JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ein effektiv fordomsknusar

Det verste med Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) er at ikkje fleire av filmane kjem på norsk kino eller TV. Folkeopplysning og god filmkunst treng vi meir enn nokosinne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den argentinske regissøren Juan Solanas har lage film om motstanden mot dei strenge abortlovene i landet.

Den argentinske regissøren Juan Solanas har lage film om motstanden mot dei strenge abortlovene i landet.

Foto frå filmen

Den argentinske regissøren Juan Solanas har lage film om motstanden mot dei strenge abortlovene i landet.

Den argentinske regissøren Juan Solanas har lage film om motstanden mot dei strenge abortlovene i landet.

Foto frå filmen

3802
20191004
3802
20191004

janh@landro.bergen.no

150 langfilmar, om lag like mykje dokumentar og fiksjon, 40 norske og utanlandske kortfilmar, 550 framsyningar og 70.000 publikummarar, av desse over 30.000 skuleborn. BIFF er ikkje berre landets største i sitt slag, han er òg den viktigaste. Festivalen syner kor farleg og merkeleg, men også kor vakker verda kan vere. Her er det kunnskap og innsikt å hente, nok til å innsjå at verda ikkje alltid er slik vi trur ho er. På BIFF står fordommar for fall.

Eit godt døme er den amerikanske dokumentaren Hail Satan? (regi: Penny Lane). Det vesle eg trudde eg visste om satanisme og satanistar blir heilt snudd på hovudet i møte med The Satanic Temple. For både denne og andre sataniske organisasjonar i USA er viktige pådrivarar for ytrings- og religionsfridom og slåst særleg mot religiøst hykleri og sneversyn, slik det især kjem til uttrykk i mange kristenkonservative miljø.

Desse folka trur ikkje på ein verkeleg satan, men ser han som metafor for opprør mot tyranniet. Kvinnefrigjering, likestilling, fri abort, religiøs pluralisme og sosial og økonomisk rettvise er blant kampsakene deira. Slik eg tolkar denne opplysande filmen, er dei meir ei protestrørsle enn eit trussamfunn. Dette kunne vi trenge her i landet òg.

Portrettet av antikvalfangstpioneren Paul Watson, slik Lesley Chilcott teiknar det i dokumentaren Watson, er heller ikkje som vi plar sjå det i Noreg. Men etter 110 minutt står det klart for meg at Paul Watson ikkje berre er ein mann med ei uvanleg sterk overtyding, han er også fullt ut i stand til å argumentere for henne – og med fare for eige (og andres) liv ta konsekvensane av synet sitt. At framtida er på hans side, er det ingen grunn til å tvile på.

Menneskerettar

I samarbeid med Rafto-stiftinga syner BIFF filmar som dokumenterer stoda for menneskerettane kringom i verda. Det er temmeleg nedslåande. Ta Argentina, til dømes, der kvinner som søker abort, blir trakasserte på det verste av helsevesenet. Dødsraten for dei som vel illegal abort, er skremmande, men ei dogmatisk kyrkje og konservative politikarar nektar å opne for fri abort, trass i kunnskap om dei groteske utslaga lova gir i dag. Juan Solanas står bak filmen Que Sea Ley (Let It Be Law).

Eit anna samarbeid, med Universitet i Bergen, resulterer i eit program med framifrå dokumentarfilmar frå ulike forskingsfrontar. I Almost Human lèt danske Jeppe Rønde ti internasjonalt anerkjende forskarar frå ulike fagfelt snakke om dei utfordringane menneskeslekta står overfor i ei verd som endrar seg stadig raskare. Ein robot kjem også til orde. Saman med vakre bilete frå universet får vi interessante tankar om eksistensen og vår plass i den store heilskapen. Ein sjeldan tankeeggande produksjon.

Faktabasert

Litt oppmuntring til slutt: Med dokumentaren 2040, som er ein karbonnøytral produksjon, syner australske Damon Gameaus at vi alt i dag har det som skal til for å snu utvikinga på kloden i rett lei. Han serverer oss det han kallar «faktabaserte draumar» om korleis energiproduksjon ved hjelp av solcellepanel kan desentraliserast, demokratiserast og gi kraft til alle, korleis effektiv bildeling med førarlause bilar kan redusere biltettleiken enormt, korleis såkalla regenerativt jordbruk kan auke matproduksjonen til å dekkje heile jordas behov, og korleis storproduksjon av algar kan gi havet nytt liv og mat til millionar.

Midlane finst, altså, men verda manglar djerve politikarar som kan nedkjempe globale økonomiske interesser og kortsynte nasjonale ambisjonar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

janh@landro.bergen.no

150 langfilmar, om lag like mykje dokumentar og fiksjon, 40 norske og utanlandske kortfilmar, 550 framsyningar og 70.000 publikummarar, av desse over 30.000 skuleborn. BIFF er ikkje berre landets største i sitt slag, han er òg den viktigaste. Festivalen syner kor farleg og merkeleg, men også kor vakker verda kan vere. Her er det kunnskap og innsikt å hente, nok til å innsjå at verda ikkje alltid er slik vi trur ho er. På BIFF står fordommar for fall.

Eit godt døme er den amerikanske dokumentaren Hail Satan? (regi: Penny Lane). Det vesle eg trudde eg visste om satanisme og satanistar blir heilt snudd på hovudet i møte med The Satanic Temple. For både denne og andre sataniske organisasjonar i USA er viktige pådrivarar for ytrings- og religionsfridom og slåst særleg mot religiøst hykleri og sneversyn, slik det især kjem til uttrykk i mange kristenkonservative miljø.

Desse folka trur ikkje på ein verkeleg satan, men ser han som metafor for opprør mot tyranniet. Kvinnefrigjering, likestilling, fri abort, religiøs pluralisme og sosial og økonomisk rettvise er blant kampsakene deira. Slik eg tolkar denne opplysande filmen, er dei meir ei protestrørsle enn eit trussamfunn. Dette kunne vi trenge her i landet òg.

Portrettet av antikvalfangstpioneren Paul Watson, slik Lesley Chilcott teiknar det i dokumentaren Watson, er heller ikkje som vi plar sjå det i Noreg. Men etter 110 minutt står det klart for meg at Paul Watson ikkje berre er ein mann med ei uvanleg sterk overtyding, han er også fullt ut i stand til å argumentere for henne – og med fare for eige (og andres) liv ta konsekvensane av synet sitt. At framtida er på hans side, er det ingen grunn til å tvile på.

Menneskerettar

I samarbeid med Rafto-stiftinga syner BIFF filmar som dokumenterer stoda for menneskerettane kringom i verda. Det er temmeleg nedslåande. Ta Argentina, til dømes, der kvinner som søker abort, blir trakasserte på det verste av helsevesenet. Dødsraten for dei som vel illegal abort, er skremmande, men ei dogmatisk kyrkje og konservative politikarar nektar å opne for fri abort, trass i kunnskap om dei groteske utslaga lova gir i dag. Juan Solanas står bak filmen Que Sea Ley (Let It Be Law).

Eit anna samarbeid, med Universitet i Bergen, resulterer i eit program med framifrå dokumentarfilmar frå ulike forskingsfrontar. I Almost Human lèt danske Jeppe Rønde ti internasjonalt anerkjende forskarar frå ulike fagfelt snakke om dei utfordringane menneskeslekta står overfor i ei verd som endrar seg stadig raskare. Ein robot kjem også til orde. Saman med vakre bilete frå universet får vi interessante tankar om eksistensen og vår plass i den store heilskapen. Ein sjeldan tankeeggande produksjon.

Faktabasert

Litt oppmuntring til slutt: Med dokumentaren 2040, som er ein karbonnøytral produksjon, syner australske Damon Gameaus at vi alt i dag har det som skal til for å snu utvikinga på kloden i rett lei. Han serverer oss det han kallar «faktabaserte draumar» om korleis energiproduksjon ved hjelp av solcellepanel kan desentraliserast, demokratiserast og gi kraft til alle, korleis effektiv bildeling med førarlause bilar kan redusere biltettleiken enormt, korleis såkalla regenerativt jordbruk kan auke matproduksjonen til å dekkje heile jordas behov, og korleis storproduksjon av algar kan gi havet nytt liv og mat til millionar.

Midlane finst, altså, men verda manglar djerve politikarar som kan nedkjempe globale økonomiske interesser og kortsynte nasjonale ambisjonar.

Damon Gameaus syner at vi alt i dag har det som skal til for å få utviklinga på kloden.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis