Tildekking og avdekking
Gaute Heivoll skriv gripande om eit lite samfunn under store omveltingar.
Gaute Heivoll debuterte i 2002 og har skrive både romanar, noveller, dikt og barnebøker.
Foto: Paal Audestad
Roman
Gaute Heivoll:
Sang for sekstiåtte forrædere
Tiden
«Vekkelsene var kommet i flere omganger: under verdenskrigen, under spanskesyken, under krakket i New York. Vekkelsene kom som langsomme dønninger fra den store verden, slo innover skoghavet og dro sjelene med seg.»
Dette er ei verknadsfull skildring av eit fenomen, og typisk for Gaute Heivolls glitrande, målande penn. Sitatet seier òg noko om sørlandsbygda vi møter i romanen Sang for sekstiåtte forrædere – ho rommar eit fromt bedehusmiljø der ingen eigentleg snakkar om noko, men der ein blir sveipt med av store rørsler utanfrå.
Slåande portrett
Denne gongen er det den andre verdskrigen som står på trappene, med alle førevarslande kastevindar. Den respekterte og overtydande butikkeigaren Gerhard Andersen set i gang ein vervekampanje for Nasjonal Samling. Svimlande sekstiåtte medlemmer klarer han å få lokka til seg i den vesle bygda, som romantittelen viser til. Men ikkje alle sluker agnet, og sakte, men sikkert blir bygda splitta. Heivoll viser kor umerkeleg overgangen kan vere frå joviale meiningsforskjellar til farefull splitting som resulterer i tysting på vener og sambygdingar.
Vi følgjer Andreas, som viser seg å vere eit musikalsk talent av dei sjeldne og dermed får spele i både bedehuset og i kyrkja, frå han er barn til han er student i hovudstaden. Men sjølv om vi ser mykje gjennom auga hans, er det den allvitande forfattarens inngåande og slåande portrett av enkeltmenneska i bygda som skapar ei ramme for innleving i fundamentale menneskelege utfordringar.
For korleis skal ein velje i møte med desse sveipa som kjem utanfrå? Kven skal ein høyre på? Om marxismen er Antikrist, skal ein ikkje kjempe mot han med alle middel? Om ein blir lokka med gode som sikrar framtida, skal ein ikkje velje å gå med dei som deler dei ut? Når samanhengen går opp for ein, kva gjer ein då? Går ein tilbake på det ein har sagt, tapar ein vel andlet?
Musikken er samlande
Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa og uoversiktleg situasjon, og dei ulike menneskelege reaksjonane på han. Nokre vender seg bort i avsky og sluttar å helse på partimedlemmer. Andre set i det stille tilbake bøker som er bestemt fjerna frå boksamlinga i bygda. Andre igjen blir arresterte av gamle skolekameratar. Vi ser kva som føregår over fleire år på ein plass der ein trass i usemjer berre har nokre få samlingsstadar; dei er overlatne til kvarandre, på godt og vondt. Men musikken, gjennom Andreas, har ein heilande, om ikkje alltid forsonande funksjon.
Heivoll lar oss bli kjende med personane på førehand, i stilla før stormen. Og han er poengtert i måten han gjer det på. Gerhard Andersen er ikkje redd for ein diskusjon: «Han hadde argumentene liggende klare som andre hadde hesjestaurene stablet sirlig under låven.» Malene Finsdal «bar med seg en sorg så stor at selv småfuglene stilnet».
Altertavla i kyrkja hadde ein gong i tida blitt måla over, fordi dei gamle måleria stod i vegen for Ordet. Etter mange år blir ho no restaurert. Når Andreas reiser rundt i bygda og får særleg dei oversette (og blyge) kvinnene til å synge gløymde songskattar, og han fester denne kulturarven til note- og tekstark, kjenner vi, gjennom desse to motiviske grepa, at det òg handlar om tildekking og om avdekking. Det er ei tid for togn, ei tid for å tale.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Gaute Heivoll:
Sang for sekstiåtte forrædere
Tiden
«Vekkelsene var kommet i flere omganger: under verdenskrigen, under spanskesyken, under krakket i New York. Vekkelsene kom som langsomme dønninger fra den store verden, slo innover skoghavet og dro sjelene med seg.»
Dette er ei verknadsfull skildring av eit fenomen, og typisk for Gaute Heivolls glitrande, målande penn. Sitatet seier òg noko om sørlandsbygda vi møter i romanen Sang for sekstiåtte forrædere – ho rommar eit fromt bedehusmiljø der ingen eigentleg snakkar om noko, men der ein blir sveipt med av store rørsler utanfrå.
Slåande portrett
Denne gongen er det den andre verdskrigen som står på trappene, med alle førevarslande kastevindar. Den respekterte og overtydande butikkeigaren Gerhard Andersen set i gang ein vervekampanje for Nasjonal Samling. Svimlande sekstiåtte medlemmer klarer han å få lokka til seg i den vesle bygda, som romantittelen viser til. Men ikkje alle sluker agnet, og sakte, men sikkert blir bygda splitta. Heivoll viser kor umerkeleg overgangen kan vere frå joviale meiningsforskjellar til farefull splitting som resulterer i tysting på vener og sambygdingar.
Vi følgjer Andreas, som viser seg å vere eit musikalsk talent av dei sjeldne og dermed får spele i både bedehuset og i kyrkja, frå han er barn til han er student i hovudstaden. Men sjølv om vi ser mykje gjennom auga hans, er det den allvitande forfattarens inngåande og slåande portrett av enkeltmenneska i bygda som skapar ei ramme for innleving i fundamentale menneskelege utfordringar.
For korleis skal ein velje i møte med desse sveipa som kjem utanfrå? Kven skal ein høyre på? Om marxismen er Antikrist, skal ein ikkje kjempe mot han med alle middel? Om ein blir lokka med gode som sikrar framtida, skal ein ikkje velje å gå med dei som deler dei ut? Når samanhengen går opp for ein, kva gjer ein då? Går ein tilbake på det ein har sagt, tapar ein vel andlet?
Musikken er samlande
Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa og uoversiktleg situasjon, og dei ulike menneskelege reaksjonane på han. Nokre vender seg bort i avsky og sluttar å helse på partimedlemmer. Andre set i det stille tilbake bøker som er bestemt fjerna frå boksamlinga i bygda. Andre igjen blir arresterte av gamle skolekameratar. Vi ser kva som føregår over fleire år på ein plass der ein trass i usemjer berre har nokre få samlingsstadar; dei er overlatne til kvarandre, på godt og vondt. Men musikken, gjennom Andreas, har ein heilande, om ikkje alltid forsonande funksjon.
Heivoll lar oss bli kjende med personane på førehand, i stilla før stormen. Og han er poengtert i måten han gjer det på. Gerhard Andersen er ikkje redd for ein diskusjon: «Han hadde argumentene liggende klare som andre hadde hesjestaurene stablet sirlig under låven.» Malene Finsdal «bar med seg en sorg så stor at selv småfuglene stilnet».
Altertavla i kyrkja hadde ein gong i tida blitt måla over, fordi dei gamle måleria stod i vegen for Ordet. Etter mange år blir ho no restaurert. Når Andreas reiser rundt i bygda og får særleg dei oversette (og blyge) kvinnene til å synge gløymde songskattar, og han fester denne kulturarven til note- og tekstark, kjenner vi, gjennom desse to motiviske grepa, at det òg handlar om tildekking og om avdekking. Det er ei tid for togn, ei tid for å tale.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa
og uoversiktleg situasjon.
Fleire artiklar
Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.
Nordisk tone
Carl Reineckes symfoni Håkon Jarl har kraftfull patos.
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.