuelle Nicot har nok gått mange rundar for å landa balansen.
Usikker
Det høyrest jo fælt ut å seia, men ho har kanskje landa i tryggaste laget. Ikkje dermed sagt at problemstillingane vert unngått, men det er eit så enormt tema at alt kjennest noko overflatisk. Eg stussar også på ein del tiltak, men dette kan naturlegvis vera kulturforskjellar, og eg kjenner på ingen måte det belgiske barnevernet.
At Jayden, ein godt vaksen mann, er hennar næraste tillitsperson på institusjonen, verkar pussig, nesten plassert for å skapa nye spenningar – som det jo gjer, så filmatisk har det innlysande ein funksjon. Spenningar er det også mellom Dalva og romkamerat Samia, ein karakter som får god plass og som utfyller tittelen Tapt barndom.
Det er interessant at så kontroversielle tema som incest, overgrep og barnevern kan gjerast om til ein såpass tam film. Det gjer det jo meir overkomeleg å sjå på, men er det ein bra ting eigentleg? Sjølv om det er fin framdrift, karakterane er likande, så kjenner eg meg ein smule likesæl. Det kan vel ikkje vera bra.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Emmanuelle Nicot
Tapt barndom (Orig. tittel: Dalva)
Med: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy
Kinofilm
I ein dramatisk politiaksjon blir tolv år gamle Dalva (Samson) teken frå faren og heimen og flytta over på ein ungdomsinstitusjon. Ho nektar hardnakka for at han har gjort overgrep mot henne, men det overtyder ingen, inkludert ungdomsarbeidar Jayden (Manenti).
På skulen ser dei rart på den nye eleven i dameklede, og det er ikkje all verda støtte å få frå romkamerat Samia (Guirassy).
Ubehageleg
Dalva trippar over golvet, tek seg til håret og rettar på ei hårnål. Den elegante drakta ser totalt malplassert ut på den vesle jenta, og det i seg sjølv er forstyrrande. Eg tenkjer på Jodie Foster og hennar rolle som barnesexarbeidar i Taxi Driver (1976) og same året i Bugsy Malone (1976), der alle skodespelarane er barn som spelar gangsterar.
Eg håpar Zelda Samson har fått betre rettleiing enn det Foster fortel frå Martin Scorseses metode under innspelinga av Taxi Driver... Akkurat det er eg relativt trygg på, for det er noko overraskande lite ubehageleg med Tapt barndom.
Sjølvsagt er tanken på at ein far vil forgripa seg på denne måten, halda barnet sitt isolert for omverda og kle jenta opp i vaksenkle, nærast uuthaldeleg pervers. Premissen er lagd, og regissør Emmanuelle Nicot har nok gått mange rundar for å landa balansen.
Usikker
Det høyrest jo fælt ut å seia, men ho har kanskje landa i tryggaste laget. Ikkje dermed sagt at problemstillingane vert unngått, men det er eit så enormt tema at alt kjennest noko overflatisk. Eg stussar også på ein del tiltak, men dette kan naturlegvis vera kulturforskjellar, og eg kjenner på ingen måte det belgiske barnevernet.
At Jayden, ein godt vaksen mann, er hennar næraste tillitsperson på institusjonen, verkar pussig, nesten plassert for å skapa nye spenningar – som det jo gjer, så filmatisk har det innlysande ein funksjon. Spenningar er det også mellom Dalva og romkamerat Samia, ein karakter som får god plass og som utfyller tittelen Tapt barndom.
Det er interessant at så kontroversielle tema som incest, overgrep og barnevern kan gjerast om til ein såpass tam film. Det gjer det jo meir overkomeleg å sjå på, men er det ein bra ting eigentleg? Sjølv om det er fin framdrift, karakterane er likande, så kjenner eg meg ein smule likesæl. Det kan vel ikkje vera bra.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.
Foto: Eva Furseth
Retrobølgje på Haustutstillinga
Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.
Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.
Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB
Pengar er makt
Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.
Donald Trump og Kamala Harris handhelsa før presidentdebatten i vippestaten Pennsylvania på onsdag.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB
– Det viktigaste valet i manns minne
For USA handlar det komande presidentvalet om det amerikanske demokratiet, meiner skribent og forfattar Jan Arild Snoen.
Tidlegare president Donald Trump og visepresident Kamala Harris i presidentdebatten onsdag denne veka.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB