JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Rekreasjon og refleksjon går hand i hand hos Henry D. Thoreau.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3321
20170707
3321
20170707

Klassikar

Henry D. Thoreau:

Til naturen

Omsett av Erik Bystad
Etterord av Thure Erik Lund
Illustrert av Einar Sigstad
Pax

I år er det 200 år sidan filosofen og forfattaren Henry David Thoreau blei født i Concord i Massachusetts. Etter enda utdanning slo han seg ned på heimplassen, og han levde der fram til han døydde av tuberkulose i 1862, 44 år gammal. I løpet av den korte tida han hadde, sette han markante spor etter seg, både litterært og filosofisk, og i dag blir han rekna som ein stor inspirator for den moderne miljørørsla.

Mest kjent er Thoreau for verket Walden – Livet i skogene, der han skildrar tida som einebuar i ei hytte ved innsjøen Walden. Her, tett på naturen, la han grunnlaget for dei filosofiske og sivilisasjonskritiske betraktningane som enno i dag verkar friske, nære og svært aktuelle sett i lys av vår tids urbaniserte jag etter kortsiktig profitt og kunstig stimulans i den digitale verda som har blitt den nye naturen, slik Thure Erik Lund peiker på i eit grundig etterord.

To tekstar

Til naturen består av to klassiske Thoreau-tekstar, Kunsten å gå, på trykk i 1862, men halden som foredrag i 1851, og En vintervandring frå 1843. I begge tekstane møter vi den klassisk lærde vandraren som på sine turar til fots refererer til så vel gresk mytologi, dei gamle pilegrimane, middelalderens vagantar og romantikkens vandrarar. Han leverer sitat frå godt kjente historikarar, botanikarar, filosofar og diktarar, frå oppdagingsreisande og geografar, alt saman samla og plassert i nyttige notar av omsetjaren Erik Bystad som elles leverer ei svært stilsikker og velforma omsetjing av tekstar som er rundt 170 år gamle. Noko tidlaust er det også over illustrasjonane til Einar Sigstad.

Thoreaus ærend er heile vegen menneskets møte med den urørde naturen, og i den grad det finst menneske i denne naturen, glir dei i eitt med omgivnadene, dei blir naturmenneske, slik han skildrar gjeddefiskaren i En vintervandring: «han står der som en lapplender med armene stappet ned i lommene på vadmelsfrakken; tankene hans er ensformige, snøfulle og fiskeaktige, og han er selv som en fisk uten finner, adskilt fra sin egen slekt med bare noen få tommer, stum, opprettstående, skapt til å hylles inn i tåke og snø likesom furutrærne på bredden».

Skarp observatør

Thoreau skriv stemningsfullt og poetisk, han er ein skarp observatør, han tar heile sanseapparatet i bruk, og han kan levere poengterte og ironiske stikk til det siviliserte samfunnet, for eksempel når han samanliknar «pelsjegerens jakke med en stram odør av moskusrotte» med «handelsmannens og den lærdes gevanter» som berre gir assosiasjonar til «støvete butikker og biblioteker».

Ein kan fort plassere Thoreau som romantikar og idyllikar, ein som lengtar bort frå byen og sivilisasjonen, ein som søker innover i eige sinn og som søker sitt eige selskap, ein eremitt og opponent til samfunnet rundt seg. Men ein skal også hugse at Thoreau var ein skarp samfunnsdebattant. Han var knytt til eit intellektuelt miljø rundt Ralph Waldo Emerson, og han skreiv verket Sivil ulydighet som framleis er eit referanseverk slik også Walden er det.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Klassikar

Henry D. Thoreau:

Til naturen

Omsett av Erik Bystad
Etterord av Thure Erik Lund
Illustrert av Einar Sigstad
Pax

I år er det 200 år sidan filosofen og forfattaren Henry David Thoreau blei født i Concord i Massachusetts. Etter enda utdanning slo han seg ned på heimplassen, og han levde der fram til han døydde av tuberkulose i 1862, 44 år gammal. I løpet av den korte tida han hadde, sette han markante spor etter seg, både litterært og filosofisk, og i dag blir han rekna som ein stor inspirator for den moderne miljørørsla.

Mest kjent er Thoreau for verket Walden – Livet i skogene, der han skildrar tida som einebuar i ei hytte ved innsjøen Walden. Her, tett på naturen, la han grunnlaget for dei filosofiske og sivilisasjonskritiske betraktningane som enno i dag verkar friske, nære og svært aktuelle sett i lys av vår tids urbaniserte jag etter kortsiktig profitt og kunstig stimulans i den digitale verda som har blitt den nye naturen, slik Thure Erik Lund peiker på i eit grundig etterord.

To tekstar

Til naturen består av to klassiske Thoreau-tekstar, Kunsten å gå, på trykk i 1862, men halden som foredrag i 1851, og En vintervandring frå 1843. I begge tekstane møter vi den klassisk lærde vandraren som på sine turar til fots refererer til så vel gresk mytologi, dei gamle pilegrimane, middelalderens vagantar og romantikkens vandrarar. Han leverer sitat frå godt kjente historikarar, botanikarar, filosofar og diktarar, frå oppdagingsreisande og geografar, alt saman samla og plassert i nyttige notar av omsetjaren Erik Bystad som elles leverer ei svært stilsikker og velforma omsetjing av tekstar som er rundt 170 år gamle. Noko tidlaust er det også over illustrasjonane til Einar Sigstad.

Thoreaus ærend er heile vegen menneskets møte med den urørde naturen, og i den grad det finst menneske i denne naturen, glir dei i eitt med omgivnadene, dei blir naturmenneske, slik han skildrar gjeddefiskaren i En vintervandring: «han står der som en lapplender med armene stappet ned i lommene på vadmelsfrakken; tankene hans er ensformige, snøfulle og fiskeaktige, og han er selv som en fisk uten finner, adskilt fra sin egen slekt med bare noen få tommer, stum, opprettstående, skapt til å hylles inn i tåke og snø likesom furutrærne på bredden».

Skarp observatør

Thoreau skriv stemningsfullt og poetisk, han er ein skarp observatør, han tar heile sanseapparatet i bruk, og han kan levere poengterte og ironiske stikk til det siviliserte samfunnet, for eksempel når han samanliknar «pelsjegerens jakke med en stram odør av moskusrotte» med «handelsmannens og den lærdes gevanter» som berre gir assosiasjonar til «støvete butikker og biblioteker».

Ein kan fort plassere Thoreau som romantikar og idyllikar, ein som lengtar bort frå byen og sivilisasjonen, ein som søker innover i eige sinn og som søker sitt eige selskap, ein eremitt og opponent til samfunnet rundt seg. Men ein skal også hugse at Thoreau var ein skarp samfunnsdebattant. Han var knytt til eit intellektuelt miljø rundt Ralph Waldo Emerson, og han skreiv verket Sivil ulydighet som framleis er eit referanseverk slik også Walden er det.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Thoreau skriv stemningsfullt og poetisk, han er ein skarp observatør.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis