Kunstnarsvepa
Dei galne har det ikkje alltid godt, og endå verre er det
for ungane deira.
Maria Bonnevie spelar kunstnarbohem og mor til Bo (Casper Falck-Løvås) og Jill (Ylva Bjørkaas Thedin).
Foto: Ragna Jorming / Hummelfilm
Drama
Regi: Camilla Strøm Henriksen
Føniks
Med: Ylva Bjørkaas Thedin,
Maria Bonnevie, Casper Falck-Løvås
I ei rotete, men bohemsk koseleg leilegheit bur unge Jill (Thedin) saman med den alkoholiserte, arbeidslause kunstnarmora Astrid (Bonnevie) og veslebroren Bo (Falck-Løvås). Det går frå vondt til verre når Astrid vert innkalla til jobbintervju.
Kunstnarane
Føniks er den mange gongar fortalde historia om kor gale det går når eksentriske, egoistiske kunstnarsjeler får ungar. Det må vera kjedeleg å vera jazzmusikar (alltid i kvit lindress) eller tekstilkunstnar (alltid i flagrande gevant) og stadig få servert denne leksa om kor lite skikka dei er til å vera foreldre. Og desse klisjeane får diverre altfor stor plass i Henriksens regidebut. Eit snev av nyansering hadde gjort seg, og til og med fått fram bodskapen endå betre. For det er eit trist syn, ungar som går for lut og kaldt vatn, og ikkje berre det, men ungar som må oppføra seg som forstandige vaksne når det skortar på evnene hjå omsorgspersonane. Når mora sperrar opp auga så heile augeepla viser, så tenker eg berre at det ser ut som Maria Bonnevie som spelar teater. Litt underdriving har sjeldan skadd, men så har ikkje subtil nødvendigvis vore eit nykkelord i prosessen her.
Flink jente
Unge Ylva Bjørkaas Thedin i rolla som dottera Jill får godt fram dei uuttala frustrasjonane som ligg hjå ein fjortenåring som på ingen måte burde takla dei sjølvsentrerte innfalla til mora og faren til kvar tid. Slik har nok mange det, om ikkje så til dei grader som her. Føniks er ein film om både psykisk sjukdom, barnevern og foreldreansvar, utan at eg føler at eg kjem skikkeleg nær nokon kjerne. Tvert imot kjenner eg meg likegyldig til mykje av det. Det kan ha å gjera med at eg kjenner null sympati for mora og faren, dei viser knapt nokon som helst oppbyggande kvalitetar, og dermed byggjer eg heller ikkje opp noka forventning til endring. Resultatet blir ei flat reaksjonskurve. Stakkars Jill, men det er jo berre på film. Slik skal eg vel helst ikkje tenkja? Og nei, den ustanselege, insisterande filmmusikken hjelper ikkje – eg er i det store og heile urørt av Føniks.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Camilla Strøm Henriksen
Føniks
Med: Ylva Bjørkaas Thedin,
Maria Bonnevie, Casper Falck-Løvås
I ei rotete, men bohemsk koseleg leilegheit bur unge Jill (Thedin) saman med den alkoholiserte, arbeidslause kunstnarmora Astrid (Bonnevie) og veslebroren Bo (Falck-Løvås). Det går frå vondt til verre når Astrid vert innkalla til jobbintervju.
Kunstnarane
Føniks er den mange gongar fortalde historia om kor gale det går når eksentriske, egoistiske kunstnarsjeler får ungar. Det må vera kjedeleg å vera jazzmusikar (alltid i kvit lindress) eller tekstilkunstnar (alltid i flagrande gevant) og stadig få servert denne leksa om kor lite skikka dei er til å vera foreldre. Og desse klisjeane får diverre altfor stor plass i Henriksens regidebut. Eit snev av nyansering hadde gjort seg, og til og med fått fram bodskapen endå betre. For det er eit trist syn, ungar som går for lut og kaldt vatn, og ikkje berre det, men ungar som må oppføra seg som forstandige vaksne når det skortar på evnene hjå omsorgspersonane. Når mora sperrar opp auga så heile augeepla viser, så tenker eg berre at det ser ut som Maria Bonnevie som spelar teater. Litt underdriving har sjeldan skadd, men så har ikkje subtil nødvendigvis vore eit nykkelord i prosessen her.
Flink jente
Unge Ylva Bjørkaas Thedin i rolla som dottera Jill får godt fram dei uuttala frustrasjonane som ligg hjå ein fjortenåring som på ingen måte burde takla dei sjølvsentrerte innfalla til mora og faren til kvar tid. Slik har nok mange det, om ikkje så til dei grader som her. Føniks er ein film om både psykisk sjukdom, barnevern og foreldreansvar, utan at eg føler at eg kjem skikkeleg nær nokon kjerne. Tvert imot kjenner eg meg likegyldig til mykje av det. Det kan ha å gjera med at eg kjenner null sympati for mora og faren, dei viser knapt nokon som helst oppbyggande kvalitetar, og dermed byggjer eg heller ikkje opp noka forventning til endring. Resultatet blir ei flat reaksjonskurve. Stakkars Jill, men det er jo berre på film. Slik skal eg vel helst ikkje tenkja? Og nei, den ustanselege, insisterande filmmusikken hjelper ikkje – eg er i det store og heile urørt av Føniks.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?