JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Rasling med hovudskallar

Antologien har eit personleg og ikkje representativt utval dødsdikt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anne Østgaard er forfattar og gravferdsstalar.

Anne Østgaard er forfattar og gravferdsstalar.

Foto: Guri Cathrin Pfeifer

Anne Østgaard er forfattar og gravferdsstalar.

Anne Østgaard er forfattar og gravferdsstalar.

Foto: Guri Cathrin Pfeifer

2511
20210423
2511
20210423

DIKTANTOLOGI

Anne Østgaard (red.)

Dødsdikt

Cappelen Damm

Kanskje ligg dødsdiktet ekstra nær diktekunsten, all den tid eit dikt ofte påkallar det fråverande. Iallfall spenner dødsdikta i gemytt over eit like breitt register som andre moglege dikttema og kan svinge frå det humoristiske til det alvorlege. På omslaget til diktantologien er det lista opp ei rekkje adjektiv, og dersom dei er meint å skildre karakteren til dette utvalet, så strekar dei under, orsak det paradoksale uttrykket, dei lettliva, absurde, humørfylte aspekta.

Utvalet teiknar ei line frå Dorothe Engelbretsdatter til Anne Kleiva, men her er også plukka dikt frå den vestlege lyrikken, hovudsakleg frå fransk og engelskspråkleg lyrikk. Charles Baudelaire og Robert Burns er representerte, og det seier noko om aksen humor og alvor som her er på gang.

Antologien er slett ikkje meint å vere representativ, utvalet verkar meir motivert av eit personleg ønske om å syne fram éin type dødsdikt, inkludert nokre avstikkarar. Lars Saabye Christensen er godt representert. Det er også antologiredaktøren Anne Østgaard sjølv.

Når det kjem til den yngre samtidslyrikken, er utvalet spinkelt. Caspar André Lugg er med, og det er flott, men kor er til dømes Erlend Nødtvedt eller Anne Helene Guddal? Denne lista kunne ha halde fram, men éin plass måtte sikkert Østgaard setje foten ned.

Østgaard skriv at vekta ikkje er lagd på å trøysta, men hevdar at desse dikta kan gi lesaren «større fortrolighet» og «nyansere sannheten om døden». Ein vert heilt sikkert klokare, men det humoristiske livssynet og raslinga med hovudskallar som har fått hovudsetet i antologien, kan også ufarleggjere og skape auka fråstand. Ironien og humoren er ein retorisk forsvarsstrategi.

Ein antologiredaktør står i ein unik posisjon til å gjere noko originalt, grave fram nye dikt eller setje dikt eller eit tema i eit nytt og overraskande lys. At redaktøren har eit blikk for barnelitterære dikt, med dikt av Zinken Hopp og Halfdan Rasmussen, representerer ein slik freistnad, og det styrker boka.

Men utover dette er ikkje denne boka staden for nykanoniseringar. Her er sjølvsagt mange gode dikt, fine gjensyn, som også skaffar ein nye perspektiv både på dikt og døden. At det tidvis er underhaldande å lese, er heller ikkje å forakte.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKTANTOLOGI

Anne Østgaard (red.)

Dødsdikt

Cappelen Damm

Kanskje ligg dødsdiktet ekstra nær diktekunsten, all den tid eit dikt ofte påkallar det fråverande. Iallfall spenner dødsdikta i gemytt over eit like breitt register som andre moglege dikttema og kan svinge frå det humoristiske til det alvorlege. På omslaget til diktantologien er det lista opp ei rekkje adjektiv, og dersom dei er meint å skildre karakteren til dette utvalet, så strekar dei under, orsak det paradoksale uttrykket, dei lettliva, absurde, humørfylte aspekta.

Utvalet teiknar ei line frå Dorothe Engelbretsdatter til Anne Kleiva, men her er også plukka dikt frå den vestlege lyrikken, hovudsakleg frå fransk og engelskspråkleg lyrikk. Charles Baudelaire og Robert Burns er representerte, og det seier noko om aksen humor og alvor som her er på gang.

Antologien er slett ikkje meint å vere representativ, utvalet verkar meir motivert av eit personleg ønske om å syne fram éin type dødsdikt, inkludert nokre avstikkarar. Lars Saabye Christensen er godt representert. Det er også antologiredaktøren Anne Østgaard sjølv.

Når det kjem til den yngre samtidslyrikken, er utvalet spinkelt. Caspar André Lugg er med, og det er flott, men kor er til dømes Erlend Nødtvedt eller Anne Helene Guddal? Denne lista kunne ha halde fram, men éin plass måtte sikkert Østgaard setje foten ned.

Østgaard skriv at vekta ikkje er lagd på å trøysta, men hevdar at desse dikta kan gi lesaren «større fortrolighet» og «nyansere sannheten om døden». Ein vert heilt sikkert klokare, men det humoristiske livssynet og raslinga med hovudskallar som har fått hovudsetet i antologien, kan også ufarleggjere og skape auka fråstand. Ironien og humoren er ein retorisk forsvarsstrategi.

Ein antologiredaktør står i ein unik posisjon til å gjere noko originalt, grave fram nye dikt eller setje dikt eller eit tema i eit nytt og overraskande lys. At redaktøren har eit blikk for barnelitterære dikt, med dikt av Zinken Hopp og Halfdan Rasmussen, representerer ein slik freistnad, og det styrker boka.

Men utover dette er ikkje denne boka staden for nykanoniseringar. Her er sjølvsagt mange gode dikt, fine gjensyn, som også skaffar ein nye perspektiv både på dikt og døden. At det tidvis er underhaldande å lese, er heller ikkje å forakte.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Når det kjem til den yngre samtidslyrikken, er utvalet spinkelt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis