JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

James Baldwins odyssé

Altfor mykje av det James Baldwin påpeikar på seksti- og syttitalet, er enno aktuelt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattar James Baldwin på kontoret i heimen i St. Paul de Vence i Sør-Frankrike i 1983.

Forfattar James Baldwin på kontoret i heimen i St. Paul de Vence i Sør-Frankrike i 1983.

Foto: AP Photo / NTB scanpix

Forfattar James Baldwin på kontoret i heimen i St. Paul de Vence i Sør-Frankrike i 1983.

Forfattar James Baldwin på kontoret i heimen i St. Paul de Vence i Sør-Frankrike i 1983.

Foto: AP Photo / NTB scanpix

3263
20170616
3263
20170616

Dokumentar

Regi: Raoul Peck

I Am Not Your Negro

Med: James Baldwin, Malcolm X, Martin Luther King

I 1979 fekk forfattar James Baldwin (1924–1987) i oppdrag å skriva historia om Amerika gjennom sine døde vener Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King. Agenten mottok berre tretti sider av det påbyrja manuset til Remember this house. Desse sidene, lesne av Samuel L. Jackson, dannar grunnlaget for ein kollasj der populærhistorie og borgarrettshistorie til saman fortel historia om den framleis pågåande kampen mot undertrykking av dei svarte i USA.

Oppvakninga

Oppsummeringa Baldwin drista seg til, er vakker og poetisk, samstundes som at ho har tyngde som politisk manifest. Likevel freista han ikkje verta politikar, men var, som han sjølv seier, eit vitne. Saman med dei innflytelsesrike venene sine reiste han rundt i USA og observerte den uretten som nesten ikkje er til å fatta i dag, berre nokre tiår seinare. Segregeringa hadde han hatt på avstand i all den tid han budde i Paris saman med partnaren Lucien, og ingen kritiserte han for verken hudfarge eller legning. Det som møtte han attende i heimlandet, fekk han til å vakna frå den vene vankunna han hadde omslutta seg med i eksil. Brått såg han korleis onkel Tom trong ei kraftig oppvakning: Kor lenge kan ein tilgje i staden for å hemna?

Indignert

Morda på venene hans var ufattelege for Baldwin, men det som er så trist, er kor ufattelege dei enno verkar og kor stort tapet framleis er. For kvart tapt liv oppstod tomrommet etter sjølve Håpet. Dei systemiske urettane har endra seg, men dei er langt frå forsvunne. Det ser ein att i fengselssystemet, skulesystemet og rettssystemet som byggjer opp USA. Kunne det sett annleis ut om King eller Malcolm X hadde fått leva? Hadde Baldwin fått sett fleire farga førebilete på film enn dei stereotype tenarane og slemme forbrytarane, hadde dei kome til makta? Med hjelp av mengder av filmklipp får du trykt trynet fullt av bilete som kan få deg til å raudne av indignasjon. Med Guess who’s coming to dinner (1967) kom ein av dei fyrste filmane der ein svart mann er kjærast med ei kvit dame. J. Edgar Hoover og FBI jakta framleis på den raude faren, og i arkivklyppet frå 1966 ser ein demonstrantar med plakatar pålydande «Raseblanding er kommunisme». Ein skal hugsa på historisk kontekst, men ikkje som unnskyldning for dumskap på grensa til vondskap.

Svart/kvitt

Baldwin var alltid klar på at han ikkje ville vera med på å redusera kvite folk til å generelt vera fienden, men det er tydeleg at det vart vanskelegare for han etter alt han såg på vegen, i demonstrasjonar, i media – og ikkje minst det han ikkje såg: framstillinga av svarte som likeverdige individ. Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg. Det skulle berre mangla. Frank Zappa skildrar Watts-raseopptøyane i 1965 med songen «Trouble Every Day», og for å sitera han: «I’m not black, but there’s a whole lot of times I wish I could say I’m not white.»

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Dokumentar

Regi: Raoul Peck

I Am Not Your Negro

Med: James Baldwin, Malcolm X, Martin Luther King

I 1979 fekk forfattar James Baldwin (1924–1987) i oppdrag å skriva historia om Amerika gjennom sine døde vener Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King. Agenten mottok berre tretti sider av det påbyrja manuset til Remember this house. Desse sidene, lesne av Samuel L. Jackson, dannar grunnlaget for ein kollasj der populærhistorie og borgarrettshistorie til saman fortel historia om den framleis pågåande kampen mot undertrykking av dei svarte i USA.

Oppvakninga

Oppsummeringa Baldwin drista seg til, er vakker og poetisk, samstundes som at ho har tyngde som politisk manifest. Likevel freista han ikkje verta politikar, men var, som han sjølv seier, eit vitne. Saman med dei innflytelsesrike venene sine reiste han rundt i USA og observerte den uretten som nesten ikkje er til å fatta i dag, berre nokre tiår seinare. Segregeringa hadde han hatt på avstand i all den tid han budde i Paris saman med partnaren Lucien, og ingen kritiserte han for verken hudfarge eller legning. Det som møtte han attende i heimlandet, fekk han til å vakna frå den vene vankunna han hadde omslutta seg med i eksil. Brått såg han korleis onkel Tom trong ei kraftig oppvakning: Kor lenge kan ein tilgje i staden for å hemna?

Indignert

Morda på venene hans var ufattelege for Baldwin, men det som er så trist, er kor ufattelege dei enno verkar og kor stort tapet framleis er. For kvart tapt liv oppstod tomrommet etter sjølve Håpet. Dei systemiske urettane har endra seg, men dei er langt frå forsvunne. Det ser ein att i fengselssystemet, skulesystemet og rettssystemet som byggjer opp USA. Kunne det sett annleis ut om King eller Malcolm X hadde fått leva? Hadde Baldwin fått sett fleire farga førebilete på film enn dei stereotype tenarane og slemme forbrytarane, hadde dei kome til makta? Med hjelp av mengder av filmklipp får du trykt trynet fullt av bilete som kan få deg til å raudne av indignasjon. Med Guess who’s coming to dinner (1967) kom ein av dei fyrste filmane der ein svart mann er kjærast med ei kvit dame. J. Edgar Hoover og FBI jakta framleis på den raude faren, og i arkivklyppet frå 1966 ser ein demonstrantar med plakatar pålydande «Raseblanding er kommunisme». Ein skal hugsa på historisk kontekst, men ikkje som unnskyldning for dumskap på grensa til vondskap.

Svart/kvitt

Baldwin var alltid klar på at han ikkje ville vera med på å redusera kvite folk til å generelt vera fienden, men det er tydeleg at det vart vanskelegare for han etter alt han såg på vegen, i demonstrasjonar, i media – og ikkje minst det han ikkje såg: framstillinga av svarte som likeverdige individ. Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg. Det skulle berre mangla. Frank Zappa skildrar Watts-raseopptøyane i 1965 med songen «Trouble Every Day», og for å sitera han: «I’m not black, but there’s a whole lot of times I wish I could say I’m not white.»

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis