Roman med himmel over
Mattis Øybø har skrive ein sterk og medrivande roman om historia – og om plassen historiene har i livet vårt.
Den nye romanen er Mattis Øybøs femte.
Foto: Baard Henriksen
Roman
Mattis Øybø:
Den siste overlevende er død
Oktober
Fem forteljingar utgjer Mattis Øybøs roman Den siste overlevende er død. Dei oppfører seg på eit vis som enkeltståande tekstar, men er knytte saman gjennom felles tematikk og personar som kryssar tekstane. Eit historisk bakteppe er andre verdskrigen og jødeutryddinga.
Eit gjennomgangstema er kva for forteljingar vi har om oss sjølve, om andre, om fortida, korleis vi heile tida har eit slags spelerom for det vi vel å fortelje. Som det heiter ein plass: «Han ble stående litt, som for å feste seg selv til scenen – en mann alene på en togperrong – assosiasjonene det ga ham, alle fortellingene kan kunne inngå i.»
Elegant fletta
Vi møter Jonathan som nett har mista faren som han ikkje kjende, men som han visste var av jødisk opphav. Henrik og Louise kjem over gøymde kjærleiksbrev frå ein tysk soldat til ei norsk kvinne. Tessa har ein løyndom som held henne saman, og når han står i fare for å nå allmenta, er ho sjølv redd for miste kontrollen over si eiga forteljing.
Tomas er dratt mellom to familiar, mellom fortid og notid og mellom å legge kreftene i å fortelje ein annan person si historie, eller få orden på si eiga. Peter registrerer at mor hans, som har begynt å bli litt rotete, i takt med gløymsla busar ut med hendingar ho til no har halde skjult.
Øybø flettar elegant inn detaljar og namn, musikkspor og andre hint som knyter tekstene saman. Bitane fell på plass for lesaren etter kvart og lager eit stort rom over denne romanen, eit rom for tenking og tolking, for gjenkjenning og forståing. Ein tenker på alt frå korleis roller dannar seg i eit ekteskap, til krigens gru. Karakterteikninga er solid og replikkføringa levande.
Ein interessant påstand i romanen er at også det å hugse kan vere «barbarisk». Vi lever som regel etter slagordet «Vi må aldri gløyme» (krigs- og terrorhandlingar og andre overgrep). Men ein av personane i romanen mister heile familien sin i holocaust: Når han vender tilbake, er det ingen igjen. Han for sin del kan berre gå vidare ved å legge det bak seg. «Det er ikke for mennesket å huske», seier han.
Ei anna oppsiktsvekkande setning, som har sanning i seg dersom ein tenker seg om, er denne: «Denne manglende evnen til løgn: Så hensynsløs den var. Så blottet for barmhjertighet.»
Kjennest viktig
Mattis Øybø har skrive ein medrivande og sterk roman. I vekslinga mellom det trivielle og kvardagslege (ungar og strømpebukser) og det store (menneskelege og tidlause drama, kjærleik og brytingar, lengt og ufred) oppstår ein roman som kjennest svært viktig.
Og når den siste overlevande er død, er det ingen igjen til å fortelje historiene, men då kan ein, som vist i romanen, finne gamle brev og fotografi under golvplankane på kjøkkenet som set ein på sporet av noko. Eller ein kan finne Øybøs bok om hundre år.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Mattis Øybø:
Den siste overlevende er død
Oktober
Fem forteljingar utgjer Mattis Øybøs roman Den siste overlevende er død. Dei oppfører seg på eit vis som enkeltståande tekstar, men er knytte saman gjennom felles tematikk og personar som kryssar tekstane. Eit historisk bakteppe er andre verdskrigen og jødeutryddinga.
Eit gjennomgangstema er kva for forteljingar vi har om oss sjølve, om andre, om fortida, korleis vi heile tida har eit slags spelerom for det vi vel å fortelje. Som det heiter ein plass: «Han ble stående litt, som for å feste seg selv til scenen – en mann alene på en togperrong – assosiasjonene det ga ham, alle fortellingene kan kunne inngå i.»
Elegant fletta
Vi møter Jonathan som nett har mista faren som han ikkje kjende, men som han visste var av jødisk opphav. Henrik og Louise kjem over gøymde kjærleiksbrev frå ein tysk soldat til ei norsk kvinne. Tessa har ein løyndom som held henne saman, og når han står i fare for å nå allmenta, er ho sjølv redd for miste kontrollen over si eiga forteljing.
Tomas er dratt mellom to familiar, mellom fortid og notid og mellom å legge kreftene i å fortelje ein annan person si historie, eller få orden på si eiga. Peter registrerer at mor hans, som har begynt å bli litt rotete, i takt med gløymsla busar ut med hendingar ho til no har halde skjult.
Øybø flettar elegant inn detaljar og namn, musikkspor og andre hint som knyter tekstene saman. Bitane fell på plass for lesaren etter kvart og lager eit stort rom over denne romanen, eit rom for tenking og tolking, for gjenkjenning og forståing. Ein tenker på alt frå korleis roller dannar seg i eit ekteskap, til krigens gru. Karakterteikninga er solid og replikkføringa levande.
Ein interessant påstand i romanen er at også det å hugse kan vere «barbarisk». Vi lever som regel etter slagordet «Vi må aldri gløyme» (krigs- og terrorhandlingar og andre overgrep). Men ein av personane i romanen mister heile familien sin i holocaust: Når han vender tilbake, er det ingen igjen. Han for sin del kan berre gå vidare ved å legge det bak seg. «Det er ikke for mennesket å huske», seier han.
Ei anna oppsiktsvekkande setning, som har sanning i seg dersom ein tenker seg om, er denne: «Denne manglende evnen til løgn: Så hensynsløs den var. Så blottet for barmhjertighet.»
Kjennest viktig
Mattis Øybø har skrive ein medrivande og sterk roman. I vekslinga mellom det trivielle og kvardagslege (ungar og strømpebukser) og det store (menneskelege og tidlause drama, kjærleik og brytingar, lengt og ufred) oppstår ein roman som kjennest svært viktig.
Og når den siste overlevande er død, er det ingen igjen til å fortelje historiene, men då kan ein, som vist i romanen, finne gamle brev og fotografi under golvplankane på kjøkkenet som set ein på sporet av noko. Eller ein kan finne Øybøs bok om hundre år.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
I vekslinga mellom det trivielle og det store oppstår ein roman som kjennest svært viktig.
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.