Dr. French og Mr. Moland
At Joshua French verkar så til dei grader truverdig, gjer Mordene i Kongo til ein særs lite truverdig film.
Moland (Tobias Santelmann) og French (Aksel Hennie) på veg til retten.
Foto: Friland Produksjon / Nordisk Film Distribusjon
Drama
Regi: Marius Holst
Mordene i Kongo
Med: Aksel Hennie, Tobias Santelmann, Ine Jansen
Kva skjedde eigentleg i Kongo med Joshua French og Tjostolv Moland? Ein av dei mest kjende mediesakene i Noreg har vorte gjord om til spelefilm. Det vil seia at det som finst av fakta, er sett inn i eit dramatisk plott der kva som eigentleg eigentleg skjedde, framleis er like uklart. Sjansen for at folk går og ser denne filmen, er svært stor. Og i den grad det blir kalla «basert på ei sann historie», gjer filmen krav på å bli teken som i det minste éi av sanningane. Då pliktar dei å søka balanse, og akkurat det er nesten fråverande i Mordene i Kongo.
Stakkars Joshua
Tenk, så har det kome ein film om Kongo der alle dei mørkhuda skodespelarane blir framstilte som enten slitsame lukkejegerar, slemme menn med gevær eller korrupte advokatar og dommarar. Det skal ikkje dermed seiast at alt er vel i Den demokratiske republikken Kongo, langt derifrå, men det bidreg kraftig til å vippa sympatien over på heltane våre – og ja, dei blir faktisk framstilte omtrent som heltar. Det er knapt nemnt noko om bakgrunn, oppvekst og kvifor dei har denne enorme lysta til å vera leigesoldatar. Aksel Hennie legg ansiktet sitt i dei mest innstuderte, bekymra faldane for å visa kor lite Joshua French eigentleg rår med det som skjer. Og kva er greia med å gje Joshua rolla som det primitive fengselets Mor Teresa? Tobias Santelmann har fått jobben med å tolka Tjostolv, ein karakter som tydeleg skal få skulda for alt som skjer. Stakkars, stakkars, stakkars Joshua som stadig er så uheldig – alt han ville, var jo å reisa ut på nye eventyr.
Factionfilm
Det er også noko med dialogen som ergrar meg – dei er så velformulerte og sjølvsikre heile vegen. Igjen, det er slik heltar snakkar. Dei me ikkje heiar på, skal stotra og vera i tvil – og der har du jammen meg dei utsende nordmennene og kvinnene frå Utanriksdepartementet i eit nøtteskal. Den oppdikta UD-utsende Ane Strøm Olsen (Jansen) bidreg med dei få glimta av at Joshua kanskje ikkje er heil ved likevel, men alt i alt står staten Noreg fram som ryggradslaus og paragrafryttarsk til det latterlege. Men kven vil sjå ein actionfilm om diplomati og juridiske labyrintar når ein kan sjå to sjølvutnemnde soldathelgenar kjempa mot ugga-bugga-menn i Aaaafrika. Å kalla Mordene i Kongo spekulativ er milde ordelag. At spekulasjonane går føre seg i godt over to timar, talar heller ikkje til filmens fordel.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Marius Holst
Mordene i Kongo
Med: Aksel Hennie, Tobias Santelmann, Ine Jansen
Kva skjedde eigentleg i Kongo med Joshua French og Tjostolv Moland? Ein av dei mest kjende mediesakene i Noreg har vorte gjord om til spelefilm. Det vil seia at det som finst av fakta, er sett inn i eit dramatisk plott der kva som eigentleg eigentleg skjedde, framleis er like uklart. Sjansen for at folk går og ser denne filmen, er svært stor. Og i den grad det blir kalla «basert på ei sann historie», gjer filmen krav på å bli teken som i det minste éi av sanningane. Då pliktar dei å søka balanse, og akkurat det er nesten fråverande i Mordene i Kongo.
Stakkars Joshua
Tenk, så har det kome ein film om Kongo der alle dei mørkhuda skodespelarane blir framstilte som enten slitsame lukkejegerar, slemme menn med gevær eller korrupte advokatar og dommarar. Det skal ikkje dermed seiast at alt er vel i Den demokratiske republikken Kongo, langt derifrå, men det bidreg kraftig til å vippa sympatien over på heltane våre – og ja, dei blir faktisk framstilte omtrent som heltar. Det er knapt nemnt noko om bakgrunn, oppvekst og kvifor dei har denne enorme lysta til å vera leigesoldatar. Aksel Hennie legg ansiktet sitt i dei mest innstuderte, bekymra faldane for å visa kor lite Joshua French eigentleg rår med det som skjer. Og kva er greia med å gje Joshua rolla som det primitive fengselets Mor Teresa? Tobias Santelmann har fått jobben med å tolka Tjostolv, ein karakter som tydeleg skal få skulda for alt som skjer. Stakkars, stakkars, stakkars Joshua som stadig er så uheldig – alt han ville, var jo å reisa ut på nye eventyr.
Factionfilm
Det er også noko med dialogen som ergrar meg – dei er så velformulerte og sjølvsikre heile vegen. Igjen, det er slik heltar snakkar. Dei me ikkje heiar på, skal stotra og vera i tvil – og der har du jammen meg dei utsende nordmennene og kvinnene frå Utanriksdepartementet i eit nøtteskal. Den oppdikta UD-utsende Ane Strøm Olsen (Jansen) bidreg med dei få glimta av at Joshua kanskje ikkje er heil ved likevel, men alt i alt står staten Noreg fram som ryggradslaus og paragrafryttarsk til det latterlege. Men kven vil sjå ein actionfilm om diplomati og juridiske labyrintar når ein kan sjå to sjølvutnemnde soldathelgenar kjempa mot ugga-bugga-menn i Aaaafrika. Å kalla Mordene i Kongo spekulativ er milde ordelag. At spekulasjonane går føre seg i godt over to timar, talar heller ikkje til filmens fordel.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Å kalla Mordene i Kongo spekulativ er milde ordelag.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?