Øving i nærvær
Casper André Lugg er ein samtidspoet verd å lytte til.
Casper André Lugg har gjeve ut fleire diktsamlingar sidan debuten i 2011.
Foto: Tiden
DIKT
Casper André Lugg:
Sted for løpende hjerte
Tiden
I samlinga Sted for løpende hjerte tek Casper André Lugg i bruk eit breispektra formspråk. Ein finn her formeksperiment som gjer det klanglege og det visuelle uttrykket tydeleg. Paradoksalt nok er dei skriftlege avsetningane av dikta på boksidene knappe, noko som kanskje gjer tolkingsrommet dess større.
Fleire av tekstsekvensane har vore publiserte tidlegare, men får her fungere i ein ny tekstsamanheng. Dikta dreiar seg om mennesket og naturen, om arbeid med hendene, interaksjonen mellom oss og naturen og forminga av han. Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.
Ramme
Sekvensen «Dike» består av sanseinntrykk knytte til ein stad som ligg på grensa mellom natur og menneskeskapte omgivnader. Tekstane er sette opp i sperra skrift, den ytre forma på dei er nærmast kvadratisk. Dei etterlèt eit strengt inntrykk og kan illudere eit gjerde, ei hindring.
Grafisk kan tekstane minne om ein biletleg representasjon. Eit dike representerer også ei ramme, ein jordvoll som held vatn ute frå landstykke som ligg lågare – og som alltid er truga av katastrofen, flaumen.
Eit bilete held noko innanfor ramma, men hindrar også at noko slepper inn i biletflata. Bilete avgrensar. Eit bilete handlar også om proporsjonar, storleikstilhøve, dei forstørrar, forminskar og fordreier.
Klagesong
Ulike former for attgjevingar ser ut til å spele ei stor rolle i diktboka. Ikkje berre gjennom at dikta strekar under klangar og grafisk uttrykksformer, eller at dei sjølv skapar språklege bilete gjennom samanlikningar.
I avdelinga som ber namnet til den russiske ikonmålaren Andrej Rubljov, ein diktsekvens skriven til Andrej Tarkovskijs film med same tittel, er motivet handsama direkte. Her er det tale om representasjonar i fleire ledd: frå røynd til ikon til film til dikt. I dikta er det som om Lugg søkjer seg gjennom representasjonane, inn til nærværet av handa, og også til det som ikkje synest visuelt i ikonmåleria, til det som ikkje er med: «maler han et dyr/ maler han det slik han maler hender og føtter/ større enn de virkelig er/ men dommedag kan han ikke male».
Dikta til Lugg plasserer seg i kjernen av kunsten og dei mest presserande økologiske spørsmåla. Her er ikkje nokon flammande agitatorisk tale, men ein ulmande klagesong som talar om det som finst, og det som er skapt.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Casper André Lugg:
Sted for løpende hjerte
Tiden
I samlinga Sted for løpende hjerte tek Casper André Lugg i bruk eit breispektra formspråk. Ein finn her formeksperiment som gjer det klanglege og det visuelle uttrykket tydeleg. Paradoksalt nok er dei skriftlege avsetningane av dikta på boksidene knappe, noko som kanskje gjer tolkingsrommet dess større.
Fleire av tekstsekvensane har vore publiserte tidlegare, men får her fungere i ein ny tekstsamanheng. Dikta dreiar seg om mennesket og naturen, om arbeid med hendene, interaksjonen mellom oss og naturen og forminga av han. Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.
Ramme
Sekvensen «Dike» består av sanseinntrykk knytte til ein stad som ligg på grensa mellom natur og menneskeskapte omgivnader. Tekstane er sette opp i sperra skrift, den ytre forma på dei er nærmast kvadratisk. Dei etterlèt eit strengt inntrykk og kan illudere eit gjerde, ei hindring.
Grafisk kan tekstane minne om ein biletleg representasjon. Eit dike representerer også ei ramme, ein jordvoll som held vatn ute frå landstykke som ligg lågare – og som alltid er truga av katastrofen, flaumen.
Eit bilete held noko innanfor ramma, men hindrar også at noko slepper inn i biletflata. Bilete avgrensar. Eit bilete handlar også om proporsjonar, storleikstilhøve, dei forstørrar, forminskar og fordreier.
Klagesong
Ulike former for attgjevingar ser ut til å spele ei stor rolle i diktboka. Ikkje berre gjennom at dikta strekar under klangar og grafisk uttrykksformer, eller at dei sjølv skapar språklege bilete gjennom samanlikningar.
I avdelinga som ber namnet til den russiske ikonmålaren Andrej Rubljov, ein diktsekvens skriven til Andrej Tarkovskijs film med same tittel, er motivet handsama direkte. Her er det tale om representasjonar i fleire ledd: frå røynd til ikon til film til dikt. I dikta er det som om Lugg søkjer seg gjennom representasjonane, inn til nærværet av handa, og også til det som ikkje synest visuelt i ikonmåleria, til det som ikkje er med: «maler han et dyr/ maler han det slik han maler hender og føtter/ større enn de virkelig er/ men dommedag kan han ikke male».
Dikta til Lugg plasserer seg i kjernen av kunsten og dei mest presserande økologiske spørsmåla. Her er ikkje nokon flammande agitatorisk tale, men ein ulmande klagesong som talar om det som finst, og det som er skapt.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.
Fleire artiklar
Foto: NTB
«Arne Paasche Aasen var ein av dei mest produktive poetane i Noreg.»
Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.
Foto: Lars Tore Mubalegh-Håvardsholm
Julefuglen i augustnatta
Havsvala tel blant dei minste sjøfuglane i verda. Ho er omtrent stor som ein sporv, men kan leve lenger enn tretti år.
Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.
Foto: Michael Sohn / AP / NTB
Angela Merkel har mykje å læra oss om korleis politikk vert hamra ut – med fornuft.
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.