JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Tildekking
og avdekking

Gaute Heivoll skriv gripande om eit lite samfunn under store omveltingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gaute Heivoll debuterte i 2002 og har skrive både romanar, noveller, dikt og barnebøker.

Gaute Heivoll debuterte i 2002 og har skrive både romanar, noveller, dikt og barnebøker.

Foto: Paal Audestad

Gaute Heivoll debuterte i 2002 og har skrive både romanar, noveller, dikt og barnebøker.

Gaute Heivoll debuterte i 2002 og har skrive både romanar, noveller, dikt og barnebøker.

Foto: Paal Audestad

3563
20181012
3563
20181012

Roman

Gaute Heivoll:

Sang for sekstiåtte forrædere

Tiden

«Vekkelsene var kommet i flere omganger: under verdenskrigen, under spanskesyken, under krakket i New York. Vekkelsene kom som langsomme dønninger fra den store verden, slo innover skoghavet og dro sjelene med seg.»

Dette er ei verknadsfull skildring av eit fenomen, og typisk for Gaute Heivolls glitrande, målande penn. Sitatet seier òg noko om sørlandsbygda vi møter i romanen Sang for sekstiåtte forrædere – ho rommar eit fromt bedehusmiljø der ingen eigentleg snakkar om noko, men der ein blir sveipt med av store rørsler utanfrå.

Slåande portrett

Denne gongen er det den andre verdskrigen som står på trappene, med alle førevarslande kastevindar. Den respekterte og overtydande butikkeigaren Gerhard Andersen set i gang ein vervekampanje for Nasjonal Samling. Svimlande sekstiåtte medlemmer klarer han å få lokka til seg i den vesle bygda, som romantittelen viser til. Men ikkje alle sluker agnet, og sakte, men sikkert blir bygda splitta. Heivoll viser kor umerkeleg overgangen kan vere frå joviale meiningsforskjellar til farefull splitting som resulterer i tysting på vener og sambygdingar.

Vi følgjer Andreas, som viser seg å vere eit musikalsk talent av dei sjeldne og dermed får spele i både bedehuset og i kyrkja, frå han er barn til han er student i hovudstaden. Men sjølv om vi ser mykje gjennom auga hans, er det den allvitande forfattarens inngåande og slåande portrett av enkeltmenneska i bygda som skapar ei ramme for innleving i fundamentale menneskelege utfordringar.

For korleis skal ein velje i møte med desse sveipa som kjem utanfrå? Kven skal ein høyre på? Om marxismen er Antikrist, skal ein ikkje kjempe mot han med alle middel? Om ein blir lokka med gode som sikrar framtida, skal ein ikkje velje å gå med dei som deler dei ut? Når samanhengen går opp for ein, kva gjer ein då? Går ein tilbake på det ein har sagt, tapar ein vel andlet?

Musikken er samlande

Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa og uoversiktleg situasjon, og dei ulike menneskelege reaksjonane på han. Nokre vender seg bort i avsky og sluttar å helse på partimedlemmer. Andre set i det stille tilbake bøker som er bestemt fjerna frå boksamlinga i bygda. Andre igjen blir arresterte av gamle skolekameratar. Vi ser kva som føregår over fleire år på ein plass der ein trass i usemjer berre har nokre få samlingsstadar; dei er overlatne til kvarandre, på godt og vondt. Men musikken, gjennom Andreas, har ein heilande, om ikkje alltid forsonande funksjon.

Heivoll lar oss bli kjende med personane på førehand, i stilla før stormen. Og han er poengtert i måten han gjer det på. Gerhard Andersen er ikkje redd for ein diskusjon: «Han hadde argumentene liggende klare som andre hadde hesjestaurene stablet sirlig under låven.» Malene Finsdal «bar med seg en sorg så stor at selv småfuglene stilnet».

Altertavla i kyrkja hadde ein gong i tida blitt måla over, fordi dei gamle måleria stod i vegen for Ordet. Etter mange år blir ho no restaurert. Når Andreas reiser rundt i bygda og får særleg dei oversette (og blyge) kvinnene til å synge gløymde songskattar, og han fester denne kulturarven til note- og tekstark, kjenner vi, gjennom desse to motiviske grepa, at det òg handlar om tildekking og om avdekking. Det er ei tid for togn, ei tid for å tale.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gaute Heivoll:

Sang for sekstiåtte forrædere

Tiden

«Vekkelsene var kommet i flere omganger: under verdenskrigen, under spanskesyken, under krakket i New York. Vekkelsene kom som langsomme dønninger fra den store verden, slo innover skoghavet og dro sjelene med seg.»

Dette er ei verknadsfull skildring av eit fenomen, og typisk for Gaute Heivolls glitrande, målande penn. Sitatet seier òg noko om sørlandsbygda vi møter i romanen Sang for sekstiåtte forrædere – ho rommar eit fromt bedehusmiljø der ingen eigentleg snakkar om noko, men der ein blir sveipt med av store rørsler utanfrå.

Slåande portrett

Denne gongen er det den andre verdskrigen som står på trappene, med alle førevarslande kastevindar. Den respekterte og overtydande butikkeigaren Gerhard Andersen set i gang ein vervekampanje for Nasjonal Samling. Svimlande sekstiåtte medlemmer klarer han å få lokka til seg i den vesle bygda, som romantittelen viser til. Men ikkje alle sluker agnet, og sakte, men sikkert blir bygda splitta. Heivoll viser kor umerkeleg overgangen kan vere frå joviale meiningsforskjellar til farefull splitting som resulterer i tysting på vener og sambygdingar.

Vi følgjer Andreas, som viser seg å vere eit musikalsk talent av dei sjeldne og dermed får spele i både bedehuset og i kyrkja, frå han er barn til han er student i hovudstaden. Men sjølv om vi ser mykje gjennom auga hans, er det den allvitande forfattarens inngåande og slåande portrett av enkeltmenneska i bygda som skapar ei ramme for innleving i fundamentale menneskelege utfordringar.

For korleis skal ein velje i møte med desse sveipa som kjem utanfrå? Kven skal ein høyre på? Om marxismen er Antikrist, skal ein ikkje kjempe mot han med alle middel? Om ein blir lokka med gode som sikrar framtida, skal ein ikkje velje å gå med dei som deler dei ut? Når samanhengen går opp for ein, kva gjer ein då? Går ein tilbake på det ein har sagt, tapar ein vel andlet?

Musikken er samlande

Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa og uoversiktleg situasjon, og dei ulike menneskelege reaksjonane på han. Nokre vender seg bort i avsky og sluttar å helse på partimedlemmer. Andre set i det stille tilbake bøker som er bestemt fjerna frå boksamlinga i bygda. Andre igjen blir arresterte av gamle skolekameratar. Vi ser kva som føregår over fleire år på ein plass der ein trass i usemjer berre har nokre få samlingsstadar; dei er overlatne til kvarandre, på godt og vondt. Men musikken, gjennom Andreas, har ein heilande, om ikkje alltid forsonande funksjon.

Heivoll lar oss bli kjende med personane på førehand, i stilla før stormen. Og han er poengtert i måten han gjer det på. Gerhard Andersen er ikkje redd for ein diskusjon: «Han hadde argumentene liggende klare som andre hadde hesjestaurene stablet sirlig under låven.» Malene Finsdal «bar med seg en sorg så stor at selv småfuglene stilnet».

Altertavla i kyrkja hadde ein gong i tida blitt måla over, fordi dei gamle måleria stod i vegen for Ordet. Etter mange år blir ho no restaurert. Når Andreas reiser rundt i bygda og får særleg dei oversette (og blyge) kvinnene til å synge gløymde songskattar, og han fester denne kulturarven til note- og tekstark, kjenner vi, gjennom desse to motiviske grepa, at det òg handlar om tildekking og om avdekking. Det er ei tid for togn, ei tid for å tale.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Gaute Heivoll skildrar meisterleg ein pressa
og uoversiktleg situasjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis