JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Iransk film, altså!

Av og til er det herleg å generalisera: Uten skyld føyer seg inn i rekka over særs sjåverdige filmar frå Iran.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Maryam Moghadam spelar enka Mina. Den døve dottera vert spelt av Avin Poor Raoufi.

Maryam Moghadam spelar enka Mina. Den døve dottera vert spelt av Avin Poor Raoufi.

Foto: Storytelling Media

Maryam Moghadam spelar enka Mina. Den døve dottera vert spelt av Avin Poor Raoufi.

Maryam Moghadam spelar enka Mina. Den døve dottera vert spelt av Avin Poor Raoufi.

Foto: Storytelling Media

2594
20220506
2594
20220506

Drama

Regi: Behtash Sanaeeha

Uten skyld (Orig. tittel: Ghasideyeh gave sefid)

Med: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Avin Poor Raoufi
Kinofilm

Etter at mannen blir uskuldig avretta, har Mina (Moghadem) nokre mildt sagt steile utfordringar framfor seg og den døve dottera Bita (Raoufi). Når Reza (Far) dukkar opp på døra, får ho stygge blikk av naboane, men også pengar som Reza skulda den døde mannen hennar. Det viser seg etter kvart at han står i skuld på meir enn økonomisk vis.

Kyr og skaut

I Koranen er den kvite kua eit symbol for ein uskuldig person dømd til døden. Det er ikkje noko rettssystem som går inn for ein praksis der uskuldige mistar livet, men i Iran blir dødsstraff samtidig sett på som ein menneskerett. I alle fall i følgje dommarkollegaen til Reza.

Det skortar ikkje på problemstillingar som er vanskelege å få hovudet sitt rundt i Uten skyld. Vesle Bita, fantastisk spela av Avin Poor Raoufi, elskar film og ser helst gamle iranske filmar. Det er frustrerande å sjå klipp frå syttitalet der kvinnene går utan skaut og dansar i gatene. Bita påpeikar det aldri, heller ikkje mora eller andre i filmen, men som sjåar blir sidestillinga nærast sjokkerande. Særleg når ein observerer Minas resignerte reaksjon på uretten som blir gjort mot henne. Éin ting er eit rettsvesen som knapt vedkjenner at dei har gjort henne til enke ved ein feil, ein annan ting er samfunnet som driv moralsk fordømming for dei mest uskuldige handlingar. Det er til å riva seg i håret over. Eller skautet, då.

Skråinnblikk

Det er ikkje noko nytt at dei er fremst i verda, men dei siste vekene har det verkeleg vore iransk filmfest med både Veien videre (regi: Panah Panahi) og En helt (regi: Asghar Farhadi). Og så kjem Uten skyld og berre stadfestar festen: Her er så mykje som skjer, så rask framdrift og kjenslemessige hopp og fabelaktig skodespel.

Det underliggande hemnaspektet ligg stadig og lurar under overflata, for ikkje å seia heilt oppi dagen, men overskuggar ikkje det meir sympatiske rettferdsaspektet. Og noko som er vanskeleg ikkje å påpeika, er at det ikkje er fritt for element av såpeopera. Ein del store avgjerder vert tekne omtrent utan at det vert kommentert eingong, nesten på grensa til påfallande. Men mest av alt sørgjer det for at handlinga aldri vert kjedeleg, og kanskje fleire filmskaparar kunne lært noko av denne effektiviteten i historieforteljing?

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Behtash Sanaeeha

Uten skyld (Orig. tittel: Ghasideyeh gave sefid)

Med: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Avin Poor Raoufi
Kinofilm

Etter at mannen blir uskuldig avretta, har Mina (Moghadem) nokre mildt sagt steile utfordringar framfor seg og den døve dottera Bita (Raoufi). Når Reza (Far) dukkar opp på døra, får ho stygge blikk av naboane, men også pengar som Reza skulda den døde mannen hennar. Det viser seg etter kvart at han står i skuld på meir enn økonomisk vis.

Kyr og skaut

I Koranen er den kvite kua eit symbol for ein uskuldig person dømd til døden. Det er ikkje noko rettssystem som går inn for ein praksis der uskuldige mistar livet, men i Iran blir dødsstraff samtidig sett på som ein menneskerett. I alle fall i følgje dommarkollegaen til Reza.

Det skortar ikkje på problemstillingar som er vanskelege å få hovudet sitt rundt i Uten skyld. Vesle Bita, fantastisk spela av Avin Poor Raoufi, elskar film og ser helst gamle iranske filmar. Det er frustrerande å sjå klipp frå syttitalet der kvinnene går utan skaut og dansar i gatene. Bita påpeikar det aldri, heller ikkje mora eller andre i filmen, men som sjåar blir sidestillinga nærast sjokkerande. Særleg når ein observerer Minas resignerte reaksjon på uretten som blir gjort mot henne. Éin ting er eit rettsvesen som knapt vedkjenner at dei har gjort henne til enke ved ein feil, ein annan ting er samfunnet som driv moralsk fordømming for dei mest uskuldige handlingar. Det er til å riva seg i håret over. Eller skautet, då.

Skråinnblikk

Det er ikkje noko nytt at dei er fremst i verda, men dei siste vekene har det verkeleg vore iransk filmfest med både Veien videre (regi: Panah Panahi) og En helt (regi: Asghar Farhadi). Og så kjem Uten skyld og berre stadfestar festen: Her er så mykje som skjer, så rask framdrift og kjenslemessige hopp og fabelaktig skodespel.

Det underliggande hemnaspektet ligg stadig og lurar under overflata, for ikkje å seia heilt oppi dagen, men overskuggar ikkje det meir sympatiske rettferdsaspektet. Og noko som er vanskeleg ikkje å påpeika, er at det ikkje er fritt for element av såpeopera. Ein del store avgjerder vert tekne omtrent utan at det vert kommentert eingong, nesten på grensa til påfallande. Men mest av alt sørgjer det for at handlinga aldri vert kjedeleg, og kanskje fleire filmskaparar kunne lært noko av denne effektiviteten i historieforteljing?

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis