Respekt for «morra di»
Ein finn seg sjølv med både hjartet og latteren i halsen når Arne Svingen skriv med utgangspunkt i det fjerde bodet.
Arne Svingen har med denne boka skrive ni romanar for vaksne.
Foto: Lise Åserud / NTB
Roman
Arne Svingen:
Min sønn
Vigmostad Bjørke
Vigmostad Bjørke lanserte tidlegare i år ein serie med frittståande romanar inspirerte av Dei ti boda. Først ute var Jørgen Brekkes Andre guder, skriven over bodet «Du skal ikkje ha andre gudar enn meg». Knut Nærums Sannheten tok for seg bodet «Du skal ikkje tale usant om nesten din». Arne Svingen har med romanen Min sønn valt seg bodet: «Du skal ære far din og mor di.»
Kor langt kan ein gå?
Mora Jorunn og sonen Ronny lever eit relativt isolert liv i det ein kan tenke seg er ein norsk forstad. Ronny har nokre kameratar han heng med, men ho har ikkje heilt innsyn i kven dei er, og kva dei alle driv med. Med andre ord er Ronny ein ganske normal 16-åring med behov for å halde foreldra på ein viss avstand. Jorunn er langtidssjukmeld frå resepsjonsjobben i Skatteetaten, og vi skjønar snart at ho er overvektig og plaga med knea. Ho kan ikkje bere for tungt. Ho et mykje og har høgt blodtrykk.
Litt etter litt blir bilda av desse to bygde ut. Ho er ei litt tafatt mor som ikkje heilt finn ut av korleis middagssamtalar ikkje blir kleine, eller korleis lage noko anna enn spagetti med kjøttsaus. Sonen var open og skravlete då han var liten, no er han blitt ein distansert ungdom, det plagar henne. Det kjem fram at ho sjølv ikkje har nokon enkel bakgrunn. Ronny røper at han har løyndomar, men fortel han heile sanninga? Til sist tar handlinga ei vending som gjer at eg ikkje kan gjengi meir.
Spørsmål romanen reiser, er: Kor langt kan ein gå for å beskytte sitt eige barn? Kva skal til for å gjere seg fortent til respekt som forelder? I kva grad har søner og døtrer eit ansvar for å komme foreldra i møte?
Arne Svingen, som har eit omfattande forfattarskap, i hovudsak retta mot barn og ungdom, bak seg, er ein forfattar med særlege evner til å skrelle vekk alt unødig. På aristotelisk vis set han lupa på nokre få personar og eit avgrensa miljø og tidsrom. Både personane og handlinga blir utvikla gradvis.
Gjennomtenkt
Til tider kan det bli spennande inntil det komiske. I dette grenselandet er det som om Svingen leikar seg med farsen, ein sjanger med overdrivingar og hysteri. Mot slutten kan det derimot bli for mykje opprullande prat mellom mor og son, her skulle eg ønske Svingen hadde halde fastare i taumane. Men elles er romanen velkomponert, med eit gjennomtenkt plot, han har ikkje irrelevante sidespor, og heller ikkje eit for trongt univers.
Språkleg er Svingen ein ganske rett fram realist, med presisjon som si sterke side. I tillegg representerer han ein god rytmeseksjon for eige stoff, der språket alltid flyt godt, om det er korthogd eller meir utstrekt. Av og til slår han også til med fine bilde, som i dette nesten Lars Saabye Christensenske: «Nøling er pa° en ma°te nervenes irriterende avkom.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Arne Svingen:
Min sønn
Vigmostad Bjørke
Vigmostad Bjørke lanserte tidlegare i år ein serie med frittståande romanar inspirerte av Dei ti boda. Først ute var Jørgen Brekkes Andre guder, skriven over bodet «Du skal ikkje ha andre gudar enn meg». Knut Nærums Sannheten tok for seg bodet «Du skal ikkje tale usant om nesten din». Arne Svingen har med romanen Min sønn valt seg bodet: «Du skal ære far din og mor di.»
Kor langt kan ein gå?
Mora Jorunn og sonen Ronny lever eit relativt isolert liv i det ein kan tenke seg er ein norsk forstad. Ronny har nokre kameratar han heng med, men ho har ikkje heilt innsyn i kven dei er, og kva dei alle driv med. Med andre ord er Ronny ein ganske normal 16-åring med behov for å halde foreldra på ein viss avstand. Jorunn er langtidssjukmeld frå resepsjonsjobben i Skatteetaten, og vi skjønar snart at ho er overvektig og plaga med knea. Ho kan ikkje bere for tungt. Ho et mykje og har høgt blodtrykk.
Litt etter litt blir bilda av desse to bygde ut. Ho er ei litt tafatt mor som ikkje heilt finn ut av korleis middagssamtalar ikkje blir kleine, eller korleis lage noko anna enn spagetti med kjøttsaus. Sonen var open og skravlete då han var liten, no er han blitt ein distansert ungdom, det plagar henne. Det kjem fram at ho sjølv ikkje har nokon enkel bakgrunn. Ronny røper at han har løyndomar, men fortel han heile sanninga? Til sist tar handlinga ei vending som gjer at eg ikkje kan gjengi meir.
Spørsmål romanen reiser, er: Kor langt kan ein gå for å beskytte sitt eige barn? Kva skal til for å gjere seg fortent til respekt som forelder? I kva grad har søner og døtrer eit ansvar for å komme foreldra i møte?
Arne Svingen, som har eit omfattande forfattarskap, i hovudsak retta mot barn og ungdom, bak seg, er ein forfattar med særlege evner til å skrelle vekk alt unødig. På aristotelisk vis set han lupa på nokre få personar og eit avgrensa miljø og tidsrom. Både personane og handlinga blir utvikla gradvis.
Gjennomtenkt
Til tider kan det bli spennande inntil det komiske. I dette grenselandet er det som om Svingen leikar seg med farsen, ein sjanger med overdrivingar og hysteri. Mot slutten kan det derimot bli for mykje opprullande prat mellom mor og son, her skulle eg ønske Svingen hadde halde fastare i taumane. Men elles er romanen velkomponert, med eit gjennomtenkt plot, han har ikkje irrelevante sidespor, og heller ikkje eit for trongt univers.
Språkleg er Svingen ein ganske rett fram realist, med presisjon som si sterke side. I tillegg representerer han ein god rytmeseksjon for eige stoff, der språket alltid flyt godt, om det er korthogd eller meir utstrekt. Av og til slår han også til med fine bilde, som i dette nesten Lars Saabye Christensenske: «Nøling er pa° en ma°te nervenes irriterende avkom.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Til tider kan
det bli spennande inntil
det komiske.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.