JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Årsbeste frå Brit

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Foto: Mer Film

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Foto: Mer Film

2973
20231222
2973
20231222

Utanom den fantastiske kinobesøksmessige triumfen som Barbenheimer var (Barbie og Oppenheimer hadde premiere samtidig i sommar, ein marknadsføringsstrategi som hanka inn rekordmange publikummarar, både her og utanlands), så har ikkje 2023 vore eit særleg minneverdig kinoår for denne meldaren. Nokre høgdepunkt har det likevel vore – kanskje særleg på den norske fronten.

Norske draumar

Året starta nemleg nydeleg med Ellos eatnuLa elva leve, Ole Giævers fiksjonaliserte film om demonstrasjonane rundt Alta-saka. Ella Marie Hætta gjorde ein strålande innsats, saman med ein haug andre dyktige skodespelarar, og gav eit solid heilskapsinntrykk.

Det same kan seiast om ein film som fekk lite lerretstid, men Runar Gudnasons sjølvbiografiske Eg har ord kom som ei gledeleg overrasking og hadde fortent langt fleire oppsetjingar. Også Norwegian dream av Leiv Igor Devold kan ha gått under radaren, noko som er synd, då filmen tek opp både arbeidsinnvandring og lakseindustri og i det heile er ein interessant spelefilmdebut.

Ubehaget

På topplista mi over norske, og høgt rangert av alle filmar i 2023, kjem den finurlege A Happy Day, regissert av Hisham Zaman, med handling lagd til eit flyktningmottak for ungdomar i Nord-Noreg. «Rett og slett litt magisk», skreiv eg i meldinga mi.

Også i Rimini i Italia har uttalte flyktningutfordringar, og på snedig vis kjem dette ubehageleg godt fram i Rimini, om den avdanka smørsongaren Richie Bravo som sel seksuelle tenester på si. Ulrich Seidl er aldeles på kanten i alt han gjer, og eg både kvir meg og ser fram til oppfølgjaren Sparta, som med litt hell kjem på kino neste år.

Ein anna ubehageleg film, men på ein annan måte, er Return to Seoul, Davy Chous vri på adopsjonsproblematikk og kulturforskjellar. Det er ein solid, underhaldande og tankevekkande film om å finna sin plass i verda. Love Life, Kôji Fukadas vonde og fine film om å mista eit barn, er for så vidt litt i same kategori, så ubehageleg er visst stikkordet for mine favorittar i 2023.

Og så til slutt

Eg har to filmar som utmerka seg på to like måtar: irske The Quiet Girl av Colm Bairèad og danske Resten av livet av Frelle Petersen. I tillegg til å vera fine filmar om såre tema snakkar dei irsk-gælisk og sønderjysk. Eg dånar, det er så fint. Fransk er ikkje like eksotisk, men Saint Omer av Alice Diop er eit særs tilrådeleg rettsdrama, og det franske rettssystemet er definitivt eksotisk.

Og blant alle desse sjåverdige, høgverdige filmane passar Barbie inn – under tvil. Greta Gerwigs sigersgang av ein film er den einaste av overnemnde titlar eg gjekk to gongar og såg på kino. Eg likte ikkje spesielt godt den noko daterte feministiske bodskapen i filmen, men utanom det koste eg meg på ein sånn måte som berre ein skikkeleg glossy, hollywoodsk popcornfilm i kinomørket saman med andre oppstemte publikummarar kan framkalla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Utanom den fantastiske kinobesøksmessige triumfen som Barbenheimer var (Barbie og Oppenheimer hadde premiere samtidig i sommar, ein marknadsføringsstrategi som hanka inn rekordmange publikummarar, både her og utanlands), så har ikkje 2023 vore eit særleg minneverdig kinoår for denne meldaren. Nokre høgdepunkt har det likevel vore – kanskje særleg på den norske fronten.

Norske draumar

Året starta nemleg nydeleg med Ellos eatnuLa elva leve, Ole Giævers fiksjonaliserte film om demonstrasjonane rundt Alta-saka. Ella Marie Hætta gjorde ein strålande innsats, saman med ein haug andre dyktige skodespelarar, og gav eit solid heilskapsinntrykk.

Det same kan seiast om ein film som fekk lite lerretstid, men Runar Gudnasons sjølvbiografiske Eg har ord kom som ei gledeleg overrasking og hadde fortent langt fleire oppsetjingar. Også Norwegian dream av Leiv Igor Devold kan ha gått under radaren, noko som er synd, då filmen tek opp både arbeidsinnvandring og lakseindustri og i det heile er ein interessant spelefilmdebut.

Ubehaget

På topplista mi over norske, og høgt rangert av alle filmar i 2023, kjem den finurlege A Happy Day, regissert av Hisham Zaman, med handling lagd til eit flyktningmottak for ungdomar i Nord-Noreg. «Rett og slett litt magisk», skreiv eg i meldinga mi.

Også i Rimini i Italia har uttalte flyktningutfordringar, og på snedig vis kjem dette ubehageleg godt fram i Rimini, om den avdanka smørsongaren Richie Bravo som sel seksuelle tenester på si. Ulrich Seidl er aldeles på kanten i alt han gjer, og eg både kvir meg og ser fram til oppfølgjaren Sparta, som med litt hell kjem på kino neste år.

Ein anna ubehageleg film, men på ein annan måte, er Return to Seoul, Davy Chous vri på adopsjonsproblematikk og kulturforskjellar. Det er ein solid, underhaldande og tankevekkande film om å finna sin plass i verda. Love Life, Kôji Fukadas vonde og fine film om å mista eit barn, er for så vidt litt i same kategori, så ubehageleg er visst stikkordet for mine favorittar i 2023.

Og så til slutt

Eg har to filmar som utmerka seg på to like måtar: irske The Quiet Girl av Colm Bairèad og danske Resten av livet av Frelle Petersen. I tillegg til å vera fine filmar om såre tema snakkar dei irsk-gælisk og sønderjysk. Eg dånar, det er så fint. Fransk er ikkje like eksotisk, men Saint Omer av Alice Diop er eit særs tilrådeleg rettsdrama, og det franske rettssystemet er definitivt eksotisk.

Og blant alle desse sjåverdige, høgverdige filmane passar Barbie inn – under tvil. Greta Gerwigs sigersgang av ein film er den einaste av overnemnde titlar eg gjekk to gongar og såg på kino. Eg likte ikkje spesielt godt den noko daterte feministiske bodskapen i filmen, men utanom det koste eg meg på ein sånn måte som berre ein skikkeleg glossy, hollywoodsk popcornfilm i kinomørket saman med andre oppstemte publikummarar kan framkalla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Foto: Eng Chin An / FIDE

SjakkKunnskap
Atle Grønn

Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar
Brit Aksnes

At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis