Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Randsoner i sentrum av ein syngjande sentrallyrikk

Knut Ødegård tek oss med inn og ut av sorg og omsorg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sidan debuten i 1967 har Knut Ødegård gjeve ut 14 diktsamlingar og ei rekkje attdiktingar av utanlandsk, særleg islandsk, lyrikk.

Sidan debuten i 1967 har Knut Ødegård gjeve ut 14 diktsamlingar og ei rekkje attdiktingar av utanlandsk, særleg islandsk, lyrikk.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss / Cappelen Damm

Sidan debuten i 1967 har Knut Ødegård gjeve ut 14 diktsamlingar og ei rekkje attdiktingar av utanlandsk, særleg islandsk, lyrikk.

Sidan debuten i 1967 har Knut Ødegård gjeve ut 14 diktsamlingar og ei rekkje attdiktingar av utanlandsk, særleg islandsk, lyrikk.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss / Cappelen Damm

2580
20201204
2580
20201204

DIKT

Knut Ødegård:

Sirkusdirektøren og andre dikt

Cappelen Damm

Diktbundelen til Knut Ødegård består, slik tittelen ber bod om, av enkeltdikt, men fleirfaldige trådar tvinnar seg gjennom diktboka: reisa, omflakkinga, det rørlege og rastlause. I denne diktboka, som svingar innom så ulike lagnader og levde liv, som spinn seg inn i gløymsle, minningar, vind, regn og snø, vert det uttrykt slik: «Vi eig vår heim på veg mot noko anna.»

Dikta har ymse tema. Ei jente vert utsett for overgrep. Her finst dikt om NS-barn, einsemd, ei syster som har Alzheimers sjukdom, om barnløyse, eit barn med Downs syndrom og vanlagnaden til taterane. Andre dikt manar fram ei verd på kanten av undergangen. Temavifta er stor. Felles er at dikta handsamar sårbare liv, syner dei fram og gir dei verdi.

Einskap i motiv

At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap som forplantar seg i dikt etter dikt, som spissar og spreier dikta, er imponerande fint gjort. Ta orda «inn» og «ut», som gjer nedslag i mange av dikta: Dei er usynlege, uskuldige preposisjonar, men dei skapar rom, teiknar opp rørsle, gjer at det svingar. Orda ser også ut til å inngå i ein større poetikk som ikkje er av høgttravande merke: I diktet «Rolf Jacobsen», der eget står fram som lyttande elev, formulerer den eldre diktaren ein poetikk som Ødegård gjer til sin: «dér ligg diktet og dirrar, i utkanten/ av blikket».

Lyrisk samanheng

To kortdikt rammar inn samlinga. Båe har klokka som motiv. I opningsdiktet høyrer me at idet klokka kling, går ein mann «inn i skriftestolen», og «ut av buret/ flyg ein fugl». I epilogdiktet er situasjonen motsett, mannen går «ut av skriftestolen», og «inn i buret/ flyg ein fugl». Ser ein klokkeslaga i høve til pendelrørsla kolven gjer, er det fyst når pendelen er ytst ute i bogen og dunkar mot slagringen, at klokka gir lyd frå seg. På veg inn att, mot sentrum, kjem ingen lyd, eventuelt berre etterklangen.

På same vis byrjar dikta fyrst å gi lyd, å syngje, når dikta møter desse eksistensane som finst lengst ute, i utkanten. Slik vert det livet som ikkje er integrert i eller respektert av samfunnet, falda inn i den indre, sentrallyriske samanhengen. Enkeltdikta i samlinga veks i tyding, ganske enkelt fordi dei inngår i ein større lyrisk samanheng som denne boka så suverent etablerer.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Knut Ødegård:

Sirkusdirektøren og andre dikt

Cappelen Damm

Diktbundelen til Knut Ødegård består, slik tittelen ber bod om, av enkeltdikt, men fleirfaldige trådar tvinnar seg gjennom diktboka: reisa, omflakkinga, det rørlege og rastlause. I denne diktboka, som svingar innom så ulike lagnader og levde liv, som spinn seg inn i gløymsle, minningar, vind, regn og snø, vert det uttrykt slik: «Vi eig vår heim på veg mot noko anna.»

Dikta har ymse tema. Ei jente vert utsett for overgrep. Her finst dikt om NS-barn, einsemd, ei syster som har Alzheimers sjukdom, om barnløyse, eit barn med Downs syndrom og vanlagnaden til taterane. Andre dikt manar fram ei verd på kanten av undergangen. Temavifta er stor. Felles er at dikta handsamar sårbare liv, syner dei fram og gir dei verdi.

Einskap i motiv

At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap som forplantar seg i dikt etter dikt, som spissar og spreier dikta, er imponerande fint gjort. Ta orda «inn» og «ut», som gjer nedslag i mange av dikta: Dei er usynlege, uskuldige preposisjonar, men dei skapar rom, teiknar opp rørsle, gjer at det svingar. Orda ser også ut til å inngå i ein større poetikk som ikkje er av høgttravande merke: I diktet «Rolf Jacobsen», der eget står fram som lyttande elev, formulerer den eldre diktaren ein poetikk som Ødegård gjer til sin: «dér ligg diktet og dirrar, i utkanten/ av blikket».

Lyrisk samanheng

To kortdikt rammar inn samlinga. Båe har klokka som motiv. I opningsdiktet høyrer me at idet klokka kling, går ein mann «inn i skriftestolen», og «ut av buret/ flyg ein fugl». I epilogdiktet er situasjonen motsett, mannen går «ut av skriftestolen», og «inn i buret/ flyg ein fugl». Ser ein klokkeslaga i høve til pendelrørsla kolven gjer, er det fyst når pendelen er ytst ute i bogen og dunkar mot slagringen, at klokka gir lyd frå seg. På veg inn att, mot sentrum, kjem ingen lyd, eventuelt berre etterklangen.

På same vis byrjar dikta fyrst å gi lyd, å syngje, når dikta møter desse eksistensane som finst lengst ute, i utkanten. Slik vert det livet som ikkje er integrert i eller respektert av samfunnet, falda inn i den indre, sentrallyriske samanhengen. Enkeltdikta i samlinga veks i tyding, ganske enkelt fordi dei inngår i ein større lyrisk samanheng som denne boka så suverent etablerer.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap, er imponerande fint gjort.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis